وزیر آموزش و پرورش در جشن استقبال از نومعلمان:
قیمتیترین گوهرهای دانشگاهها معلم شدهاند
معلم اگر به صدر بیاید، استقلال و آزادی و پیشرفت کشور هم به صدر خواهد آمد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت: «آنهایی که روزی میگفتند ۳۰۰ هزار معلم اضافه داریم، امروز همانها میگویند کمبود معلم داریم. امروز با چه رویی میگویند کمبود معلم، ضعف دولت بوده است. تربیت معلم را چه کسی تعطیل کرد؟ مگر شما نبودید که دم از مازاد معلم میزدید؟».
رضامراد صحرایی در همایش طلیعهداران تعلیم و تربیت، جشن استقبال از نومعلمان آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: کلاس درس، مقدسترین جایی است که انسانها در آن ساخته میشوند.
وی با بیان اینکه ما ماموریت بسیار بزرگی را بر عهده گرفتهایم و آن خدمت کردن در جایی است که آینده کشور را میسازد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش هر کشوری ترسیمکننده آینده آن کشور است. هر کس میخواهد ۲۰ سال آینده ایران را بداند کافی است نظری به کلاسها و مدارس امروز بیندازد.
صحرایی افزود: امروز بخشی از سیمای آینده ایران در دست کسانی قرار گرفته که در انتخاب آنها راهی را پیمودیم که راهی جدی، متفاوت و البته دشوار بود چون انتخاب معلم، مهم است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اهمیت کار معلم بهصورت مستقیم و غیرمستقیم در احادیث آمده است. حضرت علی(ع) میفرماید جهل و نادانی، درد بیدرمان و بدترین دردها است. همچنین ایشان در جای دیگری میفرماید جهل، اساس هر شری و بنیان هر ناکارآمدی و پلشتی و ناپاکی است.
صحرایی با بیان اینکه معلم از این جهت مهم است که با جهل، جنگ میکند و بر آن میتازد، افزود: معلم از این جهت مهم است که روشنایی میبخشد و نور میتاباند و به همین دلیل است که در وصف او گفته میشود معلمانی که آموزنده نیکیها هستند، تمام جنبندگان زمین و آسمان برای او طلب استغفار میکنند.
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: معلم کسی است که رهبر انقلاب میگوید معمار هویت آینده کشور است. ارزش کار معلم در تربیت انسان مطلوب بالاتر از تولید انرژی هستهای است و حتی اگر از خاک، طلا بسازیم باز هم ارزش معلم، بالاتر است. چون شما انسان میسازید و با خصوصیاتی که در سند تحول بنیادین اشاره شده، انسان تربیت میکنید.
صحرایی افزود: ایشان میفرمایند معلم در بالاترین نقطه ایستاده و این تعارف نیست و واقعیت است. معلم، متفاوت از عالم است و این عالمان جامعه هستند که باید به شماها احترام بگذارند چرا که معلمان، روشنکننده چراغ دلها هستند.
وی خاطرنشان کرد: پیام ما به عموم جامعه این است که استخفاف معلمان، کار منافقان است. جایگاه معلم این است که کسی که همه نیکیها یعنی درس و سواد دین را میآموزد، اهانت به او را هیچ کس مرتکب نمیشود مگر منافق.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نخستین بار است که برای استقبال از نومعلمان در این سطح وسیع در کشور جشن برگزار میشود.
وی با بیان اینکه معلمی غیر از کارمندی و هر کار دیگری است، اظهار کرد: امروز نه برای رسانهها بلکه برای معلمان میخواهم صحبت کنم و میخواهم با شما درد دل کنم که برای انتخاب معلمان قیمتی چه ملالتهایی را تحمل کردهام. برای انتخاب معلمی که گرانسنگترین سرمایه کشور یعنی کودکان و نوجوانان در دست او هستند چه سختیها کشیدهام و برای آن که نشان دهم معلم، محور جامعه است چه سختیها کشیدهام.
صحرایی تصریح کرد: اگر معلم درست شود، کشور درست میشود و راه درست از مسیر معلمان پیموده میشود و برای این حرف چه سختیها کشیدهام.
وی با بیان اینکه امروز برای همکاران سخن میگویم و به عنوان بزرگترین دستاورد چند ماهه خدمتم شما را به بقیه معرفی کنم، خاطرنشان کرد: ۵۳۰ هزار داوطلب در آزمون استخدامی آموزگاری شرکت کردند و در نهایت ۲۷ هزار نفر در ۲ مرحله انتخاب شدند. هر کس اعتراض دارد، بیاید و برگزیدگان را ببیند.
صحرایی افزود: آموزش و پرورش، محل ایجاد شغل نیست که هر کس شغلی برای خود نیافته، داد و بیدادش را بر سر آموزش و پرورش بزند. قیمتیترین گوهرهای فارغالتحصیلان دانشگاهها را در این آزمونها برگزیدهایم چرا که بیتردید هیج امانتی سنگینتر از امانت کودکان و نوجوانان نیست که میخواهیم به دست آنها بسپاریم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: آنهایی که روزی میگفتند ۳۰۰ هزار معلم اضافه داریم، امروز همانها میگویند کمبود معلم داریم. مگر کمبود را ما ایجاد کردهایم؟ مگر کمبود معلم، یک ساله به وجود آمده که امروز دولت را متهم میکنند. امروز با چه رویی میگویند کمبود معلم، ضعف دولت بوده است. تربیت معلم را چه کسی تعطیل کرد؟ مگر شما نبودید که دم از مازاد معلم میزدید؟ بدانید که معلمان آن دوران را فراموش نمیکنند.
صحرایی با بیان اینکه ۳۳۰ هزار داوطلب برای جذب ۲۲ هزار نفر در آزمون استخدام دبیری شرکت کردند، خاطرنشان کرد: این آزمون با کمی تاخیر مواجه شد اما آموزش و پرورش، تاثیری در تاخیر آن نداشت اما بهترینها را انتخاب کردیم. تاخیر، اتفاق بدی بود و آن را میپذیریم اما یک ماه تاخیر در جذب کسانی که ۳۰ سال معلم خواهند بود به آن میارزد که من دانشآموز را بابت آنچه باید میآموخته و نیاموخته، قانع کنم.
وی با تاکید بر اینکه تصمیم گرفته و عهد بستهایم که به وظیفه خود بکوشیم، اظهار کرد: وظیفه من معلمی است و معلمی، شرافت وزارت است نه وزارت شرافت معلمی؛ اما به خاطر نمایاندن حقیقت باید بگویم کسانی که چند سال پیاپی مجوز استخدام ندادند و هیچ معلمی وارد آموزش و پرورش نشد و پشت تریبون مجلس گفتند هزینه تربیت در مدارس دولتی بالاست، امروز با چه رویی در مورد کمبود معلم سخن میگویند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما معلم قیمتی انتخاب کردهایم اما نه به هر قیمتی، خاطرنشان کرد: بیش از ۵ هزار معلم امسال وارد شهر تهران شده است. همان افراد مذکور بیایند بگویند در کدام سال از ۸ سال دولت سابق بهویژه در ۴ سال اول آن، ۵ هزار معلم وارد شهر تهران شده بود. شهر تهران اکنون حداقل به ۱۰ هزار معلم هم نیاز دارد اما انتخاب معلم بسیار مهمتر از این است که تعدادی را بیحساب و کتاب و با سفارش این و آن وارد نظام تعلیم و تربیت کنیم.
وی ابراز کرد: افتخار میکنیم که جز در یک فرآیند علمی و کاملا سنجیده، کسی را وارد آموزش و پرورش نکنیم. بار معلمی سنگین است پس نمیتوانم خیانت کنم.
صحرایی با تاکید بر اینکه عالم با معلم متفاوت است و معلم فراتر از عالم بودن است، گفت: فارغالتحصیلان فراوانی در دانشگاهها وجود دارند اما تعداد کمی میتوانند معلم شوند. کشف معلم کار دشواری است و در این تحول با هیچ کس تعارف نمیکنیم و این مسئولیت سنگین را امانت میدانیم و خیانت نمیکنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رسانهها نشان دهند که آموزش و پرورش امروز نتیجه چه اقداماتی است. میخواهیم آموزش و پرورش، اولویت اول کشور شود چرا که اقتصاد و جامعه قوی در مدرسهها رقم میخورد نه در مجالس سیاسی؛ معلم اگر به صدر بیاید، استقلال و آزادی و پیشرفت کشور هم به صدر خواهد آمد.
وی خطاب به نومعلمان تاکید کرد: به کودکان بیاموزید که هیچ چیز را نپذیرند مگر از منبع معتبر آن و بیاموزید که انقلاب و نظام و در صدر آن رهبر انقلاب، دغدغهای جز شکوفا شدن یکایک فرزندان این کشور ندارند.
توصیههای وزیر آموزش و پرورش به نومعلمان
صحرایی افزود: من اگر یک افتخار داشته باشم و آن را بتوانم حفظ کنم، آن افتخار انتخاب ۴۰ هزار معلمی است که با طیب خاطر میگویم هیچ کس سفارششان را نکرده و خودشان انتخاب شدهاند.
وی با بیان اینکه چند ویژگی برای معلمان لازم است، اظهار کرد: یک معلم خوب، یک روانشناس خوب باید باشد. اگر روانشناسی نمیدانید یا کم میدانید برای یادگیری روانشناسی بهویژه روانشناسی کودکان و نوجوانان بکوشید. امروز یک واقعیت وجود دارد و آن این است که مفاهمه بین ما و نسل جدید در جاهایی حتی از بین رفته است.
صحرایی با تاکید بر اینکه ما باید نسل را بشناسیم تا بتوانیم تربیت کنیم، گفت: بدانیم این نسل، نسل آیندهساز هستند. آنها را آنگونه که باید باشند، بسازیم نه آنگونه که ما میخواهیم. آنگونه تربیت کنیم و بسازیم که سند تحول بنیادین از ما میخواهد.
وی افزود: سند تحول بنیادین از ما میخواهد دانشآموزانی شجاع، حقیقتدوست، حقیقتطلب، جهانیاندیش، ماهر و کارآفرین تربیت کنیم. جوانی تربیت کنیم که خدا را از صمیم قلب بپذیرد و به خدا و خالق از صمیم قلب اعتقاد داشته باشد.
صحرایی با بیان اینکه فن آموزش مهمتر از علم آموزش است، گفت: فنون آموزش را بدانید. کار معلمی با کارهای دیگر فرق دارد و معلم، کارمند نیست. ما با انسانها کار میکنیم که هیچ روزشان مثل روز قبل نیست و هیچ ۲ نفر آنها مثل هم نیستند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آزمونشناس، آزمونساز و آزمونگر باشید، اظهار کرد: آزمون را برای یادگیری بگیرید نه از یادگیری؛ یعنی جلسه آزمون نه محل حسابکشی بلکه مهمترین جلسه یادگیری باشد. کرونا نشان داد که اگر ما کاری نکنیم، سایتها و ویدئوها و فضای مجازی، بهتر از ما آموزش میدهند. آینده ایران را در مهر هر سال رقم میزنیم و میسازیم و آغاز شکفتن مهر در آن گروه سنی است. ما باغبان هستیم و آیا برای این کار مهم توصیهای بهتر از این وجود دارد که آگر آیندهساز هستند باید آیندهشناس هم باشیم؟
آنچه باید بهروز شود، کتاب نیست بلکه معلم است
وی با بیان اینکه کتابهای درسی چهارچوب خاص خود را دارند، اظهار کرد: اهتمام ویژه برای چاپ کتاب درسی خوب است اما هیچ کتابی برای همه افراد و همه زمانها مناسب نیست. ضمن اینکه کتابهای درسی سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از ۴۵ روز پیش به زیر چاپ رفته است، بنابراین نو شدن کتابها زود به زود امکانپذیر نیست و آنچه باید بهروز شود، کتاب نیست بلکه معلم است.
صحرایی خاطرنشان کرد: تلاش کنید که برده کتابها نشوید. کتابهای درسی، اسباب دست شما و چراغ راهنمای مسیر هستند اما شما راهنمای اصلی هستید. تولید مواد آموزشی را بدانید و یاد بگیرید. دانشآموزان وقتی مطلب نو دریافت میکنند چنان سر ذوقتان میآورند که بازنمیایستید.
وی با بیان اینکه معلمان بهگونهای آموزش میدهند که آموزش دیدهاند، افزود: اگر آموزشهای شما کهنه بوده، آموزش نو به دانشآموزان بدهید و دائم خودتان را بهروز کنید چرا که آنچه در دانشگاه آموختهاید، هیچ گاه کافی نیست و این یک نیاز حقیقی و واقعی است.
صحرایی، نکته مهم بعدی را پساکرونا دانست و خاطرنشان کرد: کرونا اتفاق تاریخی بود که بشر شبیه آن را تجربه نکرده بود و کرونا یک تجربه به نظام آموزشی داشت و آن تجربه این بود که میتوان کلاس را به محل یادگیری تبدیل کرد نه محل آموزش؛ بهگونهای که دانشآموزانی که چند ساعت در فضای مجازی هستند به آنها بگویید که میزانی از این ساعات را به درس خود در فضای مجازی اختصاص دهند. نسخه جدید شاد میگوید که کلاس شما بدون وقتگذاری است یعنی دانشآموزان در خانه بخوانند و در کلاس، مذاکره و مباحثه کنند. تمام درسها در مدرسه تلویزیونی ایران موجود است بنابراین دانشآموزان را به آموختن درسها قبل از کلاس، ترغیب کنید. امروز عصر تثبیت یادگیری توسط معلمان است و آموزش خارج از کلاس میتواند محقق شود اگر ما خلاقیت داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: معلم غیر آموزگاری باید پروردگاری کند. معلمی که میگوید حضرت رسول(ص) الگوی من است، معلمی است که با شادی کودک، شاد میشود و با غم او غمگین میشود و با گرسنگی او گرسنه و با خوشحالی او خوشحال است و نفس ای معلم، طیب و طاهر است.
خواندن سند تحول بنیادین برای همه معلمان یک ضرورت است
وی افزود: از امروز از یک بلای بزرگ بترسیم. تکرار، عامل فرسودگی است و معلم هر وقت دچار تکرار شود فرسوده میشود. خواندن سند تحول بنیادین برای همه شما یک ضرورت است چون ویژگیهای انسان تراز ایران اسلامی را میگوید. همه ما در ایرانی و اسلامی بودن، مشترک هستیم و سند تحول نیز یاد گرفتن و یاد دادن اسلامی را به ما میگوید اگر اجرا شود، عامل قوی بودن ایران است.
صحرایی با بیان اینکه شاگردان ما همانند فرزندان ما هستند، خاطرنشان کرد: به آنها عشق بورزیم. هر چه برای فرزندان و خواهران و برادران خود میخواهیم برای آنها هم بخواهیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به کودکان بیاموزید که امروز جنگ در مرزها نیست بلکه جنگ بزرگ در مغزها است و هدفش زدودن هویت است تا افتخار ایرانی بودن را کمرنگ کند، گفت: ایران را در مغز کودکان بنشانیم و بگوییم ارزش ایران به آن است که حدود ۲۴۰ هزار شهید برای ایران اسلامی رفتهاند که تعدادی از آنها مسیحی و کلیمی و از دیگر ادیان بودند و بگوییم که امروز هدف جنگ شناختی پیش روی ما زدودن هویت از مغز دانشآموزان است.
وی با بیان اینکه همه در آموزش و پرورش معلم هستند، خاطرنشان کرد: به دانشآموزان بیاموزیم که اسلام میگوید نه ظالم باشید و نه مظلوم؛ و جنایت امروز ظالم در حق مظلوم را بیاموزیم و سنت الهی را یاد دهیم که ایران اگر در جای دیگری از مظلومان حمایت میکند، دلیلش آن است که ظلم در همان جا متوقف شود وگرنه آن ظالمی که ما میشناسیم از نیل تا فرات را در فکر شیطانیاش دارد.
ارسال دیدگاه