متخصص طب فیزیکی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

معیارهای انتخاب کوله‌پشتی استاندارد برای دانش‌آموزان

تهران (پانا) - یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی انتخاب کوله‌پشتی غیراستاندارد برای دانش‌آموزان آسیب‌های زیادی به همراه دارد که اولین عارضه آن دردهای کتف و کمر برای کودک است.

کد مطلب: ۱۴۰۳۴۴۷
لینک کوتاه کپی شد
معیارهای انتخاب کوله‌پشتی استاندارد برای دانش‌آموزان

زهرا ایل‌بیگی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید تهیه کوله‌پشتی استاندارد را یکی از ضروری‌ترین وسایلی عنوان کرد که والدین برای فرزندان خود باید تهیه کنند، اظهار کرد: «کوله‌پشتی باید با جثه دانش‌آموز مطابقت داشته باشد و اگر همخوانی نداشته باشد عارضه‌هایی برای کودک به همراه دارد که باعث آسیب به بدن او خواهد شد.»

این فیزیوتراپیست با تاکید بر اینکه کوله‌پشتی استاندارد مشخصه‌هایی دارد که باید هنگام خرید به آن توجه کرد، گفت: «والدین باید توجه کنند کوله‌پشتی‌هایی که بندهای زیاد دارد مناسب نیست. همچنین کوله پشتی‌هایی که بندهای باریک دارد فشار زیادی به شانه‌های کودک وارد می کند و بند استاندارد باید بین پنج تا هفت سانتی‌متر باشد. برخی کوله‌ها نیز دارای یک بند هستند که اصلا توصیه نمی‌شود و مناسب نیستند زیرا فشار به یک طرف بدن کودک وارد می‌شود و به کتف کودک آسیب وارد می‌کند.»

وی ادامه داد: «کوله پشتی باید به شکلی انتخاب شود که از قوسی که در کمر وجود دارد پایین‌تر نباشد و از حد معمول نیز پایین‌تر نباشد.»

ایل‌بیگی همچنین درباره وزن کوله‌پشتی‌ها نیز گفت: «کوله‌پشتی سنگین فشار مضاعفی را بر کمر کودک وارد می‌کند و خانواده‌ها حتما باید به این مساله توجه داشته باشند. در واقع بیشترین وزنی که کودک توانایی حمل آن را دارد، هفت درصد وزن خود او است، مثلا یک کودک ۲۰ کیلویی بیشتر از یک تا دو کیلو وزن را نمی‌تواند تحمل کند. وقتی کوله‌پشتی سنگین باشد، بار مضاعفی بر شانه و کمر کودکی گذاشته می‌شود در حالی که هنوز بدن او آمادگی تحمل این وزن را ندارد و اولین عارضه‌ای که برای کودک ایجاد می‌کند دردهای کمر و کتف است.»

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درباره نوع جنس کوله‌پشتی تاکید کرد: «جنس کوله‌پشتی باید به‌گونه‌ای باشد که قابلیت تهویه به خصوص در قسمت پشت کیف را داشته باشد تا از تعریق بدن جلوگیری کند و خرید کوله‌پشتی با جنس پلاستیکی توصیه نمی‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار