معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستانهای تهران در مراسم افتتاحیه رویداد «فصل صعود»؛
مدیر، راهبر و سیاستگذار اصلی مدرسه است
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در مراسم افتتاحیه رویداد توانمندسازی «فصل صعود» ویژه مدیران مدارس مقطع ابتدایی این استان، مدیر را سیاستگذار و راهبر اصلی مدرسه دانست و بر نقش کلیدی وی در فرایند تعلیم و تربیت تاکید کرد.
مراسم افتتاحیه رویداد توانمندسازی «فصل صعود» آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با حضور محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، رضا امیدی، معاون تربیتبدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش این استان و با شرکت مدیران جدیدالانتصاب مقطع ابتدایی در محل دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا برگزار شد.
محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در تشریح نقش موثر مدیر در فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان بیان کرد: اگر بخواهیم به نقش مدیر در فرایند یادگیری و یاددهی دانشآموزان بپردازیم، درمییابیم که مهمترین عنصر و سیاستگذار اصلی هر مدرسه، مدیر آن است که میبایست فرایند تعلیم و تربیت را نیز راهبری کند.
وی در ادامه به ارتباط میان مدیر مدرسه و تحقق اهداف آموزشی اشاره کرد و افزود: لازمه تحقق اهداف آموزشی و تربیتی در یک کلاس درس، وجود معلم خوب است؛ از طرفی یک معلم زمانی میتواند عملکرد خوبی را در کلاس درس رقم بزند که یک پشتیبان، راهبر، تسهیلگر و ناظر داشته باشد؛ نقشهایی که ایفای آنها صرفا از عهده مدیر مدرسه برمیآید.
زنجانی ضمن بیان نقش حیاتی مدیر مدرسه در راهبری فرایندهای آن، در تشریح ویژگیهای یک مدیر شایسته اذعان کرد: یک مدیر میبایست نه تنها سیاستگذار باشد بلکه فرایند تعلیم و تربیت را نیز بدرستی راهبری کند؛ به عبارت دیگر اگر سیاستها و راهبریهای مدیر مدرسه همسو با سیاستهای نظام تعلیم و تربیت نباشد، اهداف تربیتی محقق نخواهند شد. در مقابل هنگامی که سیاستهای ما اشتباه باشند، یک مدیر پیشران میتواند فرایندهای مدرسه را در مسیر درست راهبری کند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در ادامه عنوان کرد: یک مدیر علاوه بر اینکه باید سیاستگذار، راهبر، پشتیبان و تسهیلگر باشد، میبایست نقش ناظر را نیز ایفا کند؛ بدین جهت مدیر در مدرسه عنصری محسوب میشود که علاوهبر هدایت تمام فرآیندهای مدرسه و ایفای نقشهای پشتیبان، تسهیلگر و راهبر، بایستی بر همه امور نظارت داشته باشد.
این مقام مسئول ضمن بیان اینکه یکی از راههای دستیابی به اهداف تربیتی، نظارت و مطالبهگری مدیر نسبت به فرآیندهای مدرسه است، تصریح کرد: بدیهی است که ما نمیتوانیم با نظارت بیرونی به تمام مدارس ورود پیدا کنیم اما مدیر مدرسه میتواند با نظارت و مطالبهگری به حل مشکلات مدرسه بپردازد؛ بنابراین او میتواند باتوجه به نیازها و ظرفیتهای مدرسه از سیستم آموزش و پرورش مطالبهگری کند. در عین حال لازم است مدیر در کنار مطالبهگری، نسبت به امور و سیاستهایی که اتخاذ کرده است نیز پاسخگو باشد.
وی در پایان ضمن اشاره به ضرورت برگزاری این دورههای توانمندسازی در سطح شهرستانهای استان تهران خاطرنشان کرد: هنگامی که یک مدیر بتواند ویژگیهای مذکور را دارا بوده و برای تمام فرآیندهای درون مدرسه برنامه داشته باشد، آن مدرسه در همه سطوح و ابعاد مورد رضایت قرار میگیرد؛ همین نقش بسیار موثر مدیر، ضرورت برگزاری این رویداد توانمندسازی را آشکار میکند.
خبرنگار: ریحانه عسگری
ارسال دیدگاه