رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد:
تخصیص اعتبار حمایتی برای مناطق محروم، اولویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است
امکان راهاندازی کودکستان اتباع توسط آنها در کشور وجود دارد
تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن اشاره به اینکه بهرهگیری از ظرفیتهای استانی برای تولید محتوا و ارائه برنامههای مناسب، ضامن تخصیص اعتبار بیشتر به یک استان است، تخصیص اعتبار حمایتی به مناطق محروم را در اولویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد.
نشست کشوری ساماندهی و مدیریت کودکستان ها به همت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در راستای بررسی مسائل اجرایی کودکستانها به تفکیک هر استان، با حضور مجتبی همتی فر؛ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مسعود تهرانی؛ معاون راهبری و نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، معاونان ابتدایی استان ها، رئیس ادارات آموزش پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی و رابطین خدمات الکترونیکی سازمان در استان ها در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.
مجتبی همتی فر؛ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ضمن اشاره بر منویات مقام معظم رهبری مبتی بر تعلیم و تربیت کودکان ایران زمین، خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه سازمان تعلیم و تربیت ذیل وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کند، اما سازمانی ملی با تحقق اهداف فراتر از توانایی دولت است. از این رو مبنای کار ما در سازمان تعلیم و تربیت کودک، با توجه به نبود امکانات لازم، تحقق انتظارات مقام معظم رهبری است؛ چرا که ما در نزدیک فتح قله بایستی با تمام توان عمل کنیم.»
وی در خصوص انتظارت از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: «انتظارت ما از سازمان ملی تعلیم و تربیت باید بر اساس زمان شکل دهی این یک سازمان باشد. اکنون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، دارای عمری یکساله است که از دیدگاه من از سال گذشته تا امسال با توجه به جهش عملکردی سازمان، این کودک یکساله به نوجوانی بالغ تبدیل شده است؛ چرا که وجود سامانه و شیوه نامه در آن قید شده است.»
افق کودکی در ایران، لازمه تنظیم انتظارات از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است
همتی فر در خصوص انتظارت مسئولین از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: «افق کودکی در ایران، لازمه تنظیم انتظارات از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است؛ چرا که اکنون فرصت انتظارت بی جا از سازمان ملی تعلیم و تربیت نیست. همکاران مرتبط با ماموریت های سازمان یا به عبارتی اعضای خانواده ما در استان ها، باید با نگاهی دلسوزانه و راهگشا، راه حل های موجود را برای گذر از چالش های این حوزه دریافته و در حال خدمت رسانی به مخاطبین سازمان در سراسر کشور هستند. علاوه بر این، رایزنی با استانداری به منظور استفاده از ظرفیت های خارج از آموزش و پرورش باید از اولویت های رابطین سازمان در استان ها باشد.»
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «در آییننامه جدیدی که برای تاسیس کودکستانها ابلاغ کردیم، امکان راهاندازی کودکستان اتباع توسط آنها در کشور وجود دارد و مجوز به صورت خاص از سوی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک صادر میشود تا بتوانند خدمات مرتبط با نیازهای خود را تامین کنند.»
همتی فر ضمن اشاره بر اقدامات عملیاتی برای تربیت مربیان تعلیم و تربیت کودک، گفت: «تربیت مربیان کودکستان و کسانی که در سایر مراکز تربیتی کودک کنشگری میکنند، موضوع آنها عمدتا در محور اول کار ما قرار میگیرد و توانمندسازی در اولویت اقدامات سازمان است. در این مسیر نخستین گام، تشخیص صلاحیتهای حرفهای و عمومی موسس و مدیر به عنوان هسته اولیه کودکستان تشخیص بود که با همکاری و همیاری شما متولیان استان ها، مجوزهای تاسیسی کودکستان ها صادر شده و صدور مجوز برای فعالیت های کودکستان ها تا آبان ماه، ادامه دارد. در گام بعدی دغدغه ما توانمندسازی مربیان است که متاسفانه در سایه مسائل پیچیدهای که در این حوزه وجود داشته است، منزلت مربی کودکستان، منزلت پایینی بود که سازمان در حال انجام اقداماتی برای حل این چالش است.»
برگزاری جلسات ماهانه با متولیان استان ها از اولویت های سازمان ملی تعلیم و تربیت است
معاون وزیر در حوزه تعلیم و تربیت کودک، با اذعان بر برگزاری جلسات ماهانه با متولیان استان ها بیان کرد: «در راستای حل مشکلات استان ها، بایستی هر ماه به صورت جداگانه جلساتی با مسئولین حوزه تعلیم و تربیت کودک در استان ها در تهران برگزار شود، تا ضمن بازگویی چالش ها و گلوگاه های موجود در حوزه تعلیم و تربیت استان، راه کارهایی برای حل این چالش ها در نظر گرفته شود و به صورت خاص معضلات استان ها را مورد بررسی قرار دهیم.»
وی ضمن نفعی دریافت شهریه های سنگین از والدین جهت رفع کمبود اعتبار، تصریح کرد: «با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور مبنی بر تکریم ارباب رجوع، مشورت گرفتن از مردم و مردمی سازی، از اولویت های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است؛ چرا که مردم ولی نعمت ما هستند و احترام به شعور و شخصیت آن ها از رسالت های تعلیم و تربیت تلقی می شود.»
همتی فر ضمن اشاره به نبود کنش رسانه ای در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سال گذشته افرود: «سال پیش به جهت نبود ساز و کار صحیح در پیشبرد اهداف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از ارائه گزارش به رسانه ها جلوگیری کردیم، چرا که بایستی ابتدا برای حفظ آبروی نظام، ساماندهی و ساز و کار درستی برای معضلات و چالش های پیش روی سازمان پیدا می کردیم و سپس پس از عملیاتی سازی، کشور را به واسطه رسانه ها از برنامه های خود مطلع کنیم. در این بین ضمن انعکاس کم خبری سازمان در گذشته فعالیت های بسیار موثری در سازمان انجام شده است که به ترتیب زمانی، رسانه ای خواهد شد.»
تخصیص اعتبار حمایتی برای مناطق محروم در اولویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است
وی با بیان اینکه تخصیص اعتبار حمایتی برای مناطق محروم در اولویت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است، بیان کرد: «بهره گیری از ظرفیت های استانی برای تولید محتوا و ارائه برنامه مناسب، می توانند ضامن تخصیص اعتبار بیشتر سازمان به یک استان باشد.»
این مقام مسئول ادامه داد: «برگزاری رویداد و جشنواره های تحصصی، برگزاری نشستها راهبردی فعالان تعلیم و تربیت و توانمندسازی خانواده، تولید محتوای فاخر رسانهای مرتبط با تعلیم و تربیت کودک، مشارکت در تاسیس صندوق حمایت از ایدهها نوآورانه مرتبط با زیست بوم اوان کودکی، حمایت از تیمهای فعال خلاق و نوآور مرتبط با زیست بوم کودکی در استانها از برنامه های اصلی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سال جاری است.»
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پایان ضمن اشاره بر شهریه های تعیین کودکستان ها خاطر نشان کرد: «در گذشته شهریه پیشدبستانی ۸۰ درصد شهریه دبستان بود و برای مهدکودک های تحت نظارت بهزیستی، سالیانه بر اساس رتبه و فوق برنامه شهریه تعیین می شد. با اجرای کامل تطبیق و صدور مجوز فعالیت هر کودکستان به صورت سامانهای و سامانهای و طبق فرمولی که بر اساس فضای ملک تجهیزات مکان خدمات مرکز و موارد دیگر ارائه شده شهریه کودکستانها مشخص خواهد شد.»
دانش آموز خبرنگار: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه