صنعت نساجی و پوشاک یک دهم کل صنایع نیاز به سرمایه گذاری دارد

تهران(پانا)- وزیر صمت گفت صنعت نساجی و پوشاک در ۱۰ سال اخیر رشد ۵ برابری داشته است و این صنعت یک دهم کل صنایع و یک دوازدهم صنعت خودرو نیاز به سرمایه گذاری دارد.

کد مطلب: ۱۴۱۳۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
صنعت نساجی و پوشاک یک دهم کل صنایع نیاز به سرمایه گذاری دارد

به گزارش اتاق اصناف ایران، وزیر صمت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع نساجی، پوشاک و چرم و کفش ایران یکی از پایه‌های اصلی در زندگی مردم را صنایع نساجی دانست و گفت: یکی از شاخص های اصلی صنایع نساجی, اشتغالزا بودن آن است.
علی آبادی، نیروی انسانی محور بودن را شاخص بعدی این صنعت نام برد و افزود: در صنعت نساجی نیروی انسانی حرف نخست را می‌زند که باید به این موضوع توجه ویژه شود، بنابراین این صنعت می‌تواند مشکل اشتغال را در کشور تا حدودی حل کند.
وزیر صمت ادامه داد: طبق آمار ٢١ درصد اشتغال از کل صنعت پوشاک جهان در اروپا و ١١ درصد در آمریکا و پنج درصد در آفریقا متمرکز است، اما این عدد در آسیا ۶٣ درصد است؛ این نشان می‌دهد که در کشورهای بسیار توسعه یافته و تقریباً توسعه نیافته، صنعت پوشاک از اولویت اول برخوردار نیست؛ اما در کشورهای میانه به لحاظ توسعه یافتگی، این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در توسعه یافته‌ها اشتغال اولویت نیست و به دنبال صنایع اشتغالزا نیستند، بلکه به دنبال صنایعی هستند که بسیار ثروتزا باشد.
وی گفت: در صادرات این صنعت رشد ۸ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۶ درصدی به لحاظ ارزشی داشتیم.
وزیر صمت با ابراز مخالف در قیمت گذاری دستوری پوشاک اظهار کرد: باید به سمت اقتصاد بازار حرکت کنیم. نظارت بر بازار نقش مهمی دارد و در این زمینه برنامه جامعی داریم.
وی تصریح کرد: مورد این صنعت بسیار غفلت شده است و نیاز داریم به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بیشتری در صنعتی شدن نصیب کشور می‌شود؛ این وعده را می‌دهم که در یک جلسه کارشناسی به صورت مفصل، در این خصوص صحبت کنیم.
علی آبادی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی‌مان در صنعت خودرو، نساجی و پوشاک و… باید دانش‌بنیان و صادرات محور باشد، گفت: صنعت نساجی و پوشاک از پایه‌های اجتماعی و اقتصادی تمدن بشری هستند. می‌شود خودرو نداشت اما نمی‌توان از خوراک، پوشاک و مسکن گذشت. نساجی در رده و ردیف اولین‌ها و در زمره اولین نیازهای اجتماعی بشر است؛ بنابراین در اقتصاد جهانی، نساجی از ارکان اقتصاد جهانی به حساب می‌آید.
وزیر صمت اظهار کرد: اگر در حاضر، مشکل ما اشتغال است، بدون تردید از جمله بهترین گزینه‌ها، صنعت نساجی و پوشاک است و این صحبت عاقلانه‌ای است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار