در صورت عدم پرداخت بودجه حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی توسط شهرداری‌ها

ویس کرمی:آموزش و پرورش به سازمان بازرسی نامه بزند

تهران(پانا) - یک عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفته است در صورتی که شهرداری‌ها طبق بند قانونی مصوب مجلس از پرداخت بودجه حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی سرباز زنند آموزش و پرورش می‌تواند برای احیای حقوق این دانش آموزان به سازمان بازرسی کل کشور برای پیگیری این موضع نامه بزند.

کد مطلب: ۱۳۹۴۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ویس کرمی:آموزش و پرورش به سازمان بازرسی نامه بزند

مهرداد ویس کرمی در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص حمل و نقل دانش‌آموزان استثنائی و مسئولیت شهرداری، گفت: «به طور طبیعی دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای قانون هستند و باید به وظایف قانونی خود عمل کنند. شهرداری یک سازمان عمومی غیردولتی است و مجلس به روی شهرداری نظارتی ندارد. بنابراین پیشنهاد من این است که وزارت آموزش و پرورش باید در راستای دفاع از حقوق دانش‌آموزان استثنائی به سازمان بازرسی کل کشور نامه بزند.»

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: «تاکنون در این باره درخواستی به کمیسیون آموزش واصل نشده است، طبیعتاً اگر از ما درخواستی صورت گیرد، به سازمان بازرسی کل کشور نامه خواهیم زد تا به موجب ترک‌فعل با شهرداری‌ها برخورد شود.»

وی درباره حد و میزان برخورد با مسئولینی که ترک فعل کرده‌اند؛ بیان کرد: «بازرسی در اجرای قانون با تشخیص قاضی و مسائل قضائی است که اگر در قانون موردی پیش‌بینی شده باشد که کاملا مشخص است و اگر هم نشده باشد بازرسی ورود می‌کند و طبق احکام قضایی و روال جلو خواهند رفت و برخورد‌های لازم را انجام خواهند داد‌.»

پیش از این، حمید طریفی حسینی،رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ضمن اشاره به ماده 5 قانون حمایت از حقوق معلولین، به پانا گفت چندین جلسه در ستاد مناسب‌سازی کشور با حضور وزیر کشور برگزار شده است که در همان جلسات مصوب شد که ایاب و ذهاب رایگان برای دانش‌آموزان استثنایی، توسط شهرداری‌ها انجام شود. متعاقب آن نیز در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس کمیته نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان تشکیل شد، مقرر شد تا ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی به صورت جدی از طرف وزارت کشور و شهرداری‌ها پیگیری شود و با قید اولویت در دستور‌کار قرار گیرد.

به گفته طریفی حسینی از لحاظ قانونی تمامی این امور باید توسط شهرداری‌ها انجام شود. مجموعه آموزش و پرورش استثنایی مکلف به رفع این موضوع نیست اما بازهم با توجه به این شرایط نتوانستیم چنین موضوع مهمی را نادیده بگیریم و ظرفیت‌های موجود را به حمل و نقل دانش‌آموزان عزیز استثنایی اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه دستورالعمل‌های موجود درباره سرویس عادی مدارس از طرف وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان‌های تاکسیرانی پیگیری می‌شود، عنوان کرد: «‌امیدوارم هرچه سریع‌تر اقدامات لازم در جهت فراهم کردن سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان استثنایی نیز انجام شود تا در سال تحصیلی جدید چالش‌های کمتری داشته باشیم و مهرماه را به بهترین نحو ممکن آغاز کنیم.»

علیرضا زاکانی نیز درباره مسئولیت شهرداری برای حمل و نقل دانش‌آموزان استثنائی به پانا گفت: «کل پولی را که در بودجه برای سرویس مدارس استثنائی پیش‌بینی شده بود به وزارت آموزش و پرورش پرداخت شد. طبیعتاً امروز در این حوزه مشکل وجود دارد اما مشکل مربوط به پول ما نیست؛ شهرداری مبلغ قانونی را پرداخت کرده است. در این موضوع خاص ما مسئول نیستیم بلکه کمک‌کننده هستیم. شهرداری، اعتبار در نظر گرفته شده را به آموزش و پرورش تقدیم کرده است.»

دانش آموز خبرنگار : محمدامین راست بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار