مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزشوپرورش در گفتوگو با پانا:
دو ساعت آموزشی جدید به برنامه درسی مدارس شاهد اضافه میشود
دورههای توانمندسازی نیروی انسانی مدارس شاهد با همکاری دانشگاه فرهنگیان برگزار میشود/ مدارس شاهد به عنوان الگو در مسیر اجرای سند تحول بنیادین معرفی میشود
تهران (پانا) - مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش از تخصیص دو ساعت آموزش مهارتی و فرهنگی به برنامه درسی مدارس شاهد خبر داد.
زهرا پناهیروا در گفتوگو با پانا، مدارس شاهد را الگویی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: «مسئله اصلی برای اجرای اهداف سند تحول بنیادین، انتخاب مدارسی است که بتوانند با توجه به ۶ ساحت تربیتی این سند، به اجرای اهداف بپردازند که قطعا مدارس شاهد دارای این ظرفیت هستند که ۶ ساحت تربیتی را بهعنوان الگو برای مدارس دیگر اجرایی کنند.»
وی اظهار کرد: «بسیاری از مدارس شاهد به پیادهسازی مباحث سند تحول بنیادین نیز پرداختهاند؛ سال گذشته شاخصهای در قالب یک جشنواره مبنی بر ارسال دستاوردهای خلاقیتی و کارهای ابتکاری مدارس شاهد در ۶ ساحت تربیتی سند تحول بنیادین توسط مدیران ترتیب داده شد که حداقل ۱۰۰ نمونه کار از دبیران، مدیران و مدارس سراسر کشور دریافت و احصا شد.»
پناهیروا حمایت از مدارس شاهد و ورود سیستماتیک آنان به بحثهای تربیتی سند تحول بنیادین را از عوامل دیگر برای معرفی مدارس شاهد بهعنوان الگوی اجرایی کردن این سند بالادستی دانست.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به توانمندسازی نیروی انسانی مدارس شاهد گفت: «یکی از برنامههایی که در اولویت اداره کل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، توانمندسازی نیروی انسانی مدارس شاهد است که اکنون بهصورت تخصصی پیگیری میشود و برگزاری چندین دوره در تابستان پیشبینی شد؛ همچنین برخی دورهها با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان در قالب هفت تا هشت عنوان ویژه مدارس شاهد تعریف شده که در نظر داریم این دورهها برای مدیران، مشاوران و کادر اجرایی در روزهای باقیمانده فصل تابستان آموزش داده شود.»
وی افزود: «در این راستا نامهای به استانها ابلاغ شد که از طریق دانشگاه فرهنگیان، اساتید مشخص شوند و برای مدارس شاهد سراسر کشور این دورههای تابستانی برگزار شوند.»
آموزش رشتههای قرآنی در دوره توانمندسازی مدیران و دبیران
پناهیروا از بررسی رشتههای قرآنی برای بهکارگیری در دوره توانمندسازی مدیران و دبیران خبر داد و گفت: «نشستهایی با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با هدف احصای موضوعاتی برای مربیان قرآن و دین و زندگی مدارس شاهد برگزار شد و افرادی را بهعنوان مدرسان آموزش مفاهیم قرآنی از سراسر کشور معرفی خواهیم کرد که در پنج قطب سراسر کشور این آموزشهای خاص با موضوعات متفاوت فرا گرفته شود.»
وی از میان موضوعات مدنظر برای آموزش مدیران و دبیران، به موضوع مشاوره برای مشاوران مدارس در بحثهای شناختی و ارتباط بین دانشآموز و اولیا، ارتباط بین دانشآموز و معلم و بحثهای هویتی اشاره کرد و گفت: «امید است در فاز نخست این مسئله بتوانیم برای آغاز سال تحصیلی جدید، اتفاقات مجزایی در بحث توانمندی مدیران و دبیران رقم بزنیم.»
توانمندسازی نیروی انسانی و تاثیر آن بر روی وضعیت آموزشی دانشآموزان
پناهیروا ضمن تشریح اقدامات آموزشی و فرهنگی اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: «توانمندسازی نیروی انسانی یکی از اقدامات آموزشی این اداره است که اگر کادر اجرایی مدارس از لحاظ آموزشی، علمی، فرهنگی و روشهای تدریسی توانمند شوند، در روند آموزش دانشآموزان در مدرسه تاثیرگذار خواهند بود.»
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش دومین مورد افزایش سطح آموزش مدارس شاهد را برگزاری کلاسهای تقویتی و مکمل دانست و گفت: «در برنامه درسی و هفتگی دانشآموزان مدارس شاهد، ساعات آموزشی پیشبینی شده که به صورت کامل، آموزشهای تقویتی دروس را فرا گیرند.»
تخصیص دو ساعت آموزشی جدید به برنامه درسی مدارس شاهد
پناهیروا از افزایش ۲ ساعت کلاسی تحت عنوان آموزشهای مهارتی و فرهنگی خبر داد و اتخاذ این تصمیم را دلیلی برای افزایش سطح مهارتی، علمی، فرهنگی و هویتی دانشآموزان بیان کرد.
وی ایثارگران را ماهیت اصلی فعالیتهای اداره کل شاهد و امور ایثارگران دانست و گفت: «شاهد اتفاقات خوبی در اداره کل شاهد و ایثارگران و ستاد مناسبتهای ملی دفاع مقدس و مقاومت در رابطه با جمعیت ۸۰ هزاری ایثارگران فرهنگی هستیم که ابلاغی از سوی سردار کارگر از نیروهای مسلح دریافت شده و برنامههای بسیاری در سطوح مختلف وزارتخانه نیز برگزار شد و برای نخستین بار به مناسبتهای مختلف مانند تجلیل از آزادگان فرهنگی و...، جامعه ایثارگری را کنار یکدیگر جمع میکنیم.»
ارسال دیدگاه