دبیر دبیرستان دخترانه کاشانیپور ملارد:
برنامهریزی دقیق و منظم، کلید موفقیت دانشآموزان در امتحانات است
ملارد (پانا) - دبیر دبیرستان دخترانه کاشانیپور ملارد، برنامهریزی دقیق و منظم را کلید موفقیت دانشآموزان در امتحانات دانست و تأکید کرد: این برنامهریزی میتواند به کاهش استرس در دانشآموزان کمک کند.
افسانه دلفانیان، دبیر دبیرستان دخترانه کاشانیپور ملارد در گفتوگو با پانا با اشاره به اهمیت برنامهریزی برای مرور مطالب درسی، اظهار کرد: «دانشآموزان جهت آمادهسازی خود برای آزمونهای پایان ترم باید یک برنامهریزی دقیق و منظم، تنظیم کنند که شامل زمانبندی مشخص برای هر درس و مبحث باشد. این برنامهریزی به دانشآموزان کمک میکند تا بهطور پیوسته و بدون فشار زیاد به مطالعه بپردازند. همچنین تقسیمبندی زمان مطالعه به بخشهای کوچکتر و مشخص کردن زمانهای استراحت میتواند تمرکز و بازدهی را افزایش دهد.»
دبیر دبیرستان دخترانه کاشانیپور ملارد به برگزاری آزمونهای تمرینی مشابه آزمونهای پایان ترم اشاره کرد و افزود: «دانشآموزان با اجرای آزمونهای مشابه سالهای گذشته میتوانند با ساختار و نوع سوالات آشنا شوند و مهارتهای آزموندهی خود را تقویت کنند. این روش نهتنها باعث افزایش اعتماد به نفس آنها میشود بلکه به آنها کمک میکند تا نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و روی آنها کار کنند.»
دلفانیان در خصوص نقش دبیران در کاهش و کنترل استرس دانشآموزان گفت: «دبیران و معلمان میتوانند با آموزش تکنیکهای مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی و تمرکز ذهنی، تلاش کنند تا اضطراب آزمون را کاهش دهند. علاوه بر این معرفی و ارائه منابع آموزشی اضافی مانند کتابهای کمکدرسی و ویدئوهای آموزشی به دانشآموزان کمک میکند تا مطالب را بهصورت عمیقتر درک کنند. تأکید بر اهمیت خواب و استراحت کافی نیز در رفع استرس دانشآموزان نقش بهسزایی دارد.»
وی برگزاری جلسات رفع اشکال را به عنوان ابزاری مؤثر برای کمک به دانشآموزان معرفی کرد و افزود: «این جلسات به دانشآموزان این امکان را میدهد تا سوالات و ابهامات خود را مطرح کرده و پاسخهای لازم را دریافت کنند. همچنین میتوانند فرصتی برای تبادل نظر بین دانشآموزان فراهم کنند که به یادگیری بهتر آنها کمک خواهد کرد.»
دلفانیان به اهمیت بازخورد بعد از آزمونها اشاره کرد و گفت: «تحلیل نتایج آزمونها و ارائه بازخورد به دانشآموزان، یک فرآیند مهم آموزشی است که میتواند به بهبود یادگیری و عملکرد آنها کمک کند. این فرآیند شامل جمعآوری و سازماندهی دادهها، تحلیل کمّی و کیفی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارائه بازخورد فردی و گروهی است که باید توسط دبیران و آموزگاران صورت پذیرد. با این کار، دانشآموزان میتوانند درک بهتری از عملکرد خود پیدا کنند و برای آینده برنامهریزی بهتری داشته باشند.»
دبیر دبیرستان دخترانه کاشانیپور با تاکید بر اینکه همکاری خانوادهها نیز در این فرآیند بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «خانوادهها باید از فرزندان خود حمایت کنند و محیطی آرام و مناسب برای مطالعه فراهم آورند. این حمایت میتواند شامل تشویق، ایجاد انگیزه و فراهم کردن امکانات لازم برای مطالعه باشد.»
با توجه به نکات مطرحشده، روشن است که موفقیت در امتحانات، تنها به تلاش فردی دانشآموزان بستگی ندارد بلکه نیازمند یک برنامهریزی جامع، همکاری معلمان و خانوادهها و استفاده از تکنیکهای مؤثر مدیریت استرس است.
ارسال دیدگاه