کارشناس پژوهش و تحقیقات آموزش و پرورش ملارد تأکید کرد؛
معلم توانمند و تجربهگرا، دانشآموزان توانمند پرورش میدهد
ملارد (پانا) - کارشناس پژوهش و تحقیقات و آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش ملارد، رمز پرورش دانشآموزان توانمند را تجربهگرایی معلمان و توانمندبودن آنان دانست.
مینا توکلی، آموزگار ابتدایی، کارشناس پژوهش و تحقیقات آموزش و پرورش ملارد و مدرس کشوری طرح شهید همت در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «دانشآموزان ما اگر بخواهند که کار نویی یا کارآفرینی کنند، حتی اگر سختیها و موانع زیادی هم سر راهشان قرار بگیرد با آسودگی آنها را کنار میگذارند، چون بر اساس علاقه و استعدادهای خودشان راه مورد نظر را انتخاب کردهاند، براین اساس یکی از مولفههای اصلی شغل از نظر من، این است که دانشآموز باید به سمت توانمندیها و استعدادهای خود برود و کارآفرینی کند.»
توکلی افزود: «در زمینه کاهش مهاجرت به نخبههایمان باید گوشزد کرد که کشور، مثل یک مادر نقاط قوت و ضعفی دارد، میهن همان حکم مادر را دارد، هیچگاه یک انسان بیخطا وبیعیب نداریم؛ همانگونه که مادرمان را با تمام ویژگیها میپسندیم کشورمان را هم باید بپذیریم.»
وی ادامه داد: «از مسئولان انتظار میرود که برای دانشآموزان نخبه بسترهای مناسبی در جامعه ایجاد کنند که این بچهها با توجه به علایقشان در همان راستا بتوانند شغل مناسب پیدا کنند و دارای موقعیت و شخصیت اجتماعی داشته باشند، وقتی که این افراد در کشور خود احساس هویت کنند دیگر راضی به ترک موقعیت فعلی و ترک کشور خودشان نخواهند شد و هیچگاه به فکر مهاجرت نیستند.»
مدرس کشوری طرح شهید همت در رابطه با رویداد الف-تا اینگونه بیان کرد: «رویداد الف-تا، رویدادی بود که ایدههای نوین از سرتاسر کشور گردآوری شده بود و به مدت چهار روز داخل نمایشگاه قرار داده میشد. یکی از قشنگترین بخشهای رویداد الف-تا بخش (عصرجدید یاددهی _ یادگیری) که مرتبط با طرح شهید همت بود؛ در طرح شهید همت آموزگارانی شرکت کردهاند که یک مدرس به عنوان منتخب در سطح کشور آموزش دیده بودند، بنده هم جز مدرسان این طرح بودم و آموزش دیدم و بعد از اتمام آموزشها در سطح استان به همکاران خود آموزش دادم، بعد از آموزش به همکاران از همکاران درخواست کردیم که در کلاس درسی خودشان آموزش و طرح درسها را اجرا کنند و به طور مستند برای داوران ارسال کنند؛ بعد از ارسال فیلمها داوری صورت گرفت.»
توکلی تشریح کرد: «در مرحله کشوری ۶ کار برگزیده از سراسر کشور دریافت شد و تدریسهای منتخب شامل هم یاددهی و هم یادگیری بود یعنی همانطور که به دانشآموزان یاد میدهید در شما هم یادگیری انجام میشود.»
وی خطاب به همکاران فعال در مدارس خاطرنشان کرد: «در رابطه با هویت دانشآموزان باید تاکید کرد که انسانها پتانسیل و توانمندیهای بسیاری دارند که تنها نیاز به این است که ما آنها را در مسیر قرار بدهیم تا شکوفا بشوند. نگاه شما نسبت به مسائل آموزشی باید نگاهی تجربهگرانه باشد چراکه یک معلم فردی کاملا توانمند است و اگر معلمی نگاه وسیع تری نسبت به پیرامون خود داشته باشد میتواند تجارب و مهارتهای خود را به دانش آموزان نیز انتقال دهد.»
کارشناس پژوهش شهرستان ملارد با اشاره به فعالیتهای گسترده خود در حوزه پژوهش و با تاکید بر اینکه معلمان نیز باید توسعه فردی داشته باشند اظهار کرد: «بنده در حوزههای مختلف فعالیت میکنم و میتوان گفت در طی سال همیشه در چند پروژه آموزش و پرورش مشغول به کار هستم و بر این باورم این فعالیتهای متعدد از من فردی توانمند ساخته است و اکنون میتوانم در حوزههای آموزشی، دیدگاه دقیقتری داشته باشم؛ در طی روز بخشی از زمان خود را به تقویت مهارتهایم به وسیله مطالعه مقالات و یا مشاهده کلیپهای متنوع مرتبط به حوزه فعالیتم اختصاص میدهم و این باعث میشود اطلاعات بسیاری در این زمینه کسب کنم و یقینا ثمره این فعالیتها به افرادی میرسد که با آنها در تعامل هستم، در نتیجه معلم رسالت بسیار مهمی دارد و هرچقدر توانمندتر باشد دانشآموزان توانمندتری هم پرورش میدهد.»
خبرنگار: فاطمه ملکی
ارسال دیدگاه