یک کارشناس مسائل راه و ساختمان در گفت‌وگو با پانا:

فارغ‌التحصیلان مدارس فنی‌وحرفه‌ای به دنبال پشت‌میزنشینی نباشند

تهران(پانا)- یک کارشناس مسکن بر لزوم برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف برای ورود به بازارکار فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد و افزود متاسفانه فارغ‌التحصیلان رشته‌های تحصیلی در مدارس فنی‌وحرفه‌ای پس از اتمام تحصیل ترجیح می‌دهند که پشت میز بنشینند یا به تدریس مشغول شوند و از کار اجرایی دوری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۰۵۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
فارغ‌التحصیلان مدارس فنی‌وحرفه‌ای به دنبال پشت‌میزنشینی نباشند

عبدالخالق لطیفی؛ کارشناس مسکن در خصوص آموزش دانش‌آموزان در مدارس فنی‌وحرفه‌ای بیان کرد:« عمده آموزش نیروهای تکنسین بر عهده سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور است. در آموزش فنی‌وحرفه‌ای نیاز است کنترلی بر کارگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد. افرادی که مسئول این کارگاه‌های اجرایی هستند، باید افرادی ورزیده و کارآزموده بوده و تجربه‌کاری داشته باشند تا بتوانند تدریس و نظارت کافی بر عملکرد کارآموزان را در کارگاه‌ها داشته باشند.»

وضعیت دانش‌آموزان در مدارس فنی‌وحرفه‌ای خوب نیست

کارشناس مسکن گفت: « در صحبت‌هایی که با محصلان این رشته‌ها داشتم به این نتیجه رسیدم که متاسفانه عملکرد مدارس فنی‌وحرفه‌ای به اندازه کافی خوب نیست. هدف بیشتر محصلان از تحصیل در این رشته‌ها گذراندن یک دوره زمانی در کلاس‌ها و کسب کارت مهارت است، تا بتوانند به هنگام جذب در بازارکار برای ثبت بیمه اقدام کنند.»

لطیفی اظهار کرد:« آنچه خود کارآموزان اذعان می‌کنند این است که استادکاران ما افرادی تحصیل کرده نیستند. اکثر استادکاران ما پس از کسب مهارت‌ها در یکی از رشته‌های ساختمانی یک دوره فنی می‌بینند تا بتوانند برای بیمه کارگری اقدام کنند. البته این موضوع از نظر عملی و حرفه‌ای مشکلی ندارد. چراکه این استادکاران ابتدا مهارت کافی را برای کار و فعالیت کسب کرده‌اند. اما مسئله اساسی در بحث ناکافی بودن آموزش برای فارغ‌التحصیلان عادی مدارس فنی‌وحرفه‌ای است.»

وی از نیاز فارغ‌التحصیلان به انجام فعالیت‌های اجرایی خبر داد و افزود: « فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای مهارت و تجربه لازم برای انجام کارها را با خود به همراه ندارند. نظر بر این است که این افراد به عنوان نیروی انسانی در بازارکار جذب شوند اما لازمه آن انجام کار و فعالیت اجرایی توسط آنان است. با وضعیت کارگری که ما در کشور داریم، افراد باید به عنوان نیروی تکنسین در بازار به صورت اجرایی کار کنند و ناظر نباشند. »

کارشناس مسکن در ادامه افزود: «در بازارهای جهانی امروز مهندسان نیز کار اجرایی انجام می‌دهند. متاسفانه فارغ‌التحصیلان رشته‌های تحصیلی در مدارس فنی‌وحرفه‌ای پس از اتمام تحصیل ترجیح می‌دهند که پشت‌میزنشینی کنند یا به تدریس مشغول شوند و از کار اجرایی دوری می‌کنند.»

لطفی با اشاره به نیاز به گذراندن دوره پس از فارغ‌التحصیلی برای دانش‌آموزان رشته‌های ساختمانی افزود:« پیمانکاران و اسکلت‌سازان و سایر اصناف اجرایی ما در زمینه ساختمان‌سازی باید در هنگام فارغ‌التحصیلی از مدارس فنی‌وحرفه‌ای دوره‌ای را در رابطه با زمینه ساختمان‌سازی ببینند. پس از آن خود با جمع‌آوری و مدیریت گروهی از استادکاران در کنار خود به اجرای فعالیت‌ها و پروژه‌های ساختمانی بپردازند. این فارغ‌التحصیلان باید مجریان کار و پروژه‌های ساختمانی باشند. »

ایجاد شرکت‌های اجرایی توسط فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای

وی تصریح کرد: « امروز فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای شرکت‌هایی را تشکیل می‌دهند و پروژه‌ها را برعهده می‌گیرند. افراد در این شرکت‌ها هیچ دوره‌ای در زمینه‌های مختلف مرتبط با کار ساختمان را نمی‌بینند. همچنین در آن پروژه‌ها نیز این فارغ‌التحصیلان به عنوان نیروی اجرایی فعالیت نمی‌کنند و در نهایت فعالیت اجرایی را بناهای ساختمانی بدون تحصیلات انجام می‌دهند. »

برنامه‌ریزی برای فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای

این کارشناس مسکن بر لزوم برنامه‌ریزی محکم در بخش‌های مختلف برای ورود به بازارکار فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد و گفت: « یک برنامه‌ریزی محکم از نظر ارتباطاتی در نظام مهندسی، انبوه‌سازان، سندیکاها، ‌اجرا کنندگان و مدیران فنی‌وحرفه‌ای در کشور نیاز است. باید جلساتی در زمینه فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای در هنگام ورود به بازار کار برگزار کنند.»
لطیفی در ادامه افزود: «این فارغ التحصیلان با وجود اینکه توانایی اجرایی را ندارند، اما می‌توانند با گذراندن دوره‌های دو یا سه ساله به صورت عملی آماده اجرای کار شوند. البته باید توجه داشت بررسی و نظارت دقیقی بر چگونگی اجرای این دوره‌ها و حضور افراد صورت گیرد. »

استفاده از دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای را برای کار به نفع کار فرما است
وی استفاده از دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای را برای کار مورد استقبال قرار داد و بیان کرد: « من به عنوان یک مهندس ارشد از همکاری دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای به عنوان مجریان در پروژه‌های ساختمانی با مدرک‌های معتبر استقبال می‌کنم. این برای ما بهتر از استفاده از استادکاران بدون تحصیل است. چرا که استفاده از این افراد مشکلاتی نظیر عدم تعهد کاری را نیز در پی دارد.»

استفاده از فناوری‌های جدید در آموزش‌ها
کارشناس مسکن پیشنهاد آموزش فناوری‌های جدید را مطرح کرد و گفت: « ما به شرایط روز جامعه نگاه می‌کنیم. ما در کشور اسکلت‌های بتنی و فلزی داریم که در علم روز به عنوان اسکلت‌سازی سنتی دیده می‌شود. اما سازه‌های فرآوری‌های جدید نیز یک نوع از اسکلت ساختمانی است. ما در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید فعالیتی را در کشور دنبال نمی‌کنیم.»

لطیفی با اشاره به اقدامات در زمینه فناوری‌های جدید افزود: « برخی از شرکت ها تبلیغاتی در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید را در پایتخت داشتند که متاسفانه استقبال چندانی از آن نشد. در ابتدای کار برخی از منتقدان گمانه‌زنی‌هایی در زمینه گرانی این محصولات داشتند که بعدها مشخص شد این انتقاد صحت ندارد.»
وی با اشاره به راهکارهای آموزش فناوری‌های جدید، پشنهاد کرد: « معلمان در آموزش‌وپرورش و هنرستان‌های فنی، در تدریس‌هایی خود باید به سراغ مسائل اجرایی و به خصوص فناوری‌های روز بروند. همچنین آموزش‌وپرورش می‌تواند برای بازدید دانش‌آموزان از شرکت‌های فناوری‌ جدید اقدام کند و یا از مسئولان این شرکت‌ها برای برگزاری کارگاه‌ها به صورت ویدئوکنفرانس، عملی و... در مدارس فنی‌وحرفه‌ای دعوت به عمل آورد. همچنین بازدید از بناهای در حال ساخت می‌تواند در آموزش این افراد بسیار مفید واقع شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار