معاون پرورشی آموزشگاه شایستگان ملارد:

جذابیت و نو‌آوری فعالیت‌های پرورشی باید در اولویت فعالیت‌ها در مدارس باشد

ملارد (پانا) - معاون پرورشی آموزشگاه شایستگان ملارد، جذابیت و نوآوری فعالیت‌های پرورشی برای دانش‌آموزان را از مهم‌ترین اولویت‌های فعالیت مدارس دانست.

کد مطلب: ۱۴۰۰۷۵۰
لینک کوتاه کپی شد
جذابیت و نو‌آوری فعالیت‌های پرورشی باید در اولویت فعالیت‌ها در مدارس باشد

آرزو دامن‌کش، معاون پرورشی مدارس شهرستان ملارد که دارای ٢٠ سال سابقه کار تربیتی در مدارس است، در گفت‌و‌گو با پانا بیان کرد: «در فعالیت‌‌های پرورشی مدارس سعی می‌کنم تا با روش‌های مناسب و جذاب فعالیت‌های پرورشی مدارس را برای دانش‌آموزان جذاب کنم، زیرا جذابیت فعالیت‌های پرورشی مدارس باعث می‌شود تا دانش‌آموزان به مسائل علمی و فرهنگی ترغیب شوند و استعداد‌های خود را بشناسند و آن‌ها را شکوفا دهند.»

وی افزود: «یکی از مهم‌ترین مسائل پیرامون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، موضوع شیوه تربیتی نوجوانان است که می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رابطه با روحیه، نشاط و موفقیت آن‌ها داشته باشد. قطعاً می‌توانیم بگوییم که پرداختن به موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از اساسی‌ترین مسائلی است، که می‌توان در علوم تربیتی به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که در شیوه تربیتی دانش‌آموزان نقش دارد، جذابیت فعالیت‌های پرورشی در مدارس است.»

این معاون پرورشی ادامه داد: «در رابطه با نقش فعالیت‌ها و برنامه‌های پرورشی و فرهنگی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان باید بدانیم که این موضوع در نظام آموزشی کشور اهمیت بالایی دارد. مسائل تربیت و نظارت اجتماعی، هدایت و راهنمایی دیگران با اصول نیکو و آگاهانه از نخستین شروط یک جامعه سالم و مورد تایید است. مقصد ما در تربیت و پرورش افرادی است که در زمان حال بتوانند برای رشد خود اقدامی انجام داده و برای جامعه بشری مفید باشند.»

دامن‌کش در رابطه با تاثیر جذابیت فعالیت‌های پرورشی بر روحیه دانش‌آموزان گفت: «نقش فعالیت‌ها و برنامه‌های پرورشی و فرهنگی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان در افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آن‌ها نقش بسزایی دارند زیرا بیشتر دانش‌آموزان در مدارس دچار کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا آن‌ها با مشکلات بزرگی مواجه شوند؛ اما ما می‌توانیم با کمک مشاوران مدارس و جذابیت فعالیت‌های پرورشی مدارس به آن‌ها کمک کنیم.»

وی تصریح کرد: « به عنوان یک هدف مهم و جهانی در ابتدا باید بگویم که هدف از فعالیت‌ها و برنامه‌های پرورشی و فرهنگی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان این است که آن‌ها بتوانند با استفاده از این فعالیت‌ها، کیفیت تفکر و اندیشه خود را افزایش دهند و با این روش دانش‌آموزان زمانی که در راستای نقش فعالیت‌ها و برنامه‌های پرورشی مدارس قرار بگیرند با تعالیم آن از سمت معلمان با افزایش توان فکری روبرو شده و می‌توانند بهتر از قبل به خودشان در راستای رسیدن به اهداف والا و در نهایت موفقیت دست یابند.»

دامن‌کش خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم که تعلیم و تربیت از چهارچوب محدود مدرسه خارج شود و کارکرد اجتماعی آن در پهنه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مشخص شود، باید تربیت اجتماعی دانش‌آموزان سرلوحه تمام معلمان، مربیان، مشاوران و به طور کلی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. دانش‌آموزان باید با محیط خود سازگار شوند و چنین تحولی مستلزم روش‌های تربیتی و تغییر در محتویات برنامه‌های آموزش و پروش است.»

وی تشریح کرد: « در جهت شناخت، رشد و شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان هر ساله مسابقات متعددی به بهانه مناسبت های مختلف در سطح مدرسه و سپس در منطقه و استان برگزار می‌گردد. از برنامه‌های نشاط‌بخش مدرسه برگزاری مسابقات ورزشی، هنری، فرهنگی و علمی اشاره کنیم که نقش بسزایی در شناخت و شکوفایی استعداد‌های دانش‌آموزان و روحیه خودسازی و همکاری آن‌ها دارند.»

دامن‌کش در پایان سخنان خود تاکید کرد: « باید کار پرورشی مدارس را با ایده‌های نو و جذاب گسترده کنیم، زیرا فعالیت پرورشی مدارس باعث ترغیب دانش‌آموزان به سوی مسائل علمی و فرهنگی می‌شود و دانش‌آموزان با استفاده و بهره‌برداری از فعالیت‌های پرورشی می‌توانند هر ساله استعداد‌ها و علاقه‌های خود را کشف کنند و با این روش به هدف واقعی و موفقیت خود دست یابند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار