معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان:

رویکرد برنامه درسی فطرت‌گرایی توحیدی است

اصفهان (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت رویکرد و جهت‌گیری کلی در برنامه درسی ملی و شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش «فطرت‌گرایی توحیدی» است و تحقق این رویکرد مستلزم آموزش مبتنی بر شایستگی در دروس کارگاهی است.

کد مطلب: ۱۳۹۷۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد برنامه درسی فطرت‌گرایی توحیدی است

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت دوره آموزش مبتنی بر شایستگی در دروس کارگاهی بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

سید احمدرضا بنی لوحی، اظهار کرد: دوره آموزش مبتنی بر شایستگی در دروس کارگاهی بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: رویکرد و جهت‌گیری کلی در برنامه درسی ملی و شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش «فطرت‌گرایی توحیدی» است و تحقق این رویکرد مستلزم آموزش مبتنی بر شایستگی در دروس کارگاهی است.

بنی لوحی اذعان کرد: سه محور اصلی شایستگی، دانش، مهارت و نگرش (توحیدی) است که در سند برنامه درسی ملی بر پنج شایستگی پایه‌ای، علم، تعقل، ایمان، عمل و اخلاق اشاره دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: در سند تحول بنیادین، شایستگی به یادگیری مادام‌العمر اطلاق می‌شود که برگرفته از روح سیال و حرکت دمادمِ وجود انسان است و در آن رکود و انجماد بی‌معناست و نتیجه این رویکرد دانش‌محور یا مهارت مدار خشک و محصور شده در یک برهه زمانی مشخص نیست، بلکه رویکردی کل‌گرا و تلفیقی در هر سه محور است و نتیجه آن تحقق واقعی و دیدنی حیات طیبه است.

وی اضافه کرد: دو محور دانش و مهارت، شناخته شده و در حال اجراست، ولی بعد نگرشی شایستگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر، کتب شایستگی غیرفنی (اخلاق‌مدار) به مجموعه مهارت‌های هنرستان‌ها اضافه شده است، ولی به دلیل عدم درک بنیادین نگرش فطرت‌گرایی توحیدی، این مطالب تاکنون در حد سخن باقی‌مانده بود.

اهداف اصلی برگزاری دوره‌ها، شناخت نگرش توحیدی

ینی لوحی بیان کرد: از اهداف اصلی برگزاری دوره‌ها، شناخت نگرش توحیدی بر مبنای فطرت و روح بی‌انتهای انسانی در هستی است و راه ورود به این تغییر نگرش «خودشناسی» است که این توصیه مهم، هموارکننده مسیر خداشناسی است. در این مسیر هر چه شناخت انسان از حقیقت بی‌انتهای خود بیشتر شود، وجود انسان کامل و خداوند را بیشتر ادراک می‌کند، همبستگی و اتحاد قوا افزایش می‌یابد، هستی و طبیعت را به علم حقیقی می‌شناسد و از شناختِ تک‌تک اجزا و رابطه آن با کل، رابطه پیوسته‌ای را بین تمام ارکان زندگی، انسان‌ها و طبیعت درک خواهد کرد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: هر چه میزان کلی‌نگری و ادراک که از چرخش‌های اساسیِ آموزش است، افزایش یابد و انسان به درون خود واقف شود، هستی و وجود انسان آشکارتر می‌شود و علم و تعقل، بنیان‌های ایمان را قوی‌تر خواهد کرد و انسان به سمت خلوص و یکرنگی پیش می‌رود و مصداق آیه «هوالظاهر و الباطن» خواهد شد؛ پس از ثبات ایمان، اخلاق شکل می‌گیرد، و درونی‌سازی و خودکنترلی که دستاورد بزرگ اخلاق است ایجاد خواهد شد.

وی گفت: متأسفانه، توحید در حد کلمات شناسانده شده است، ظهور واقعی و دیداری آن، در مرحله رفتاری و اجرا، وحدت و یکپارچگی در همه وجوه و ساحت‌های انسانی و سطوح اجتماع است، در حدی که خداوند در همه شئون زندگی حضورِ وجودی و عملی دارد و در اماکن و مراسماتِ خاص محصور نمی‌شود، به عبارتی، هستی، خانه خدا و شناخت ِوجودِ انسان، شاکله ایجاد خلاقیت در دانش‌آموزان خواهد بود، چرا که خلاقیت از بالاترین سطوح یادگیری و درک در انسان است و لازمه ایجادِ خلاقیت در دانش‌آموزان، حرکت از حافظه محوری، به سمت تجزیه‌ و تحلیل و بالابردن سطح ادراک ِوجودی است.

بنی لوحی خاطرنشان کرد: انسان با شناخت خود، قادر به شناخت هستی و ناشناخته‌های آن است و قابلیت استفاده و تبدیل همه عناصر را خواهد داشت، به‌گونه‌ای که به طراحی خود در قالب علوم مختلف (هوش مصنوعی، نرم‌افزارها، برنامه‌ها، ربات‌ها و...) خواهد پرداخت و چهره درونی خود را در هر چیزی تجلی خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار