حاشیه‌نگاری دانش‌آموزخبرنگار پانا از دومین روز اردوی ملی ‌خبرگزاری پانا

تهران (پانا) - دومین روز از اردوی ملی خبرنگاری پانا با کارگاه آموزشی در گروه‌های چندگانه، به‌منظور  افزایش دانش نظری دانش‌آموزان در حوزه خبرنویسی، گزارش‌نویسی و عکاسی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۱۱۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌نگاری دانش‌آموزخبرنگار پانا از دومین روز اردوی ملی ‌خبرگزاری پانا

دانش‌آموزان در ابتدای روز دوم با بازدید از موزه سینما روز خود را آغاز کردند و با تکنولوژی‌های گذشته هنر هفتم از قبیل کارکرد دوربین‌ها و شکل و شمایل آن‌ها آشنا شدند. پس از اتمام قسمت آشنایی به تماشای فیلم فرمانروای آب پرداختند و به همراه مجید اسماعیلی؛ کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ ایرانی این فیلم را از لحاظ محتوایی بررسی کردند.

پس از آن، اولین کارگاه با عنوان آموزش تولید محتوا با قدردانی و تشکر دانش‌آموزی از دانشمند فقید کشورمان، مریم میرزاخانی آغاز شد‌‌ و اعظم پویان، مسئول آموزش پانا به تدریس حوزه هویتی در خبرنگاری پرداخت.

وی کار خود را با نشانه‌شناسی صفحات روزنامه‌ها آغاز کرد و تیترهای صفحه اول روزنامه‌ها را نشان از تفکرات سلیقه و گرایش مدیریت آن نشریه دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های خبرنگاری جسارت، کنجکاوی و پرسشگری است تا بتواند با تکیه بر این ویژگی‌ها از مسئولان پرسش کند ‌و متقابل پاسخ مورد نظر خود را دریافت کند.

پویان در بخشی از سخنانش با تاکید بر اینکه برجسته‌سازی نشریه با بزرگ‌کردن تیتر یا عکس خاص صورت می‌گیرد تا مخاطب را کنجکاو به خوانش آن مطلب کند، گفت: تیتر هدایت‌کننده خواننده به خبر است و چون خوانندگان همواره با نگاهی کوتاه به مطالب رسانه موضوع مورد علاقه خود را بر می‌گزینند، تیتر‌نویسی کار ظریفی به‌شمار می‌رود و به‌عنوان ویترین خبر عمل مهمی را در خبرنویسی انجام می‌دهد.

پس از پایان کلاس یکی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده گفت: این کلاس با آموزش‌های کاربردی، دانش‌آموزان را صرفاً با ساختار خبر آشنا نمی‌کند؛ بلکه در لوای آن، سواد رسانه‌ای در وجوه مختلف به آن‌ها آموزش داده می‌شود. علاوه‌ بر این ترتیب، اجزا و بخش‌های مختلف یک خبر را می‌شناسند و با چگونگی شکل‌گیری محتوای خبر آشنا می‌شوند.

یکی دیگر از دانش‌آموزان اهمیت این کلاس را در تقویت مهارت‌های خبرنگاری، آشنایی با تشریح سبک‌های خبری، مراحل تنظیم خبر، عناصر خبر، شرح ارزش‌های خبری، مفاهیم اساسی خبر و سبک‌های خبری دانست که کمک‌کننده دانش‌آموزان در نگارش خبر باشد.

در ادامه دانش‌آموز خبرنگاران به چند گروه تقسیم شدند بودند تا بتوانند از تمامی کلاس‌های آموزشی پانا بهره‌مند شوند، یکی از گروه‌ها در کلاس تولید محتوا با تدریس استاد کمالی آموزش تولید محتوا را آغاز کردند.

کمالی در کارگاه تولید محتوا گفت: در کنار خبرنگاری، تدوینگر خوب باید بتواند یک بلاگر خوب هم باشد. در بحث بلاگری و اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام تعریف‌‌‌های اشتباهی وجود دارد. بعضی‌‌‌ها تصور می‌کنند که هرکس حضور فعالی در اینستاگرام دارد یا فالوئرهایش زیاد هستند، بلاگر است. در حالی که اینطور نیست و بلاگر با توجه به حرفه، تخصص یا مهارتی که دارد، تولید محتوا ‌‌‌می‌کند. این فرد درباره رشته تخصصی خودش نظر تخصصی می‌دهد، کالاها را نقد و معرفی ‌‌‌می‌کند یا مردم را به انجام کارهایی تشویق ‌‌‌می‌کند.

وی در ادامه ضمن توضیح روش‌های عکاسی و فیلمبرداری موبایل گفت: بهترین حالت گرفتن گوشی یا دوربین در دست، دودستی و به صورت افقی است و باید تا آنجا که می‌توانید دست‌هایتان را جمع کنید تا از لرزش تصویر جلوگیری کنید. با اتصال آرنج به بدن می‌توانید مانع لرزش گوشی شوید. همچنین با استفاده از برنامه کبکاد می‌توانید تا حدودی از لرزش گوشی را کم کنید.

این کارگاه مورد استقبال زیاد دانش‌آموز‌خبرنگاران قرار گرفت؛ چرا که با بخش‌هایی از زندگی آن‌ها گره خورده بود. این استقبال به حدی بود که دانش‌آموزان پس از پایان کلاس، به‌صورت کنجکاوانه از استاد کارگاه سوال می‌کردند و با دقت به پاسخ‌های او توجه می‌کردند؛ چرا که این کارگاه علاوه بر مباحث تئوری، مباحث عملی هم داشت و تمامی دانش‌آموز خبرنگاران همزمان با گوشی‌های همراه خود مطالب ارائه‌شده توسط مدرس کارگاه را به‌صورت عملی انجام می‌دادند.

در این کارگاه در رابطه با قاب‌بندی و کادر بندی نکات مختلفی گفته شد. همچنین نکاتی در رابطه با روش فیلم‌برداری در محل‌های مختلف به دانش‌آموز‌خبرنگاران توضیح داده شد. کلاس‌ها در غالب کارگاه‌های گفت‌وگو‌‌محور برگزار شد و دانش‌آموز خبرنگاران با طرح پرسش‌های خود در رابطه با موضوعات مختلف پاسخ‌های مورد نظر خود را دریافت می‌کردند.

پس از پایان کلاس، دانش‌آموزان راهی دومین کلاس یعنی آموزش خبر‌نویسی شدند. در این کلاس استاد مهدی محمدی با اشاره به اهمیت فضای رسانه‌ای حاکم بر جهان، خبرنگاران را پرچمداران عرصه اطلاع‌رسانی دانست و افزود: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در هدایت جریان‌های مختلف در جهان دارند که منشا آن در گرو فعالیت خبرنگاران است. انعکاس اخبار ارزشی یک توفیق الهی است و در انعکاس فعالیت‌های حوزه دانش‌آموزی، از اهمیت بالایی برخوردار است. حرفه خبرنگاری تلفیقی از ادبیات و هنر است و خبرنگاران نیز در این عرصه باید به گونه‌ای عمل کنند تا توجه و ذوق مخاطب را جذب کنند.

محمدی خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما باید در جذاب‌سازی خبر بسیار کوشا باشید؛ چرا که ارزش خبر به جذابیت آن است و عادی‌انگاری آفت خبر است، در این راستا ذهن پرسشگر از اهمیت و ارزش بسیاری در نگارش خبر برخوردار است؛ چرا که با تکیه بر این ویژگی مهم می‌توانیم بسیاری از رویدادهای مهم و جذاب را ثبت و ضبط کنیم و روایت‌گر این رویدادها برای دیگر افراد باشیم.

فراگیران پس از اتمام این کلاس، پرسش‌های خود را از مدرس این کلاس ذیل مباحث مهم خبری و چینش و اجزای خبر مطرح کردند و به پرسش و پاسخ با یکدیگر پرداختند.

در آن طرف اردوگاه گروهی از دختران، سرگرم بازی‌های گروهی، پانتومیم و... بودند و خستگی آموزش‌های صبح را از تن بیرون می‌کردند.

در قسمت پایانی روز دوم نیز کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان به جمع خبرنگار دانش‌آموزان پانا پیوست و ضمن تبریک به مناسبت شروع این اردو اظهار کرد: برگزاری چنین دوره‌هایی منجر به تربیت خبرنگاران برای کمک به بحث رسانه‌ای کشور خواهد شد و شعار هر مدرسه یک خبرنگار آینده خبر و خبررسانی را درخشان خواهد کرد.

وزیر ورزش و جوانان خطاب به دانش‌آموزان گفت: هر کدام از شما عزیزان دارای استعدادی است و حالا در عرصه خبرنگاری مشغول به فعالیت هستید، اما از یاد نبرید که ورزش نیز یکی از مواردی است که عموم جامعه به آن علاقه دارند. شما می‌توانید از ظرفیت خبرنگاری خود در عرصه ورزش به خوبی استفاده کنید و جامعه را به سمت آن سوق دهید و سهمی در توسعه ورزش به‌خصوص توسعه ورزش دختران داشته باشید.

در بخش دیگر اردوگاه، سالن بهشت میزبان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود، وزیری که خودش تبحر و توانایی بسیاری در حوزه رسانه و خبرنگاری دارد، در پاسخ به درخواست هستی فلاحتی؛ کوچک‌ترین عضو خبرگزاری پانا مبنی بر تامین اینترنت دانش‌آموز خبرنگاران، از تامین اینترنت دانش‌آموزان خبرنگاران به صورت رایگان خبر داد.

وزیر ارتباطات ضمن تشریح دستاوردهای نظام و انقلاب برای دانش‌آموزان، خواستار انعکاس صریح و روایت این دستاوردها به دیگر دانش‌آموزان شد.

دومین روز از اردوی ملی دانش‌آموز خبرنگاران با صحبت‌های علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت به پایان رسید، او که خودش روزی عضو سازمان دانش‌آموزی و خبرنگار بوده است پای درد و دل دانش‌‌آموزان نشست و آن‌ها را به ارتقای توانایی‌های خود در عرصه خبر و خبر‌رسانی تشویق کرد.

دانش‌آموزخبرنگاران: سارا بتولی، آرمیتا رزاقیان، عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار