نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور یکصد ناشر برگزار می‌شود

تهران (پانا) - رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از برپایی‌ نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور یکصد ناشر تخصصی از سراسر کشور از 21 مهر و به میزبانی همدان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۰۹۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور یکصد ناشر برگزار می‌شود

نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و سردار عبدالرضا آزادی رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ مهر در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای نشست علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب گفت‌: موضوع دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب اسلامی یکی از مضامینی است که بسیار حائز اهمیت است، همچنین نویسندگان خوش‌فکر ما موضوع دفاع مقدس را به‌خوبی دنبال می‌کنند. این بین وظیفه خانه کتاب در قبال نشریات و نویسندگان این است که مجموعه‌های متولی این حوزه را کمک کند و همه آنچه در این حوزه توزیع‌ شده است را عرضه کند.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس که عمدتاً مربوط به زنان از جمله مادران و همسران شهدا و زنان رزمنده دفاع مقدس است، نشان می‌دهد این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کتاب‌هایی که رهبر معظم انقلاب تقریظ می‌کنند پس از تقریظ با استقبال بالای مردم مواجه می‌شوند. شبهه‌ای مطرح است که کتاب‌هایی که تقریظ می‌شوند یا با استقبال مردم مواجه می‌شوند مورد حمایت سازمان‌ها و نهادها هستند، اما چنین نیست و خرید مردم از سایت‌های فروش کتاب با نام و نشان شخصی شأن این شبهه را نقض می‌کند.

رمضانی در ادامه گفت: از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس سال گذشته تا نمایشگاه امسال ۲ هزار و ۱۵۹ اثر چاپ و تجدید چاپ‌ شده‌اند، ۵۵ عنوان آن ترجمه کتاب‌های مقاومت کشورهای دیگر ازجمله لبنان است که در ایران ترجمه‌ شده‌اند. در حوزه بین‌الملل کتاب‌ها عمدتاً به زبان عربی و انگلیسی ترجمه می‌شوند و گاهی هم به زبان‌های روسی، اردو و اسپانیایی ترجمه کتاب‌های مقاومت صورت می‌گیرد.

سردار آزادی با اشاره به اینکه بانک دفاع مقدس در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب به گنج تعبیر شده است خاطرنشان کرد: تمامی ابعاد این گنج باید با کمک اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه مورد استخراج قرار گیرد و با زبان فرهنگ و هنر به مخاطبان خاصه نسل نوجوان و جوان منتقل شود. ریزه‌کاری‌های دفاع مقدس، خانواده شهدا و ایثارگران، جانبازان و آزادگان جز با زبان هنر نمی‌تواند میان نسل‌های مختلف منتقل شود و نفوذ کند. در این‌ میان یکی از گونه‌های شاخص هنر، حوزه ادبیات و کتاب است.

سردار آزادی با بیان اینکه حماسه دفاع مقدس سبک زندگی شهدا و تمام افتخارات ملت بزرگ ایران باید با زبان فرهنگ و هنر خاص با محوریت کتاب و ادبیات ثبت و ضبط و به جامعه امروز و فردای ایران انقلابی و اسلامی منتقل شود یادآور شد: در حوزه کتاب و ادبیات گونه‌هایی چون داستان، رمان، خاطره، شعر و تاریخ شفاهی از جمله پراستقبال‌ترین آثار گونه‌ ادبیات دفاع مقدس و مقاومت به شمار می‌رود. به همین منظور نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت هم‌زمان با کنگره بزرگداشت کنگره هشت هزار شهید استان همدان به میزبانی این استان برگزار می‌شود و طی آن صد ناشر تخصصی با بیش از هفت هزار اثر از تاریخ بیست‌ویک تا بیست و پنجم مهر در همدان میزبان مخاطبان خواهند بود.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در برشمردن اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه با اشاره به آن‌که ترویج فرهنگ مکتوب ایثار و شهادت و روایت قهرمانانی که حماسه‌ساز سال‌های دفاع مقدس و در ادامه محور مقاومت بوده‌اند از جمله مهم‌ترین اهداف این دوره نمایشگاه است.

وی ادامه داد: آن‌چنان‌که طی سال‌های انقلاب تا به امروز آثار خوبی در موضوع مقاومت و دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده تلاش می‌کنیم تا به‌واسطه برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی این‌گونه‌ ادبی را بیش‌ از پیش مورد توجه جامعه و اقبال مخاطبان قرار دهیم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت در سازمان بسیج مستضعفان با تأکید بر آن‌که یکی از مهم‌ترین ارجاعاتی که می‌تواند نشانگر اهمیت و جریان‌سازی نمایشگاه‌های کتاب باشد به استقبال مخاطبان بازمی‌گردد، تصریح کرد: همین استقبال از سوی مردم قوت قلبی به ناشران نویسندگان پژوهشگران و فعالان عرصه نشر و کتابت آثار دفاع مقدس ما بازمی‌گردد و هر چه این استقبال مردمی بیشتر باشد، شور و علاقه آفرینندگان آثار ادبی نیز به همین میزان بیشتر خواهد بود.

وی افزود: این نمایشگاه بیش از ۴ هزار مترمربع را به خود اختصاص داده و افتتاحیه رسمی آن عصر شنبه ۱۵ مهر در همدان خواهد بود. ساعت کاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از ۹ صبح تا ۱۲ و ۱۶ بعدازظهر تا ۲۰ است. ناشران از ۲۷ و ۲۸ مهر فرصت ثبت‌نام برای حضور در این دوره از نمایشگاه را داشتند. پیش‌بینی‌شده است در حاشیه نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نشست‌های رونمایی، نقد و معرفی کتاب برگزار شود.

سردار آزادی ادامه داد: آثار بسیار خوبی در حوزه دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده و توسط رهبر معظم انقلاب تقریظ شده و مورد استقبال جامعه گرفته است. وقتی ناشران، نویسندگان و راویان با استقبال چنین آثاری از سوی مردم مواجه شوند، ما شاهد تولید آثار فاخرتر و جدیدتری خواهیم بود.

سردار آزادی در تشریح برنامه‌های جانبی این دوره نمایشگاه یادآور شد: برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور ناشران و نویسندگان و پژوهشگران و همچنین همراهی با همراهی رسانه ملی جهت ترویج هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و معرفی بیش از هفت هزار اثر حاضر در این دوره از نمایشگاه در گونه‌های مختلف که در تمامی گروه‌های سنی از کودک و نوجوان تا بزرگسال به رشته تحریر درآمده بخشی دیگر از فعالیت‌های این دوره نمایشگاه به‌شمار می‌رود.

خبرنگار دانش‌آموز پانا: فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار