مهرداد مهر مطرح کرد؛

«خلاء چشمانت باعث شدند» به نمایش درآمد

تهران (پانا) - نمایشگاه نقاشی‌های مهرداد مهر با عنوان «خلاء چشمانت باعث شدند» از جمعه ۲۷ مرداد ماه در گالری بهار خانه هنرمندان ایران برپا شده و میزبان مخاطبان است.

کد مطلب: ۱۳۹۹۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
«خلاء چشمانت باعث شدند» به نمایش درآمد

مهرداد مهر در توضیح این نمایشگاه نوشته است: «هنرمند در این مجموعه در تلاش است تا فرای دیوارهای ذهنی قد افرازد و فراتر از چشم ببیند.

وی رویای خویش را به واقع از همین خلاء اندام گذر می‌دهد، چشم ابزار دیدن است اما چشمی که رویا می‌بیند، خیال می‌بافد، تصور می‌کند، گویا عضوی بدون اندام است، عضوی که می‌بیند اما فراتر از دیدن را به ارمغان می‌آورد.»

مهرداد مهر در گفت‌وگو با پانا، درباره دغدغه‌ای که سبب تولید این آثار شده است، توضیح داد: کل این مجموعه زاییده‌ای از رنج و جمله‌ای بوده که می‌گوید «رنج خودش عامل حرکت است»، بنابراین می‌توان گفت این آثار همگی فرزندان رنج من هستند. البته شخصا هیچوقت به کار به شکل آن مفهوم واقعی فرزند نگاه نکردم، یعنی هر اتفاقی برای این کارها رخ دهد، ری‌اکشنی معمولی نسبت به آن دارم و مانند یک مادر به فرزند واکنش نشان نمی‌دهم، همچنین شخصا برای هیچ کاری همچین حسی نداشته و نخواهم داشت.

این هنرمند در ادامه بیان کرد: مسئله این است که این کارها برای من نوعی مُسَکِن بودند که اگر صورت نمی‌گرفت، شاید آن رنج در من می‌ماند اما اکنون بیرون آمده و تبدیل به این آثار شده است.

مهر همچنین درباره مخاطبان هدف خود در این نمایشگاه گفت: شخصا خوشحال می‌شوم مخاطبانم هیچ شناختی نسبت به هنر نداشته باشند. بنابراین باید بگویم برای مخاطب خاصی کار نمی‌کنم.

وی همچنین درباره تاثیر آثار نمایش داده شده روی مخاطبان و جامعه امروز گفت: تاثیر این آثار خیلی شخصی و برای خودم بوده است. اما فکر می‌کنم این تاثیر را هر انسانی حتی آن کسی که هنرمند نیست هم می‌تواند برای خودش داشته باشد. در واقع به نمایش عموم درآمدن این آثار به معنای آن نیست که از حالت شخصی بودن خارج شده‌اند. کارهای این نمایشگاه همچون فرایندی بوده که شخصی برای درمان خودش انجام داده است. در حقیقت اکنون او از این درمان نتیجه گرفته و با به نمایش گذاشتن این فرایند می‌خواهد بقیه هم تاثیر آن را حس کنند. زیرا ممکن است برای آنها نیز موجب تسکین شود.

این هنرمند درباره همکاری با خانه هنرمندان نیز توضیح داد: قبلا چند نمایشگاه گروهی در خانه هنرمندان داشتم و این اولین نمایشگاه شخصی من است. باید بگویم همکاری خوبی صورت گرفت و کارها بسیار عالی پیش رفت و از این بابت از دوستانی که در این راه یاری رسان بودند، تشکر می‌کنم.

مهر گفت: معتقدم هر کسی می‌تواند هنرمند باشد و برای هنرمند شدن نیاز نیست که حتما اثری هنری از او زاییده شده باشد. شخصا هنر را راه نجات و درمان از لحاظ روانی و جسمی می‌دانم.

نمایشگاه نقاشی‌های مهرداد مهر با عنوان «خلاء چشمانت باعث شدند» در گالری بهار خانه هنرمندان ایران برپا بوده و علاقمندان می‌توانند همه روزه (به جز شنبه‌ها) از ساعت ۱۵ تا ۲۱ برای بازدید از آثار آن به این مجموعه مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار