رئیس اداره قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان شمالی:

نهج البلاغه نقطه عقل و پیوند و عقل و عشق و ایمان است

بجنورد ( پانا)_ رئیس اداره قرآن و عترت و نمازآموزش و پرورش خراسان شمالی در مراسم تجلیل از دانش آموزان برگزیده قرآن و نماز اظهار داشت: نهج البلاغه نقطه عقل و پیوند و عقل و عشق و ایمان است.

کد مطلب: ۱۴۰۹۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
نهج البلاغه نقطه عقل و پیوند و عقل و عشق و ایمان است

مهدی جوان جعفری با این عنوان شروع کرد: سپاس خدایی را که ما را از آن بی نصیب نکرد. ما امروز قصد داریم موضوع پر اهمیت حق و ناس را با سیل کیمیای اقیانوس کلام نهج البلاغه خدمت شما عزیزان شرح بدهیم.

وی شرح داد: در یک نگاه کلی حق و ناس بسیار پر اهمیت بوده و موضوع اجتماعی تربیتی است و یکی از عالی ترین مفاهیم حقوقی در اسلام است.

جوان جعفری با بیان اینکه تعلیم اسلام، بر رعایت حق الناس تا به آنجا که خداوند حق خود را در شرایطی که نشانه های ندامت واقعی آشکار شود می‌بخشد اما حق مردم را نخواهد بخشید.

ایشان تصریح کرد: حق الناس یکی از عمده ترین اهداف بعثت پیامبر است.

که خداوند متعال در قرآن کریم در آیات بسیار مومنان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب علوم اجتماعی و دعوت به احترام حقوق مردم است. به عنوان مثال در آیه ۲۹ سوره نسا می فرمایند: «یٰا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لٰا تَاکُلُوا اَموٰالَکُم بَینَکُم بِالبٰاطِل»: ای کسانی که ایمان آورده اید اموال یک دیگر را از طریق راه های ما مشروح غلط و باطل نکنید.

وی ادامه داد: امام علی (علیه السلام) در قسمت های مختلفی از نهج البلاغه این موضوع مهم را یاد آور می شود، از جمله خطبه ۱۲۶که در پاسخ کسانی است که بر ایشان ایراد می‌گرفتند و همچنین خطبه ۲۲۴ که در زمان،زمانداری آن حضرت در شهر کوفه ایجاد شده و قسمت دوم نامه ۴۱ که به یکی از فرمانداران آن حضرت، سال ۳۸هجری و در سال ۴۰هجری به نقص تبعیت به دفاع از حق الناس می پردازند.

وی خاطر نشان کرد : حق الناس بسیار پر اهمیت بوده و موضوعی اجتماعی تربیتی است و یکی از عالی ترین مفاهیم حقوقی در اسلام است.

رئیس اداره قرآن و عترت و نماز اظهار کرد: از میان کتاب حقوق امام سجاد (علیه السلام)و کتاب حق الناس نوشته عباس رحیمی از صفحات ۱۴الی ۱۶بهره ببرید و کمبود منابع معتبر و عدم موجود خطبه در گام حق الناس از جمله محدودیت های ما در این زمینه بود.

وی افزود: اختلالات طبقاتی موجود در جامعه و حق و الناس های فردی و اجتماعی زیادی که امروزه با آن مواجه هستیم انگیزه ای را در ما ایجاد کرد تا ما به بررسی و مطالعه شاخص های حکومتی امیرالمومنین و در نظر گرفتن شرایط آن، خود را برای پیشبرد هدف بالایمان که در حقیقت ایجاد زمینه سازی برای پایه گزاری جامعه مهدوی باشد فراهم کنیم و با اندیشه پروری سهم خود را در ظهور ایفا کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: حق الناس مشمولان در حقوق دارد این حقوق شامل جان، مال، آبرو می شود. زمانی که صحبت از حق الناس می شود مسائل حق الناس برما فراتر است و اما رعایت حق الناس و یکی از عمده ترین مسائل حق الناس اجتماعی است، که یکی از عمده ترین مسائل آن حجاب می باشد حجابی که امروزه گاهی شاهد بر بانوان ما تحت فضای مجازی و رسانه های غربی می‌شوند.

خبرنگار: هستی لنگری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار