ویس‌کرمی در گفت‌و‌گو با پانا:

در برنامه هفتم توسعه مطالبات فرهنگیان مورد تاکید قرار می‌گیرد

اجرایی‌سازی رتبه‌بندی معلمان حاصل تعامل دولت و مجلس است

تهران(پانا) - یک عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از همکاری مجلس یازدهم و دولت سیزدهم گفت و اجرایی‌سازی رتبه‌بندی معلمان را حاصل تعامل دولت و مجلس دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۹۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
در برنامه هفتم  توسعه مطالبات فرهنگیان مورد تاکید قرار می‌گیرد

مهرداد ویس‌کرمی در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص همت دولت سیزدهم در راستای اجرایی‌سازی طرح رتبه‌بندی معلمان و تعامل و همکاری با مجلس ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: « بیش از ۱۰ سال است که سند تحول بنیادین تصویب شده است. به گفته برخی مدیران و کارشناسان، سند تحول بنیادین برای اجرا، نیاز به تصویب چند قانون دارد. باتوجه به اینکه سند تحول بنیادین به عنوان مرجع بالا دستی قرار دارد باید قانون می شد تا عملیاتی و اجرایی شود. متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم، وظیفه‌ای که دولت نسبت به سند تحول بنیادین داشت به انجام نرسید. با تشکیل دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری موضوع رتبه‌بندی معلمان را در اولویت قرار داد چرا که یکی از قوانینی که موجب اجرایی شدن سند تحول بنیادین می‌شود، رتبه‌بندی معلمان بود که مطرح و پیگیری شد.»

وی افزود: «برخی کارشناسان معتقدند که حدود ۱۷ قانون که یکی از آنها قانون رتبه‌بندی است، باید به تصویب برسد تا سند تحول بنیادین به صورت کامل اجرایی شود. کمیسیون آموزش فشار بسیاری به دولت دوازدهم وارد کرد تا لایحه ارسال کند، حتی طرحی نیز در دستور کار قرار گرفت که یک فوریت نیز تصویب شد، سپس دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را تحت فشارهای کمیسیون آموزش، به مجلس ارائه داد اما همراهی جدی انجام نشد و یکی از مشکلات اصلی که دولت در مقام استدلال مطرح ‌کرد، بحث بار مالی بود که دولت دوازدهم ابتدا تا ۸ هزار میلیارد و بعد تا سقف ۱۲ هزار میلیارد تقبل کرد اما از ابتدا نیز مشخص بود که با ۱۲ هزار میلیارد، قطعا این کار بزرگ شدنی نیست.»

وی ادامه داد: «در نهایت طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم با ورود و دستور رئیس‌جمهوری به سازمان برنامه و بودجه، تصویب شد و توافقی بین مجلس و دولت حاصل شد که طبق برآورد‌های سازمان برنامه و بودجه، بیش از ۷۰ هزار میلیارد اعتبار برای این‌ کار نیاز است که تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۴۳ هزار میلیارد تأمین شد و دولت نیز درصدد است باقی اعتبارات را تأمین کند.»

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس ادامه داد: «مشکلاتی که اکنون در بحث رتبه‌بندی معلمان قرار دارد به موضوع تأمین اعتبار باز‌می‌گردد که امیدواریم هرچه زودتر اعتبارها با دستور رئیس‌جمهوری و مساعدت سازمان برنامه و بودجه، باقی‌مانده اعتبارها نیز فراهم و مشکلات برطرف شود.»

کیفیت‌‌بخشی و افزایش جذب معلم یکی از اقدامات مثبت دولت بوده است

وی خاطرنشان کرد: «علیرغم وجود مشکلات مالی شدیدی که وجود داشت و کمبود اعتباری که شاهد بودیم، اهتمام مجلس و دولت نسبت یه تدوین و تصویب رتبه‌بندی معلمان، حائز اهمیت بود. عملا در اواخر سال گذشته، برای پرداخت اعتبارهای رتبه‌بندی حدود ۴۳ هزار میلیارد بودجه تزریق شد که نشانگر این است که دولت تلاش می‌کند مشکل اصلی که تأمین اعتبار بوده را حل کند و در برنامه هفتم توسعه نیز سعی بر آن است که مطالبات فرهنگیان مورد تاکید قرار بگیرد.»

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تحول بی‌سابقه در جذب معلمان در دولت سیزدهم نیز گفت: «یکی از اقدامات مثبتی که به نظر من دولت آن‌ را دنبال می‌کند، بحث کیفیت‌‌بخشی جذب معلم و افزایش جذب معلم است. تلاش بر این است که از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان استفاده شود‌. آنچه که ما در دوره وزارت آقای صحرایی مشاهده کرده‌ایم، بحث جذب معلم است که تلاش می‌شود به صورت اساسی حل شود. تا این لحظه مجلس و کمیسیون آموزش نیز همکاری خوبی با دولت داشته‌اند.»

ویس‌کرمی با بیان اینکه معلمان عنصر اصلی آموزش و پرورش هستند، افزود: «اگر مسأله معلم در آموزش و پرورش حل شود، قطعا مشکلات عمده‌ این وزارتخانه نیز حل خواهد شد.»

دانش آموز خبرنگار: محمدامین راست‌بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار