معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش خبر داد؛

اجرای طرح «نظام دوری» در 320 مدرسه ابتدایی از مهر امسال

گام دوم طرح شهید‌همت برای توانمندسازی ۱۲۰ هزار معلم ابتدایی اجرا خواهد شد/ جذب بازماندگان از تحصیل در دستور‌کار معاونت آموزش ابتدایی قرار دارد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش از اجرای آزمایشی طرح «نظام دوری» در 320 مدرسه ابتدایی کشور برای سال تحصیلی پیش‌رو خبر داد و گفت جذب بازماندگان از تحصیل نیز از دیگر برنامه های در دستور‌کار معاونت آموزش ابتدایی است.

کد مطلب: ۱۴۰۰۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح «نظام دوری» در 320 مدرسه ابتدایی از مهر امسال

معصومه نجفی پازوکی در گفت‌وگو با پانا درباره گردهمایی معاونان ابتدایی سراسر کشور گفت: «چنین جلسه‌ای فرصتی مغتنم بود تا تمام مجموعه‌های ابتدایی ادارات کل استان‌ها به بیان نظرات خود بپردازند. همچنین مهم‌ترین مسائلی که در حوزه آموزش ابتدایی وجود دارد نیز در این گردهمایی مطرح شد.»

وی ارائه سند راهبردی آموزش ابتدایی را یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این گردهمایی دانست و اضافه کرد: «این سند راهبردی می‌تواند نقشه راه آموزش ابتدایی کل کشور را ترسیم کند. زمانی که نقشه راه داشته باشیم هدایت فعالیت‌ها به بهترین نحو ممکن صورت می‌پذیرد. همچنین با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه اعتبارات و نیروی انسانی داریم، وجود چنین سندی باعث می‌شود تا بررسی دقیق و درست‌تری از وضعیت موجود داشته باشیم.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «برنامه‌های سال تحصیلی 1403 _ 1402 نیز در این گردهمایی تشریح شد و در این زمینه گفت‌وگوهای لازم نیز صورت گرفت. همچنین طرح‌هایی که در سال تحصیلی پیش‌رو باید عملی شود نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

نجفی پازوکی در ادامه با اشاره به طرح شهید‌همت، طرح توانمندسازی آموزگاران ابتدایی بیان کرد: «در گام اول این طرح که سال گذشته برگزار شد، 120 هزار آموزگار ابتدایی در دوره‌های توانمندسازی شرکت کردند، حال برنامه‌ریزی برای برداشتن گام دوم این طرح برداشته شده است و ان‌شالله 120 هزار معلم مقطع ابتدایی توانمند خواهند شد و مجموع معلمانی که در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند به 240 هزار نفر خواهد رسید.»

وی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی پیش‌رو تغییراتی در دفتر مدیریت کلاسی صورت می‌گیرد،‌ ‌عنوان کرد: «استانداردهایی که دانش‌آموز اول ابتدایی در مهارت‌های زبانی باید کسب کند در دفتر مدیریت کلاسی آورده خواهد شد، علاوه بر این موضوع ملاک‌های شایستگی ارتباط با دانش‌آموزان نیز به موارد این دفتر اضافه می‌شود. اضافه‌شدن چنین مواردی جنبه آموزشی برای خود معلم نیز دارد و می‌تواند به سنجش او جهت دهد.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه به طرح شهید‌ محمودوند اشاره ‌و بیان کرد: «سال گذشته نزدیک به 204 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که به لطف خدا این عدد در حال حاضر به حدود 160 هزار نفر رسیده است. سال گذشته بیش‌تر در فاز شناسایی بودیم و امسال وارد فاز جذب شدیم که موضوع مهمی است.»

نجفی پازوکی در پاسخ به این پرسش که شاخص‌ترین برنامه‌های معاونت ابتدایی برای سال آینده چیست، گفت: «طرح آموزش والدین دانش‌آموزان کلاس اول ابتدایی که به این طرح «معماران خشت اول‌» می‌گوییم و طرح «نظام دوری» از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت آموزش ‌ابتدایی برای سال تحصیلی جدید است که این دو طرح مکمل همدیگر هستند.»

وی در تشریح طرح «نظام دوری» گفت:‌ «نظام دوری یکی از مسائل مهم سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است که ان‌شالله از سال تحصیلی جدید به صورت آزمایشی در 320 مدرسه ابتدایی کشور اجرا خواهد شد. در این طرح معلم کلاس اول با خود دانش‌آموز به کلاس دوم می‌رود و از کلاس دوم نیز به کلاس سوم خواهد رفت. مهم‌ترین اتفاق در نظام دوری این است که ما به خانواده بگوییم که چون این معلم ۳ سال همراه با فرزند شما است، دیگر عضوی از خانواده شما خواهد بود. زمانی که چنین موضوعی تبیین شود هر کسی نقش‌آفرینی صحیح خود را در تربیت دانش‌آموز انجام می‌دهد.»

معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: «در این طرح به دلیل اینکه معلم با دانش‌آموز به پایه‌های بالاتر می‌رود، امنیت روانی دانش‌آموز تامین می‌شود، شناخت کافی نسبت به شخصیت دانش‌آموزش به وجود می‌آید و ویژگی‌های اخلاقی او طی این سال‌ها شناسایی می‌شود که همین موضوعات از بروز مشکلات در بزرگسالی جلوگیری خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار