کارشناس مالی و بورس در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

ضرورت استفاده از ابزار‌های نوین برای آموزش مسائل مالی به دانش‌آموزان

تهران(پانا)- کارشناس‌ مسائل بورس گفت آموزش و پرورش و بازار سرمایه با همکاری یکدیگر می‌توانند محتوای مناسب در زمینه آموزش مسائل مالی را تهیه کنند. باید برای آموزش از ابزار‌های نوین استفاده شود مثلا با استفاده از کتاب، محصولات جدید، بازی‌های کامپیوتری و برگزاری همایش‌ها آموزش‌های لازم ارائه شود.

کد مطلب: ۱۴۰۴۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت استفاده از ابزار‌های نوین برای آموزش مسائل مالی به دانش‌آموزان

رضا نگهبان، کارشناس مسائل بورس در گفت‌وگو با پانا درباره تاثیر آموزش مسائل‌مالی بر اقتصاد، گفت: «هنگامی که ما یک فرد آگاه در حوزه‌ مسائل مالی تربیت می‌کنیم و آن شخص وارد اجتماع می‌شود طبیعتا می‌تواند تصمیمات درستی در مسائل مالی و اقتصادی اتخاذ کند که این تصمیمات حاصل آموزش‌های درست از پایه است.»

وی گفت: «زمانی که این تصمیمات درست مالی اتخاذ می‌شود اثر مستقیمی در زندگی آن فرد و به تبع آن بر روی کل جامعه دارد. هنگامی که فردی با آموزش‌های پراکنده اطلاعاتی را در حوزه مسائل مالی بدست آورده باشد، نمی‌تواند تصمیمات منسجمی در این زمینه بگیرد و تاثیرات منفی تصمیم اقتصاد نادرست آثار روانی و اجتماعی بر روی زندگی خود او، خانواده و در نهایت اقتصاد جامعه خواهد داشت.»

نگهبان اظهار کرد: «ما شاهد آن هستیم که بسیاری از افراد به دلیل تصمیمات اشتباه مالی نه تنها دچار ضررهای بسیار زیاد شده‌اند بلکه اثرات نامطلوبی بر سلامت روان آنان وارد شده و این شرایط اثرات بدی بر روی ارتباطات و مسائل دیگر زندگی این افراد داشته است.»

نداشتن سواد مالی دانش‌آموزان باعث عقب‌ماندگی اقتصادی فرد و جامعه خواهد شد

نگهبان گفت: «اگر آموزش مالی به افراد داده نشود در نهایت باعث عقب‌ماندگی فرد و جامعه خواهد شد و بالعکس اگر آموزش‌های لازم در این حوزه صورت پذیرد، می‌تواند باعث رضایت افراد از زندگی، مستقل بودن آن‌ها و رفاه اجتماعی شود.»

وی ادامه داد: «با آموزش درست در این زمینه می‌توانیم جلوی بروز بسیاری از مشکلات و حتی مهاجرت‌ها را بگیریم. هنگامی که فردی سواد‌مالی لازم را داشته باشد و بتواند در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند، انگیزه بیشتری برای ماندن و سرمایه‌گذاری در کشور خود دارد.»

نگهبان درباره اینکه برای ارتقای سواد مالی چه زیرساخت‌هایی لازم است، گفت: «در ابتدا لازم است یک انگیزه مشترک در نظام‌ آموزش، بازار سرمایه، حاکمیت، دولت و همین‌طور دانش‌آموزان و خانواده‌ها صورت گیرد تا به سمت این گونه آموزش‌ها بروند که البته این انگیزه تا حدود زیادی شکل گرفته است. در مرحله بعد نیاز به محتوای مناسب و برنامه‌ای است که بتواند برای همه افراد در سنین کودکی، جوانی و بزرگسالی برنامه و آموزش لازم را ارایه بدهد.»

نگهبان گفت: «آموزش و پرورش و بازار سرمایه با همکاری یکدیگر می‌توانند محتوای مناسب در این زمینه را استخراج کنند. باید برای آموزش از ابزار‌های نوین استفاده کنیم مثلا با استفاده از کتاب، محصولات جدید، بازی‌های کامپورتری و برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و همینطور محتوای کتاب‌های درسی و... آموزش لازم را به کسانی که مشتاق آموزش هستند، ارائه دهیم.»

وی گفت: «اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت اطلاع‌رسانی بورس با آموزش‌وپرورش امضا شد که در آن محتوایی را که توسط تیم مدیریتی در ارتقای سواد‌مالی مدارس تهیه شده است در مدارس شهرستان‌ها با استفاده از بازی و تبلت اجرا کرد و درصورت حاصل‌شدن نتیجه، آن را به کل کشور گسترش داد.»

وی ادامه داد: «اخیرا در اردویی دانش‌آموزان برگزیده المپیاد مدیریت اقتصاد را به سازمان بورس بردیم و در این اردو، این افراد با فضا و مدیران ارشد بازار‌سرمایه آشنا شدند و در مورد تاریخچه بورس اطلاعاتی را دریافت کردند. همچنین با برگزاری کلاس‌هایی و به صورت بازی فیزیکی مفهوم سواد مالی و بورس را آموختند.»

این کارشناس‌مالی گفت: «دانش‌آموزانی که در این اردو حضور داشتند سوالاتی مانند اگر وارد صنعت بورس شدیم چگونه پول‌های خود را پس‌انداز کرده و چگونه پس‌انداز‌های خود را سرمایه‌گذاری کنیم، می‌پرسیدند که این‌ سوالات نشان‌دهنده اشتیاق آنان به یادگیری است.»

نگهبان گفت: «اگر بتوانیم برگزاری اینگونه دوره‌ها را افزایش دهیم گامی جدی به سمت ارتقای سواد مالی برداشته‌ایم. همچنین می‌توانیم از طریق رسانه‌های جمعی، رادیو، تلویزیون و مدارس و دانشگاه‌ها محتوای آموزشی را عرضه کنیم که در این صورت تاثیر بسزایی خواهد داشت.»

وی گفت: «دولت و مجلس، بخش میانی بازار‌سرمایه، وزارت علوم، آموزش‌و پرورش و وزارت اقتصاد با همکاری یکدیگر و لحاظ کردن این برنامه‌ها می‌توانند گامی در جهت پیشبرد این اهداف بردارند.»

افراد غیر مستقیم در بازارمالی سرمایه‌گذاری کنند

این کارشناس بورس عنوان کرد: «بسیاری از افرادی که در بازار‌های مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند به شکل غیرمستقیم این کار را انجام می‌دهند. ما باید یک سوادمالی پایه را آموزش دهیم و افراد به شکل غیرمستقیم در بورس و بازار‌های متنوعی که وجود دارد سرمایه‌گذاری کنند. مثلا طریق بورس سهام خرید‌ و فروش کنند یا در مسکن و کالا‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.»

وی افزود: «البته افرادی که اطلاعات کافی ندارند، می‌توانند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار