محمدرضا قاسمی*

زنگ ورزش مدارس، کانون نشاط و امید

نعمت سلامتی یکی از دو نعمتی است که در کنار امنیت، مورد توجه و سفارش قرار گرفته است زیرا همین دو عامل زیرساخت حرکت و تلاش در جامعه خواهد بود و از این توجه به زنگ ورزش مدارس درافزایش شادی و نشاط و تندرستی دانش‌آموزان بسیار می‌تواند قابل توجه باشد.

کد مطلب: ۱۴۱۳۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
زنگ ورزش مدارس، کانون نشاط و امید

26 مهر، روز تندرستی و ورزش فرصت بسیار مناسبی است که در هیاهوی زندگی و شغل و ... به خود بیندیشیم و مراقب نعمت سلامتی جسم و روح و سرتاسر وجودمان باشیم.

در باب اهمیت نعمت سلامتی و تندرستی همین بس که در آیه 247 سوره بقره آمده است: «خداوند حضرت طالوت را از نظر علم و قدرت بدنی وسعت بخشید» یعنی هر مقدار که در توان دارید در برابر دشمنان توانایی و قدرت کسب کنید.

خداوند متعال نیرومندی و قوای جسمی را همنشین با جایگاه علم آورده، در واقع از نظر قرآن نوعی ارتباط بین کمال جسمی و آمادگی جهت کسب دانش، بینش، حکومت و قضاوت وجود دارد.

تمام پیامبران و حتی جانشینان آنها مثل حضرت علی(ع) از قدرت بدنی بالایی برخوردار بودند که در جنگها کسی توان مقابله با او را نداشت یا علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) که تکیه گاه لشکر بود و دشمنان با وجود او جرأت نزدیک شدن به خیمه ها را نداشتند.

رهبر معظم انقلاب نیز توجه به ورزش را در کنار تحصیل و تهذیب امری شایسته برای جوانان و نوجوانان برشمردند و حتی در بزرگسالان واجب دانستند.

با توجه به شواهد اکثر مردم بعد از سن 40 سالگی بتدریج به سوی فرسودگی می روند تا جایی که ممکن است در آینده های نه چندان دور این یک معضل بزرگ به شمار بیاید، پس بهتر است قبل از هر چیز خودمان را با ورزش وفق دهیم، حتی روزی پنج تا ده دقیقه هم می‌تواند به سلامت جسمی و فردی ما کمکی بزرگ کند.

ورزش می تواند در اطرافیان مان هم ثاثیراتی مهم و اساسی و در عین حال شگفتانه ای برای خودشان باشد، تا این زنجیره گوهر بار نسل به نسل به دیگران هم انتقال یابد.

تحرک جسمی و ورزش می‌تواند فرد را در وزنی ایده‌آل نگه دارد و یا اگر اضافه وزن دارد، به کمتر شدن تدریجی وزن کمک کند. فواید ورزش کردن برای کنترل وزن، صرفا این نیست. اگر فردی دچار کمبود وزن هم باشد ورزش کمک خواهد کرد تا به وزن ایده‌آل‌ برسد. ورزش برای مدیریت وزن یک گزینه موثر و راهگشا است.

در کنار همه اینها، توجه به نشاط و سلامتی روح و روان نیز امری لازم و بایسته است زیرا جامعه سالم و پویا از جوانان سالم و برخوردار از روحیه های قوی شکل می گیرد، بر همین اساس توجه به زنگ ورزش مدارس بایستی در برنامه ریزی ها مورد توجه جدی قرار بگیرد.

زنگ ورزش است که بدلیل استقبال دانش آموزان می تواند ظرفیت های بالایی را برای پرورش جسم و روح آنان ایجاد کند.

ورزش از قدیم الایام در ادبیات ما نیز همواره مورد توجه بوده است:
تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
یا:
به ورزش گرای و سرافراز باش که فرجام سستی سرافکندگی است

*دانش آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار