گزارش پانا از برنامه‌های مشترک دو وزارتخانه برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان؛

وقتی پای سلامت دانش‌آموزان درمیان است

تهران (پانا) - توجه به ارتقای سلامت دانش‌آموزان کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف مشترک وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و آموزش‌وپرورش تعیین شده و طبق تفاهم‌نامه همکاری میان این وزارتخانه‌ها، دو کارگروه مامور رصد اقدامات خواهند شد تا سلامت دانش‌آموزان تضمین شود.

کد مطلب: ۱۴۰۱۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
وقتی پای سلامت دانش‌آموزان درمیان است

بدون شک سلامت جامعه در گرو سلامت کودکان نوجوانان است، به همین دلیل همه کشورها برای رسیدن به اهداف بهداشتی مورد انتظار خود، اقداماتی را در مدارس پیش‌بینی کرده و با بررسی نیازهای بهداشتی مدارس و تعیین چالش‌های این حوزه؛ رویکردهای کلان و برنامه‌های اجرایی را برای ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان عملیاتی می‌کنند. در کشور ما نیز به‌ این دلیل که ارتقای سلامت دانش‌آموزان یک سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده به‌شمار می‌رود، سال‌هاست که به مقوله سلامت دانش‌آموزان به‌طور ویژه توجه می‌شود زیرا بسیاری از بیماری‌ها ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد که نقش آموزش‌وپرورش و نهادهای موثر در پیشگیری از آن‌ها بسیار مهم است.

از آنجا که آموزش‌وپرورش از پایه‌ها و ارکان جامعه‌سازی است و دانش‌آموز را بر اساس نیازهای جامعه آموزش می‌دهد، یکی از مهمترین این نیازها، ارتقای آگاهی‌های حوزه سلامت است، بنابراین اگر نسل آینده کشور درباره سلامت، آگاهی کافی پیدا کند بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی در آینده حل خواهد شد. در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هم با عنوان ساحت زیستی- بدنی به آن توجه ویژه‌ای شده است؛ از طرف دیگر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری آموزش‌وپرورش با نظام سلامت در ادوار مختلف فرصتی بوده تا در قالب یک برنامه منسجم در مسیر ارتقای سلامت دانش‌آموزان گام برداشته شود. از این رو جدیدترین تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و بهداشت و درمان نیز نیمه مردادماه امسال به‌منظور ارتقای سلامت دانش‌آموزان به امضا رسید.

در کشور ما توجه به سلامت دانش‌آموزان تبدیل به یک دغدغه مهم برای مسئولان و مقامات دولت شده است و مهم‌ترین گلوگاه نظام سلامت محسوب می‌شود. از این رو ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان یکی از ضروریات نظام سلامت کشور در راستای تحقق بند ۲ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه چهارم، پنجم و همینطور برنامه ششم توسعه است.

هم‌افزایی برای توسعه سلامت مدارس

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک با وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر هم‌افزایی ۲ وزارتخانه برای توسعه سلامت مدارس و ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان اعلام کرد: برنامه وزارت بهداشت این است که هر ایرانی، یک پرونده سلامت داشته باشد. وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند و امکانات نظام سلامت برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان در خدمت آموزش‌و‌پرورش است.

وزیر بهداشت بر ارتقای دانش و مهارت مراقبان سلامت مدارس با اجرای برنامه‌های توانمندسازی و بازآموزی نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر مراقبان سلامت، معلمان نیز باید در این خصوص همراه شوند. زیرا معلم، الگوی دانش‌آموز است و علاوه بر آموزش مستقیم، رفتار او به طور غیرمستقیم الگوی دانش‌آموز قرار می‌گیرد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در این جلسه بر تداوم جلسات مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش و تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک بین 2 وزارتخانه تاکید کرد و گفت: طی جلسات آتی، روند پیشرفت در اجرای آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و کارگروه‌های تخصصی، تحقق بندهای مختلف این تفاهمنامه‌ها را رصد می‌کنند.

وزیر بهداشت با استقبال از این پیشنهاد، گفت: کارگروه‌ها پیشنهادهای لازم برای همکاری‌ها را بررسی کرده و برای تصویب به جلسات مشترک ارائه خواهند داد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: لازمه هم‌افزایی مطلوب بین 2 وزارتخانه، دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه‌های سلامت است، چرا که نظام طراحی شده ما در حوزه سلامت خانواده، جامع است و شبکه مراقبت بهداشتی ایران از افتخارات کشور و جهان به شمار می‌آید. واکسیناسیون در مدارس به عنوان یک کار پایه در زمینه‌های مختلف باید ادامه داشته باشد. چرا که واکسن زدن، یک موضوع فردی نیست بلکه آثار اجتماعی دارد و اگر کسی واکسن نزند، بقیه را درگیر بیماری خواهد کرد. در حوزه سبک زندگی و ساماندهی بوفه‌های تغذیه مدارس نیز ضرورت دارد همکاری‌های مشترکی بین 2 وزارتخانه صورت گیرد.

همه با هم برای آینده ایران قوی

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش پس از این جلسه در صفحه شخصی ویراستی‌اش درباره امضای سه تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی نوشت: معتقدم همه در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی ایران باید هدف خدمت به مردم در جهت ساختن آینده ایران قوی را دنبال کنیم. آینده ایران یعنی مدرسه یعنی دانش آموز یعنی تعلیم و تربیت. در همین راستا این سه تفاهم‌نامه با محوریت دانش‌آموزان به ویژه پیش دبستانی‌ها و دوره ابتدایی منعقد شد. دو کارگروه از دو وزارتخانه مامور رصد این تفاهم‌نامه‌ها خواهند شد تا در فواصل دوماهه میزان پیشرفت کار را گزارش کنند.

وی تصریح کرد: در این جلسه پیشنهاد دادم مسأله کارت سلامت دانش‌آموزان، کودکان بازمانده از تحصیل بخاطر بیماری‌های صعب العلاج، ایجاد هنرستان‌هایی با همکاری وزارت بهداشت در رشته‌های مربوط به تولید تجهیزات پزشکی، طرح سفیران سلامت در اسناد همکاری‌های آینده این دو مجموعه دیده شود.

مراقبت از دانش‌آموز رکن اول سلامت خانواده است

در عین حال برآوردها در اقتصاد بهداشت نشان داده که برنامه‌های ارتقای سلامت در نوجوانان و دانش‌آموزان از اثربخش‌ترین برنامه‌ها است. بعد از خانواده، مدرسه جایگاه ویژه‌ای برای افزایش سواد سلامت و توسعه سلامت دانش‌آموزان دارد و هر چه در این بخش سرمایه‌گذاری شود در آینده، جامعه‌ای سالم و پویا خواهیم داشت. در این باره ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تفاهم‌نامه همکاری میان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش به‌منظور ارتقای سلامت دانش‌آموزان به پانا گفت: «تمام مسایلی که در راستای سلامت دانش‌آموزان مطرح می‌شود پیرامون رفاه اجتماعی است. دانش‌آموز جزئی از خانواده و عزیزترین عضو یک خانواده است و مراقبت از دانش‌‌آموز رکن اول سلامت خانواده است.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «ابتدا خانواده باید نسبت به سلامت دانش‌آموز حساسیت داشته باشد، سپس دولت برای سلامت خانواده اقداماتی انجام می‌دهد از قبیل اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌هایی همچون تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش که چگونه سلامت دانش‌آموزان را ارتقا دهد.»

وی با تاکید بر اینکه آموزش سلامت به دانش‌آموزان برای ارتقای بهداشت فردی ضروری است، گفت: «آموزش سلامت و بهداشت به‌منظور ارتقای بهداشت فردی می‌تواند از طریق تفاهم‌نامه از سوی وزارت بهداشت و آموزش و پرورش دنبال شود که هم سلامت دانش‌آموز تامین شود و محیط‌ سالم در مدرسه فراهم شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار