در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

نتیجه بررسی‌های شورای شهر تهران از حادثه خلازیر

تخریب ساختمان‌های منطقه ۱۹ اصولی بود اما ایمنی رعایت نشد

تهران (پانا) - رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران جزئیات بررسی کمیته کارشناسی شورای شهر از حادثه خلازیر را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۲۴۰۰
لینک کوتاه کپی شد
نتیجه بررسی‌های شورای شهر تهران از حادثه خلازیر

محمد آقامیری در گفت‌وگو با پانا درباره نتیجه بررسی کارگروه تخصصی شورای شهر تهران از حادثه خلازیر گفت: «دو جلسه درخصوص بررسی تخریب‌ها در خلازیر تشکیل شد که موضوع اصلی جلسه خود تخریب و اینکه آیا این کار به صورت اصولی انجام شده است یا خیر؟ شرکتی که پیمانکار این تخریب بود از شرکت‌های رتبه یک و معتبر بود و اصول تخریب رعایت شده اما آنچه رعایت نشده، موضوع HSE و ایمنی بوده است.»

وی ادامه داد: «موضوعی که پیش‌بینی نمی‌شد این بود که ساختمان درحال تخریب به ساختمان کناری تنش وارد کند و این تنش به ساختمان آخر برسد و باعث تخریب آن شود که یک اتفاق نادر است.»

آقامیری تاکید کرد: «این حادثه نشان می‌داد این ساختمان‌ها بسیار ضعیف بودند و درست است که پایه‌های آنها ضعیف شده بودند اما از نظر اصول ساخت و ساز هم بسیار ضعیف بوده و پیش‌بینی نمی‌شد که تنش به ساختمان‌های کناری منتقل شود و این گونه ریزش کنند اما این روش تخریب روش تخریب رایجی است و در این زمینه مشکلی وجود نداشت.»

این عضوشورای شهر تهران تاکید کرد: «بعد از این حادثه سایر ساختمان‌هایی که پایه‌های‌شان ضعیف شده بود نیز تخریب شدند و گزارش آن از سوی شهرداری منطقه 19 به شورا ارسال شد.»

آقامیری درخصوص اینکه گفته می‌شود ساختمان‌های بتنی در خلازیر ایمن اما غیرمجاز ساخته شده‌اند هم توضیح داد: «از ظاهر ساختمان نمی‌شود قضاوت کرد. فرصتی به برخی سازنده ها داده شده که ساختمان را به 4 طبقه برسانند و بعد طراحی ها و ... را به نظام مهندسی ارائه کنند تا از نظر مقاومت در برابر زلزله مورد ارزیابی قرار گیرد؛ در صورت تایید سازمان نظام مهندسی مجوز به این ساختمان‌ها داده می شود اما تاکنون هیچ کدام از این ساختمان‌ها نتوانسته‌اند تایید سازمان نظام مهندسی را از نظر ایمنی کسب کنند.»

*15 مرداد تخریب ساختمانی غیر مجازو نا ایمن در محله خلازیر باعث ریزش ساختمان‌های کناری و فوت 5 نفر شد. شهردار منطقه درخصوص جزئیات این حادثه گفته بود: ۲ طرف این دو کوچه ۶ متری یک ساختمان بتنی بود و پایین تر فضای خالی وجود داشت و پایه‌های این ساختمان را زدند که اگر لرزه‌ای اتفاق افتاد، به سمت قطعه خالی باشد و به دیگر ساختمان‌ها آسیب وارد نشود. چهار ساختمان فلزی دیگر در فضای خالی قرار داشتند. پایین دست این ساختمان، ساختمان‌های خالی بودند و به همین دلیل این ساختمان را تخریب کردیم و ضربه‌ای به ساختمان مجاور وارد شد و چهار ساختمان بعدی تحت تاثیر قرار گرفتند و چون ساختمان ۹ طبقه بود از تعادل خارج و ستون پیچید و چون فاصله از محل زیاد بود عده‌ای از همکاران نشسته و در حال استراحت بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار