همزمان با اجرای طرح ویژه وزارت نیرو؛
نظرسنجی ملی مدیریت مصرف برق انجام شد
تهران (پانا) - نظرسنجی ملی مدیریت مصرف برق، همزمان با اجرای طرح ویژه وزارت نیرو با عنوان طرح پاداش ۲۰ برابری مدیریت مصرف برق، از سوی روابط عمومی شرکت توانیر با همکاری دفاتر روابط عمومی و معاونت مشترکان شرکتهای توزیع نیروی برق و بخش خصوصی دانش بنیان انجام شد.
به گزارش وزارت نیرو، این طرح، یکی از جامع ترین و کامل ترین طرحهای نظرسنجی برگزار شده در کشور تا کنون بوده است که از جنبه های مختلف، دارای شاخص های برجسته ای است.
در اجرای این طرح بالغ بر ۳,۲۰۰،۰۰۰ مشترک از طریق پیامک لینک شرکت در نظرسنجی را دریافت و یا در نظرسنجی تلفنی و میدانی مشارکت کردند و در پایان فاز جمع آوری اطلاعات، بیش از ۹۲,۰۰۰ نمونه کامل پرسشنامه جمع آوری شد.
بر اساس این گزارش، به لحاظ تنوع روشهای برگزاری، این طرح به صورت آنلاین، تلفنی و مصاحبه میدانی (مراجعه دربِ منزل) اجرا شد. در هر سه روش از زیرساخت نرم افزاری هوشمند یکپارچه در جمع آوری دادهها استفاده شد و با بهرهگیری از این زیرساخت که با مشارکت بخش خصوصی دانش بنیان توسعه یافته بود، پالایش دادهها، نظارت بر عملکرد پرسشگران و کیفیت داده های جمع آوری شده، به دقت پایش شد.
همچنین با ارتباط این سامانه با سامانههای امور مشترکان ۳۹ شرکت توزیع برق، امکان مشارکت در طرح برای هر یک از مشترکان بر اساس الگوی مصرف و بهرهمندی از پاداش ۲۰ برابری، سفارشی سازی شد.
بر اساس این گزارش، جمع آوری دادهها در این طرح در ۴ فاز انجام شد:
در فاز نخست، نظرسنجی پایلوت از طریق ارسال لینک برای مشترکان در فضای مجازی برگزار شد و طی آن، روایی و پایایی طرح مورد بررسی قرار گرفت. در این فاز ۴۱۸۴ مشترک در نظرسنجی، شرکت کردند.
در فاز دوم لینک پرسشنامه برای ۱۰ درصد از کل مشترکان خانگی هر شرکت توزیع یعنی تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک، ازطریق سرشمارههای امور مشترکان، پیامک ارسال شد و تعداد ۷۳هزار و ۶۱۰ نمونه کامل، پرسشنامه تکمیل شده، جمع آوری شد.
بر اساس این گزارش، در این طرح برای هر مشترک لینک اختصاصی یکتا ارسال شد و فرآیند پرسشنامه بر اساس الگوی مصرف مشترکان و این موضوع که مشمول طرح پاداش شده یا خیر به صورت داینامیک تغییر کرد. به این معنا که پرسشهای مطرح شده در پرسشنامه بر اساس قرارگیری مشترک در پلههای مختلف مصرف، متفاوت طراحی شد و دادههای جمعآوری شده به صورت هوشمند امکان بررسی هر یک از گروه های مختلف مصرف را فراهم کرد.
همچنین با استفاده از این لینک پویا، نظرات هر شرکت کننده بر مبنای اطلاعات دموگرافی نظیر استان محل سکونت و الگوی مصرف شرکت کننده و... مورد سوال قرار گرفت و گزارشها متناسب با آن جهت شناخت بهتر عملکرد سازمان در نحوه اطلاع رسانی براساس هر یک از پله های مصرف استخراج شد.
در فاز سوم، نظرسنجی به صورت تلفنی توسط ۴۹۳ پرسشگر در ۳۹ شرکت توزیع برق به اجرا درآمد و تعداد ۷۵۶۲ نمونه جمع آوری شد. در این فاز هر شرکت توزیع، مکلف به جمع آوری حداقل ۱۰۰ مصاحبه تلفنی بود. مدیریت اجرای طرح تلفنی نیز با استفاده از پلتفرم هوشمند انجام شد. این پلتفرم دارای مدیریت تخصیص مشترکان با توزیع و پراکندگی مناسب به پرسشگران بود و مدیریت تماس های برقرار شده و نظارت بر عملکرد پرسشگران در سامانه را نیز برعهده داشت.
در فاز چهارم، طرح نظرسنجی میدانی توسط ۵۱۲ پرسشگر در ۳۹ شرکت توزیع برق به صورت حضوری به اجرا درآمد و تعداد ۶۹۸۹ مصاحبه حضوری درب منزل مشترکان انجام شد. در این فاز، پرسشگران با استفاده از نرم افزار کاربردی اندرویدی، اقدام به تکمیل پرسشنامههای میدانی کردند. در این فاز نیز برای هر شرکت توزیع برق حداقل ۱۰۰ مصاحبه میدانی لحاظ شده بود. همچنین در این فاز نظارت برعملکرد پرسشگران از طریق گزارشهای GIS فراهم بود که بر این اساس ،توزیع جغرافیایی متناسبی در جمع آوری دادههای میدانی انجام شد و متعاقبا صحت و کیفیت داده های جمع آوری شده نیز، افزایش چشمگیری داشت.
نتایج نظرسنجی درباره اجرای طرح سراسری پاداش صرفهجویی
به طور کلی از بین ۸۸هزارو ۱۶۱ (مجموع نظرسنجی ها بجز فاز پایلوت) شرکت کننده در این طرح، در حدود ۷۵ درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتهاند که از این طرح مطلع بودهاند و برخی از جزییات و آمار قابل توجه حاصل از این طرح در ادامه ارائه می شود:
در اجرای طرح نظرسنجی آنلاین، مشترکان شرکت توزیع برق استان گیلان با ۱۱,۸۲۶ نمونه تکمیل شده، بیشترین مشارکت را داشتند و شرکت توزیع برق تهران بزرگ با ۵,۹۹۶ ، شرکت توزیع برق استان تهران با ۵,۵۵۹ ، شرکت توزیع برق استان گلستان با ۳,۹۱۶ و شرکت توزیع برق البرز با ۳،۵۲۹ نمونه جمع آوری شده در رتبه های دوم تا پنجم مشارکت مشترکان قرار گرفتند.
بر اساس اطلاعات حاصل از نظرسنجی آنلاین، ۷۴.۰۸ درصد مشارکت کنندگان در نظرسنجی از طرح پاداش ۲۰ برابری مدیریت مصرف برق مطلع بودند.
همچنین ۶۳.۱ درصد از شرکت کنندگان معتقد بودن که امسال نسبت به سال گذشته برق کمتری مصرف کرده اند و ۹۱.۲۵ درصد از پاسخگویان پس از معرفی طرح، علاقمندی خود را به مشارکت در طرح تا پایان تابستان ابراز داشتند.
تنها ۸.۷۵ درصد از مشارکت کنندگان اعلام کردند که علاقمند به مشارکت در ادامه این طرح نیستند که از این میان ۵۲.۰۷ درصد از شرکت کنندگان دلیل عدم مشارکت خود را، افزایش بیسابقه دمای هوا دانستهاند.
این گزارش حاکی است است ۲۹.۷۸ درصد شرکت کنندگان اعلام کردهاند که به دلیل کاهش مصرف برق در سال گذشته ،کاهش مصرف بیش از این برایشان مقدور نبوده است ۲۱.۴۵ درصد شرکت کنندگان عدم شفافیت نحوه محاسبه پاداش طرح و ۲۱.۰۷ درصد نیز عدم اطمینان از اجرای درست طرح و پرداخت پاداش را مهمترین دلیل عدم مشارکت در طرح اعلام کرده اند.
این گزارش اضافه میکند درباره نحوه اطلاع رسانی از طرح پاداش ۲۰ برابری مدیریت مصرف برق، ۳۰.۲۳ درصد از طریق نرم افزار برق من ، ۲۳.۵۸ درصد از طریق تبلیغات محیطی و بیلبوردها، ۲۲.۵۴ درصد از طریق دوستان و آشنایان، ۱۶.۴۴ درصد از طریق پیامرسان های داخلی با طرح آشنا شده بودند و ۱۱.۴۸ درصد از شرکت کنندگان از طریق شبکه های اجتماعی خارجی با طرح آشنایی پیدا کرده بودند.
بر اساس این گزارش، از بین شرکت کنندگانی که مشمول دریافت پاداش ۲۰ برابری مدیریت مصرف برق شده و این محاسبات برروی قبض برق آنها اعمال شده بود، تنها ۵۶.۹۵ درصد از آن ها از دریافت مبلغ پاداش طرح بر روی قبض خود مطلع بودند.
بی اطلاعی از راهکارهای کاهش مصرف برق به عنوان کماهمیت ترین دلیل عدم کاهش مصرف از سوی مشارکت کنندگان در نظرسنجی عنوان شده است.
ارسال دیدگاه