معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی:

نگاه‌ها به محصول زرشک خراسان جنوبی باید تغییر کند

بیرجند (پانا)- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت نگاه‌ها به محصول زرشک خراسان جنوبی باید تغییر کند.

کد مطلب: ۱۴۱۵۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
نگاه‌ها به محصول زرشک خراسان جنوبی باید تغییر کند

جواد اشرفی در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک در قاینات اظهار داشت: از سال گذشته دو راهبرد به عنوان سیاستگذاری مرتبط با جشنواره زرشک دنبال کرده ایم.
وی ادامه داد: یکی از راهبردها بحث تغییر نگاه در سطح استانی و ملی به محصول زرشک است و باید بهره بردار و کشاورز نیز نگاه خود به زرشک را تغییر دهد چرا که ارزش و شأن زرشک فراتر از این است.
به گفته وی؛ دومین راهبرد بحث توجه دادن و معطوف کردن نگاه ها به سمت محصول زرشک است و این دو سیاست هنگامی که با هم توامان شود بلاشک همه مسائل و مشکلات زرشک استان، دیده خواهد شد.
معاون استاندار افزود: شکل گیری و تغییر رفتار در کشاورزان سبب می شود مدام تزریق کننده به بازار نباشند و به دنبال تشکیل و راه اندازی بارگاه می روند و در نگهداری و افزایش بهره وری محصول خود اقداماتی انجام می دهند.
وی با بیان اینکه از سال گذشته شرکت های دانش بنیان به شکل خاص وارد حوزه زرشک شده اند، گفت: در گذشته شرکت های دانش بنیان زیاد به سراغ محصول زرشک نمی رفتند اما اکنون نگاه ویژه ای دارند و این وظیفه ماست که از این فرصت برای درمان در کشاورزان استفاده کنیم.
اشرفی بیان کرد: این آمادگی را داریم هر کسی که ایده ای در حوزه فرآوری و صنایع تبدیلی زرشک دارد را به چالش بکشانیم.
به گفته وی؛ زرشک گوهری معدنی بر روی زمین است که فرآوری و ارزش افزوده بسیاری می تواند به همراه داشته باشد.
معاون استاندار ادامه داد: اگر بتوانیم بر روی زنجیره های ارزش افزوده زرشک کار کنیم حتماً می توانیم یک عرصه موفق برای تولید پایدار زرشک داشته باشیم.
اشرفی با اشاره به اینکه به مدل حرکت و استراتژی نفوذ در بازارهای جهانی و صنایع تبدیلی نیاز داریم، افزود: هر کسی که در حوزه صنایع تبدیلی قابلیت دارد محصولی را به خانواده زرشک اضافه کند، او را به چالش دعوت می کنیم.
به گفته وی؛ اصلاً به دنبال خرید تضمینی زرشک نیستیم و خرید توافقی داریم که برای جلوگیری از ورود دلالان و پیشگیری از افت قیمت اجرا می کنیم و از کشاورزان درخواست داریم که به شأن زرشک توجه کنند.
وی در خصوص بحث بیمه محصولات کشاورزی هم گفت: مدل پرداخت بیمه و خسارت به زرشک کاران متفاوت است و یکی از کارها سیاست گذاری است که پیگیری می کنیم و مدل پرداخت بیمه و خسارت باید مدل معیشتی باشد چون معیشت کشاورزان بر مبنای محصول زرشک رقم می خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار