در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

شکری‌پور: تفاوتی میان هنرجویان در جشنواره تجسمی جوان وجود ندارد

تهران (پانا) - احدالله شکری‌پور داور و استاد کارگاه جشنواره تجسمی جوانان معتقد است در این جشنواره تفاوتی میان هنرجویان تهرانی و شهرستانی وجود ندارد و بیان کرد یکی از نکات مورد علاقه‌اش همین است که افراد از نقاط مختلف کشور در آن حضور دارند.

کد مطلب: ۱۳۹۶۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
شکری‌پور: تفاوتی میان هنرجویان در جشنواره تجسمی جوان وجود ندارد

احدالله شکری‌پور داور و استاد کارگاه بخش سفال و سرامیک سی‌امین جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه آثار خوبی به این دوره از جشنواره رسیده است، درباره جشنواره بیان کرد: «با توجه به سن کم شرکت‌کنندگان، فکر می‌کردم شاید کیفیت آثار ارسالی پایین باشد اما این‌گونه نبود. البته کار‌های ضعیف هم در میان آثار ارسالی وجود داشت اما خوشبختانه توانستیم کار‌های خوبی را از میان آن‌ها انتخاب کنیم و در نهایت، هشت هنرجو برای حضور در مرحله کارگاهی جشنواره سی‌ام انتخاب شدند.»

وی گفت: «ساخت سفال و سرامیک در قالب دو بخش صورت می‌گیرد؛ نخست، طراحی و ساخت حجم است و بخش دوم به لعاب و تزئینات اختصاص دارد. در میان کار‌هایی که به جشنواره امسال ارسال شده بود، بعضی هنرجویان توجه بیشتری به حجم و طراحی آن کرده بودند و در تعدادی از کار‌ها فرم‌های ساده‌تری دیده می‌شد که نشان می‌داد توجه اصلی هنرمند به لعاب و تزئینات آن بوده است. با توجه به اینکه در طول برگزاری کارگاه‌های عملی، فرصتی برای لعاب دادن به آثار نداریم، توجه‌مان را بیشتر روی حجم گذاشتیم و کار‌هایی را انتخاب کردیم که طراحی و حجم بهتری داشتند.»

شکری‌پور بیان کرد: «در رشته سفال و سرامیک، فرایند کار در مقایسه با رشته‌های دیگر متفاوت است و علاوه بر مراحل طراحی و ساخت حجم، مرحله پخت و لعاب هم وجود دارد اما در طول زمان کوتاه برگزاری کارگاه‌های جشنواره، ما فرصتی برای مرحله پخت نداریم و مجبور هستیم صرفاً به ساخت حجم‌ها اکتفا کنیم.»

وی عنوان کرد: «در میان آثار رسیده، آثار کاربردی و غیرکاربردی وجود داشت اما کار‌های کاربردی هم جنبه هنری داشتند. همچنین بعضی از کار‌ها حجم‌های کاملی بودند که به شکل مجسمه ارائه شده بودند و جنبه کاربردی نداشتند. ما برای کارگاه سفال و سرامیک، تمرکز خود را بر ‌اشیاء کاربردی هنری قرار دادیم تا کار‌هایی که ارائه می‌شود متفاوت از آثار مجسمه باشد.»

استاد کارگاه سفال و سرامیک سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به شرایط خاص رشته سفال و سرامیک توضیح داد: «قبلاً در جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران این رشته وجود نداشت اما خوشبختانه سال گذشته با توجه به برگزاری جشنواره در تهران و همکاری جشنواره با انجمن سفال و سرامیک، این رشته هم اضافه شد. در دوره گذشته با توجه به غیر رقابتی بودن جشنواره، این امکان به وجود آمد که چهار استاد کارگاه پیش از شروع جشنواره با هنرجویان کار کنند و مراحل مقدماتی ساخت آثار را انجام دهند و پس از آن در زمان برگزاری کارگاه‌ها فرصت پخت و لعاب دادن کار‌ها وجود داشت. اما امسال با توجه به رقابتی بودن جشنواره و برگزاری آن در خارج از تهران، امکان این نبود که خارج از روز‌های کارگاه بتوانیم کاری انجام دهیم. بنابراین در مدت برگزاری کارگاه‌ها جز طراحی و ساخت حجم، کار دیگری نمی‌توان انجام داد؛ چراکه برای پخت کار‌ها به زمان بیشتری نیاز است.»

وی خاطرنشان کرد: «تقریباً همه شرکت‌کنندگان این بخش دانشجو هستند و با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه‌های شهرهای مختلف تدریس می‌شود و دانشجویان زیادی دارد، هنرمندانی از شهر‌های مختلف شرکت کرده‌اند. یکی از نکات مورد علاقه من درباره این جشنواره ملی همین است که افراد از نقاط مختلف کشور در آن حضور دارند.»

شکری‌پور در پایان گفت: «امروزه با گسترش امکانات، دیگر تفاوتی میان بچه‌های تهران و شهرستان وجود ندارد. شاید در نمایشگاه‌های مختلف به دلیل دشواری رفت و آمد به تهران، بیشتر شرکت‌کنندگان از تهران و شهر‌های اطراف باشند اما در این جشنواره ملی می‌بینیم که هنرمندان از شهر‌های مختلف شرکت می‌کنند. اگر به نظر می‌رسد که هنرمندان تهرانی در این زمینه فعال‌تر هستند، به دلیل جمعیت بیشتر تهران و سایر شهر‌های بزرگ است. وقتی تهران جمعیت بیشتری دارد طبیعی است که هنرمندان فعال در آن هم بیشتر باشند اما امسال در میان شرکت‌کنندگان رشته سفال و سرامیک جشنواره سی‌ام، فقط یک نفر از تهران و مابقی از شهرستان‌ها هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار