کارشناس پژوهش و تحقیقات اداره آموزش و پرورش رباطکریم:
هدف برنامه معلم پژوهنده، گسترش فرهنگ پژوهش معلمان است
رباطکریم (پانا) - کارشناس پژوهش و تحقیقات آموزش و پرورش شهرستان رباطکریم هدف اساسی برنامه معلم پژوهنده را گسترش فرهنگ پژوهش میان معلمان دانست و گفت این هدف در راستای تحقق بخشی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا میشود.
پروانه احمدی، کارشناس پژوهش و تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان رباطکریم در گفتوگو با پانا، در تشریح برنامه معلم پژوهنده، به پانا بیان کرد: «برنامه معلم پژوهنده طرحی است که به منظور ارتقای مهارتهای پژوهشی در میان معلمان و به تبع آن در میان دانشآموزان و تشویق معلمان و کارگزاران آموزشی به انجام پژوهش حین عمل برای شناسایی مشکلات فرآیند یاددهی- یادگیری و بهبود کیفیت این فرآیند، برنامهای تحت عنوان "معلم پژوهنده" توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش طراحی و از سال ۱۳۷۵ در سراسر کشور اجرا شد و در حال حاضر بیست و ششمین دوره آن در حال برگزاری است.»
وی اهداف و رویکرد این برنامه را اینگونه بیان کرد: «یکی از اساسیترین اهداف این برنامه گسترش فرهنگ پژوهش در میان معلمان و همکاران آموزش و پرورش در راستای تحقق بخشی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. رویکرد اساسی برنامه معلم پژوهنده بررسی شناسایی تبیین و حل مسئله و مشکل محیط کار و فعالیت کلاس درس و ادارات آموزش و پرورش با استفاده از ابزار پژوهشی است.»
احمدی، شیوه ارزیابی این برنامه را اینگونه تشریح کرد: «ارزشیابی از گزارشهای اقدامپژوهی در تمامی سطوح مدرسهای، منطقهای و استانی طبق کاربرگ ۲ دبیرخانه مرکزی وزارت متبوع صورت میگیرد. فرآیند داوری از ابتدای خرداد تا ۲۰ خردادماه ۱۴۰۲ در سطح مدرسهای توسط رابطین پژوهشی مدارس صورت گرفت و ۵ اثر برتر هر مدرسه به دبیرخانه منطقه ارسال شد که مجموعه آثار ارسالی به منطقه ۳۲۰ اثر بود.»
این کارشناس مسئول در ادامه گفت: «در مرحله اولیه داوری آثاری که دارای اصالت نبوده و در قالب شیوهنامه نگاشته نشده بودند، از دور داوری خارج شده و در نهایت ۱۸۰ اثر توسط داوران بررسی شد و ۱۰۳ اثر مجوز دریافت گواهی منطقه ای را کسب کرد و ۱۷ اثر برتر از نظر داوری به مرحلهاستانی راه پیدا کرد.»
اسامی دریافتکنندگان گواهی منطقهای اقدامپژوهی
کارشناس پژوهش و تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان رباطکریم در ادامه اسامی دریافتکنندگان گواهی منطقهای اقدامپژوهی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را در (مقطع ابتدایی) را بیان و تصریح کرد: «در بیست و ششمین برنامه معلم پژوهنده سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از مدارس دوره اول و دوم ابتدایی ۱۷۹ اثر از سطح مدرسهای به منطقه راه پیدا کردند که بعد از داوری در سطح اولیه اصالت ۹۲ اثر تایید و نهایتاً بعد از داوری نهایی ۶۷ اثر مجوز دریافت گواهی منطقه ای را کسب کردند.»
احمدی در توضیح دریافتکنندگان گواهی منطقهای اقدام پژوهی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در (مقطع متوسطه دوم و فنی حرفه ای) اذعان کرد: «از مدارس متوسطه دوم و فنی حرفه ای نیز ۵۷ اثر از سطح مدرسهای به منطقه راه پیدا کردند که بعد از داوری در سطح اولیه اصالت ۳۱ اثر تایید شد و نهایتاً بعد از داوری نهایی ۲۰ اثر مجوز دریافت گواهی منطقه ای را کسب کردند.»
این مسئول در ادامه دریافتکنندگان گواهی منطقهای اقدام پژوهی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را در (واحدهای اداری) بیان کرد و گفت: «برنامه معلم پژوهنده سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ از واحدهای اداری ۱ اثر توسط کارشناس گروه های آموزشی متوسطه ارائه شد که در نهایت بعد از داوری مجوز دریافت گواهی منطقه ای را کسب کرد.»
پروانه احمدی درباره دریافتکنندگان گواهی منطقهای اقدام پژوهی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ را در (مقطع متوسطه دوم و فنیحرفه ای) بیان کرد: «مدارس متوسطه دوم و فنیحرفهای ۴۴ اثر از سطح مدرسهای به منطقه راه پیدا کردند که بعد از داوری در سطح اولیه اصالت ۲۴ اثر تایید و نهایتاً بعد از داوری نهایی ۱۶ اثر مجوز دریافت گواهی منطقه ای را کسب کردند.»
کارشناس پژوهش و تحقیقات اداره آموزش و پرورش شهرستان رباطکریم ضمن تبریک به این همکاران و آرزوی موفقیت برایشان گفت: «گواهی اقدام پژوهی در سطح منطقه برای این همکاران تا پایان شهریور صادر خواهد شد.»
در ادامه نتایج راهیافتگان شهرستان رباطکریم به مرحلهاستانی اقدامپژوهی سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ را مشاهده کنید.
دانشآموز خبرنگار: بهار افراسیابی
ارسال دیدگاه