یک کارشناس آموزش سوادمالی:

آموزش سواد مالی باید در کتب درسی مدارس قرار گیرد

تهران(پانا)- یک کارشناس آموزش سوادمالی با بیان این که آموزش سواد مالی باید در کتب درسی مدارس قرار گیرد، اظهار کرد می‌توان آموزش‌های سواد مالی را به بخش‌های مختلف کتاب‌های درسی مختلف اضافه کرد و یا اینکه یک کتاب مجزا برای این آموزش‌ها طراحی کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش سواد مالی  باید در کتب درسی مدارس قرار گیرد

معصومه داودی؛ کارشناس آموزش سوادمالی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تغییر معیار باسوادی در افراد با گذشت زمان بیان‌کرد:« در زمان گذشته، دانستن حروف الفبا و توانایی خواندن و نوشتن برای باسواد شمردن افراد کفایت می‌کرد. اما امروزه برای اینکه فردی باسواد شمرده شود، علاوه بر سواد خواندن‌ و ‌نوشتن، ناچار به آموختن سوادهای مختلفی از جمله سواد مالی، سواد رسانه، سواد عاطفی، سواد رایانه و غیره است. از آنجایی که بهترین سن یادگیری و پذیرش در کودکی و نوجوانی است، آموزش سواد مالی، همانند دیگر سوادها از این سن آغاز می‌شود. »

کارشناس آموزش سوادمالی عدم توجه والدین به سواد مالی در کودکان را علتی بر ایجاد وابستگی مالی در نوجوانی دانست و گفت: « از سوی دیگر، بی‌توجهی به ‌سواد مالی فرزندان از سوی والدین در دورۀ کودکی و نوجوانی منجر به وابستگی مالی آن‌ها تا اواخر دورۀ جوانی می‌شود و این وابستگی و عدم آگاهی، نه تنها جوان را از اهداف مالی خود دور می‌سازد، بلکه پیامدهای بی‌سوادی او در سطح جامعه نیز بازتاب پیدا می‌کند.»

آموزش سواد مالی در تمام مقاطع تحصیلی

داودی ضمن اشاره به تحقیقات پژوهشگران در زمینه آموزش سوادمالی اظهارکرد:« پژوهشگران بر این باورند که آموزش‌های سواد مالی باید از سنین کودکی انجام شود. یعنی زمانی که کودک، مهارت کار با اعداد و ارقام را کسب می‌کند و آشنایی اولیۀ او با پول شکل می‌گیرد. بنابراین آموزش سواد مالی باید در تمام مقاطع تحصیلی به صورت پیوسته و گام‌به‌گام انجام شود.»

وی در توضیح قالب محتوایی و بستر آموزشی لازم برای آموزش سواد مالی به دانش‌آموزان گفت: « این آموزش‌ها می‌تواند در قالب‌های محتوایی متنی، صوتی و تصویری و با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند کتاب داستان، کتاب درسی، پویانمایی، بازی‌های محیطی، رومیزی و رایانه‌ای، کارگاه‌های آموزشی حضوری و مجازی، رویدادها، مسابقات و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و ... ارائه شود.»

رشد سرمایه‌ فیزیکی کشور با افزایش نیروی ماهر

کارشناس آموزش سوادمالی با اشاره به نقش کودکان و نوجوانان در آینده اقتصادی کشور افزود: « آینده اقتصاد کشور عزیزمان ایران، در دستان کودکان و نوجوانان امروز است. پس بهترین گزینۀ سرمایه‌گذاری برای هر کشوری، سرمایه‌گذاری در این افراد است. زیرا سرمایه‌های فیزیکی تنها زمانی رشد می‌کنند که کشور دارای نیروی انسانی ماهر باشد. و همانطور که گفتیم، کسب مهارت‌های مالی باید از سنین پایین آغاز شود.»

داودی آموزش سواد مالی به صورت کتاب مجزا و یا افزوده شدن به کتب درسی کنونی مورد بررسی قرار داد و گفت: « آموزش سواد مالی به صورت کتاب مجزا و یا افزود شدن این دروس به کتب درسی کنونی که در مدارس در حال تدریس است، هر دو مطلوب است. یعنی می‌توان آموزش‌های سواد مالی را به بخش‌های مختلف کتاب‌های درسی مختلف اضافه کرد و یا اینکه یک کتاب مجزا برای این آموزش‌ها طراحی کرد. جالب است بدانید امروزه در برخی کشورها مانند آمریکا، این آموزش‌ها به صورت اجباری در قالب استانداردهای تدوین‌شده، در مدارس ایالات مختلف به هر دو شکل ارائه می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار