تکذیب فروش بناهای تاریخی در کرمان

تهران (پانا) - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه بهره‌برداری از ۶ بنای تاریخی کرمان توسط صندوق حفظ و احیای وزارت میراث‌فرهنگی به مزایده گذاشته شده است، اعلام کرد، در این مزایده قرار نیست هیچگونه انتقال مالکیتی انجام شود بلکه صرفا بهره‌برداری از این بناها مطابق اصول و ضوابط فنی و بر اساس طرح مصوب میراث‌فرهنگی برای مدت معین به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۶۹۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
تکذیب فروش بناهای تاریخی در کرمان

به گزارش وزارت میراث فرهنگی، فریدون فعالی اظهار کرد: سرمایه‌گذار علاوه بر رقمی که برای مرمت و احیا در ابتدای کار هزینه می‌کند در طول مدت بهره‌برداری اجاره هم پرداخت خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: ضمنا واگذاری حق بهره‌برداری در قالب فرآیند رقابتی مزایده از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت به‌صورت شفاف و همراه با ارزیابی اهلیت مالی و صلاحیت فنی متقاضیان انجام می‌شود.

او ادامه داد: پس از آن طی این فرآیند، سرمایه‌گذار منتخب با استفاده از توان شرکت‌های مشاور طرح مرمت و احیا را تهیه و بعد از بررسی و تایید آن در وزرات میراث‌فرهنگی، عملیات اجرایی مرمت با نظارت کارشناسان متخصص میراث مطابق طرح مرمت مصوب انجام و وارد دوره بهره‌برداری می‌شود که در این دوره زمانی هم بهره‌برداری از مجموعه‌ها و بناهای تاریخی براساس پلان مدیریت بهره‌برداری و ضوابط مورد تایید میراث‌فرهنگی انجام و بر کلیه اقدامات سرمایه‌گذار نظارت و پایش خواهد شد.

فعالی با اشاره به اینکه اصل بناهای تاریخی مذکور جزو نفایس به شمار می‌روند و قابل واگذاری نیستند افزود: باغ شاهزاده ماهان به عنوان یک اثر جهانی بخش خدماتی آن یعنی خانه زعیم‌باشی با حفظ ضوابط و اصول میراث‌فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شده است.

او افزود: این فرایند برای باغ موزه هرندی کرمان، ارگ راین، خانه فخری راور، خانه بهادرالملک بردسیر تکرار و خانه اوشیدری کرمان نیز با کاربری هنری (بازارچه صنایع دستی) و کارخانه حناسایی نیز با کاربری فرهنگی و احیای صنعت حنا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

فعالی بیان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی تنها متولی قانونی حفاظت از بناهای تاریخی است و برای پویایی و توانمندسازی بناهای تاریخی تلاش می‌کند.

او خاطرنشان کرد: سعی داریم با واگذاری بخش‌های خدماتی و ارائه خدمات ویژه در جذب بیشتر گردشگران موفق‌تر عمل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار