عامل اصلی اعتیاد، کنجکاوی جوانان و نوجوانان است

شهرری یک (پانا) - روانشناس بالینی درمانگاه‌ امام‌رضا قیامدشت در رابطه‌ با مسئله اعتیاد و پیشگیری از آن در هفته بهداشت و سلامت روان، عامل اصلی اعتیاد را کنجکاوی و ترغیب‌ شدن به تجربه‌ موقعیت‌های جدید دانست.

کد مطلب: ۱۴۱۲۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
عامل اصلی اعتیاد، کنجکاوی جوانان و نوجوانان است

محسن حصاری، روانشناس بالینی از دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی در سخنرانی خود به‌مناسبت هفته بهداشت و سلامت‌روان در دبیرستان دکتر مینو نیک‌نیان قیامدشت، هیجان‌خواهی را از جمله عوامل پدید آورنده اعتیاد دانست و اظهار کرد: مسئله اعتیاد در سن نوجوانی به عوامل مختلفی بستگی دارد مانند دوستان، همراهان و هیجان خواهی بالا در مقابل مصرف سیگار و قلیان که این موارد و بعضی‌از پدیده‌های روحی و روانی در این سن از جمله عوامل پدید آمدن اعتیاد در دانش‌آموزان است.

حصاری، عامل اصلی اعتیاد را کنجکاوی خواند و اذعان کرد: کنجکاوی و یادگیری مشاهده ای از جمله عوامل اصلی افتادن در دام اعتیاد هستند چراکه دانش‌آموزان در یادگیری مشاهده‌ای اشخاصی را مشاهده می‌کنند که سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند و ممکن است گاه آن شخص فامیل یا دوست باشد که تاثیر مخربی در ذهن دانش‌آموز ایجاد کند و به صورت ناخودآگاه دانش‌آموز را به مسئله اعتیاد دچار کنند.

روانشناس بالینی نقش خانواده را در پیشگیری از اعتیاد مهم دانست و تصریح‌کرد: خانواده می‌تواند آموزش‌هایی را در رابطه با اعتیاد و آثار مخرب آن به فرزند خود ارائه‌بدهد. خانواده‌ها باید سعی‌کنند با فرزند خود دوستی و رفاقت داشته‌باشند و به سوالات نوجوان خود پاسخ‌بدهند که اگر مشکلی برای نوجوان پیش آمد بدون ترس و اضطراب با خانواده خود در میان بگذارد و از آنها کمک‌ بخواهد.

وی آگاهی بخشی در سن نوجوانی را مهم دانست و ادامه‌ داد: اصلی‌ترین راه پیشگیری از اعتیاد آگاهی‌بخشی است. وقتی ما و همکاران‌ما شما دانش‌آموزان را از اعتیاد، پیامد‌ها و مشکلات جسمی و روانی آن مطلع می‌کنیم، قطعا رفتارهای هیجانی شما کاهش پیدا می‌کند و راحت‌تر با چالش‌های این‌دوره کنار می‌‌آیید.

محسن حصاری در پایان بیان ‌کرد: شما نوجوانان‌عزیز باید در این سن توانایی نه گفتن را در خود تقویت کنید؛ از این نترسید که با نه گفتن دایره دوستانتان محدودتر شود؛ از این بترسید که با یک رویکرد اشتباه، زندگی شما به‌ قهقرا می‌رود. همچنین یاد بگیرید که تحت‌تاثیر دیگران نباشید و با افزایش اعتمادبه‌نفس، قدرت تصمیم‌گیری منطقی خودرا در شرایط مختلف افزایش‌دهید.

دانش‌آموز خبرنگار؛ سیدایلیا سیدمحمد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار