پانا گزارش می‌دهد:

گام های بلند ارس برای پیشرفت

تبریز (پانا) - منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در شهرستان‌ جلفا استان آذربایجان شرقی و شمال غرب ایران واقع شده‌است. بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، منطقه آزاد ارس، پس از منطقه آزاد کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و درحال رشد کشور است.

کد مطلب: ۱۳۹۶۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
گام های بلند ارس برای پیشرفت

امروزه هر کشور اصلی ترین توسعه خود را مدیون بخش خصوصی بوده و با استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در کشور زمینه پیشرفت و ارتقا خود را فراهم می کند.

اقتصاد، همان جاده پرپیچ و خم در قرن بیستم و عامل اصلی پیشرفت و ارتقا و ارتباط جوامع است که نظریه پردازان و اقتصاددانان بر اهمیت نقش بخش خصوصی در اقتصاد تاکید دارند.

این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته، دارای وسعت ۵۱٬۰۰۰ هکتار بوده و در ۱۳۷ کیلومتری شهر تبریز، یکی از قطب‌های عمده دانشگاهی و صنعتی ایران است و از جمله مناطقی است که دارای ظرفیت ها و منابع خوبی برای توسعه اقتصاد ایران است.

برخی از پیشرفت ها و ظرفیت های اقتصادی این منطقه از جمله مینی پالایشگاه نفتی، کارخانه های چوب و کاغذ و توسعه راه های مواصلاتی است.

عملیات 4 بانده سازی محور مرند- جلفا در ایستگاه پایانی

محور مرند-جلفا از اصلی ترین راه های مواصلاتی منطقه آزاد ارس به شمار می آید و در راستای ارتقا این جاده پروژه 4 بانده سازی این محور مواصلاتی در پیش گرفته شده است.

رضا یزدانی، مدیر فنی و طرح های عمرانی منطقه آزاد ارس در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از قطعه ۶ کیلومتری محور مرند-جلفا در منطقه دره دیز گفت: در پروژه چهار بانده سازی محور مرند و جلفا طبق قرارداد منعقد شده در سنوات قبل، ساخت ۳۴ کیلومتراز محور مرند و جلفا جزء تعهدات منطقه آزاد ارس عنوان شد که ۲۸کیلومتر از این مسافت مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: برنامه ریزی برای ادامه ساخت این محور بدین گونه خواهد بود که ۳ کیلومتر از این مسافت را تا پایان فصل کاری به بهره برداری رسانده و ۳ کیلومتر باقی مانده محور را تا خرداد سال بعد به اتمام خواهیم رساند.

یزدانی ادامه داد: این پروژه حدود ۲۰ هزار مترمکعب بتن ریزی دارد. در حقیقت دو پل خاص و یک گذرگاه حیات وحش به طول ۷۰ متر را داراست که در موازات تونل راهی برای گذر و عبور ایمن حیوانات ساخته خواهد شد که در سطح کشور می تواند نمونه باشد و با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست این ساخت و ساز تا آخر سال به پایان خواهد رسید.

یزدانی اظهار کرد: همچنین این گذرگاه در مقطع رودخانه دره دیز ۲ پل خاص را دارا بوده و در طول مسیر بالغ بر ۲۰ پل کوچک قرار دارد که مانع آسیب به جاده شده و آب را به رودخانه دره دیز هدایت خواهد کرد.

وی در پایان گفت: منطقه آزاد ارس برای این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده و پیش بینی می کنیم که با افزایش ۱۰۰ میلیاردی این هزینه، پروژه خاتمه یابد.

مینی پالایشگاه نفتی؛ راهکاری نوین برای تامین انرژی در کشور

در ادامه به مینی پالایشگاه موجود در این منطقه می پردازیم که می توان گفت از کمیاب ترین و پیشرفته ترین پالایشگاه های دنیا است که با ظرفیت کم خود، بازدهی چشمگیری در راستای تامین انرژی دارد.

فرزاد فرجی، مدیر صنایع و انتقال فناوری های پیشرفته سازمان ارتباطات منطقه آزاد ارس در بازدید خبرنگاران از مینی پالایشگاه نفتی این منطقه گفت: منطقه آزاد ارس پیشتاز در حوزه صنعت در بین مناطق آزاد کشور است که این شرکت نیز یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید هیدروکربن سبک است که این محصول نیز جزء محصولات صادراتی است و به کشور های همسایه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت این شرکت سالانه ۱۵۰ هزار تن است که در این راستا در این شرکت بالغ بر ۳۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند.

فرجی اظهار کرد: جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، عراق از جمله کشور هایی هستند که محصولات نفتی این شرکت به این کشورها صادر می‌شود. در واقع، بنزین یورو ۵ از اصلی ترین و اساسی ترین محصولاتی است که در این شرکت تولید می‌شود.

وی در پایان افزود: طرح فناوری های نوین که شامل طرح های کم مصرف در حوزه انرژی، از نظر دانش بنیان بودن، آلایندگی کم، ضایعات کم و کیفیت بالا در تولید و بسته بندی می شود، جزء اساسی ترین طرح هایی است که در این سازمان مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

در ادامه این بازدید علیرضا خالقی، مسئول فنی کارخانه چوب در جمع خبرنگاران گفت: این مجموعه پالایشگاهی در مسافت ۱۱۳ هزار متر است که هیدروکربن های سبک و سنگین که در اصطلاح همان بنزین و گاز را تولید می‌کند، روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن میعانات گازی را تولید و تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان از جمله کشور هایی است که تولیدات نفتی آنها به این کشورها صادر می‌شود.

خالقی افزود: سرمایه ثبت شده برای این پالایشگاه ۵ میلیارد تومان است، اما با توجه به ارزش این مجموعه پیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد و ۲۴ نفر نیز به صورت شیفتی مشغول کار کردن در این پالایشگاه هستند.

چوب، عاملی برای توسعه صادرات و ارتقا اقتصاد

مجید کیانی، رئیس سازمان منطقه آزاد ارس در حاشیه بازدید از یک کارخانه چوب در این منطقه در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۱، خوشبختانه با افزایش حجم تولید، افزایش صادرات و افزایش ارزش تولیدات مواجه بودیم که در این راستا تمامی واحدهای موجود به صورت مستقل مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: منطقه آزاد ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد در ایران است که در این خصوص در تلاش هستیم تا بتوانیم پوشه صنعتی دیگر منطقه آزاد ارس را نیز تکمیل کنیم چرا که پوشه‌های ارس باید مکمل همدیگر باشند.

وی اظهار کرد: پوشه های صنعتی موجود در منطقه آزاد ارس شامل ۱۲ پوشه صنعتی از جمله صنایع فولاد، صنایع خودروسازی، صنایع ساختمانی، صنایع غذایی، پوشاک، صنایع نساجی و صنایع شیمیایی است که در حال حاضر در تلاش هستیم تمامی این پوشه ها را به خوبی تکمیل کرده و شاهد رویدادهای عالی در حوزه صنعت باشیم.

کیانی در پایان اذعان کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در منطقه آزاد ارس وجود دارد که در این راستا باید از این ظرفیت ها همچون حوزه کشاورزی، اقتصادی، صنعتی و... به خوبی استفاده کنیم تا در آینده نه چندان دور شاهد بهترین اتفاقات در این عرصه باشیم.

کاغذ و نقش آن در تحول اقتصادی ارس

یکی از مسئولین فنی کارخانه کاغذ در منطقه آزاد ارس در بازدید خبرنگاران از این مجموعه گفت: در این کارخانه در کل ۵۰ واحد صنعتی فعال وجود دارد که در این راستا ۱۵۰ واحد نیز در حال ساخت هستند.

وی ادامه داد: در این مجموعه تمامی ماشین آلات‌ از چین خریداری شده و سطح فضایی که در اینجا ایجاد شده ۵ هکتار است و در رابطه با بحث تولید، تولید روزانه این مجموعه ۱۲۰ تن بوده و محصولات کاوه از جمله ترافت و تست لایدر در کارخانه تولید و بسته بندی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: این کارخانه جزو مجموعه هایی است که تصفیه خانه دارد چرا که در کاغذسازی تصفیه خانه نقش بزرگ و بسیار مهمی دارد که در این خصوص ۶۰ میلیارد تومان هزینه برای تصفیه خانه هزینه شده است.

وی اذعان کرد: جمهوری آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و‌... از جمله کشورهایی هستند که محصولات این کارخانه به این کشور ها صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری های بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان در این مجموعه شده است که ۱۲۰ نفر نیز به صورت مستقل در این کارخانه مشغول به کار هستند و ۳.۶۰ عرض کاغذهایی است که در این کارخانه تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزایش ۵۶ درصدی ورود گردشگر به ارس در نوروز سال جاری

مجید کیانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در نشست با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار و تاکید بر اهمیت فعالیت‌های رسانه‌ای در چارچوب جهاد تبیین و ارائه گزارش عملکرد مسئولین به مردم، گفت: تا به‌امروز تاکید بر انجام امورات براساس برنامه‌ها بوده و به‌ منظور ساماندهی و اولویت‌بندی اقدامات، طرح میان مدت ۳ ساله بر اساس سیاست‌ها، راهبردها و پروژه‌ها تعریف شده که ۱۱۶ پروژه را در برمی‌گیرد.

وی تبدیل ارس به یکی از قطب‌های گردشگری را از سیاست‌های این سازمان خواند و با اشاره به ظرفیت‌های نادر منطقه آزاد ارس در این حوزه، اظهار کرد: ثبت جهانی ژئوپارک ارس مقدمه معرفی منطقه برای گردشگران خارجی است و در حوزه تامین زیرساخت‌های گردشگری برنامه‌‌ریزی و اقدامات متعددی صورت گرفته است.

وی به افزایش ۵۶ درصدی ورود گردشگر به ارس در نوروز سال جاری و رشد ۱۱۴ درصدی آن در بهار ۱۴۰۲، اذعان کرد: در ایام نوروز و پیک ورود مسافر به منطقه، ظرفیت مراکز اقامتی و مدارس تکمیل شد بطوریکه باشگاه‌های ورزشی نیز جهت اسکان شبانه گردشگران تجهیز شدند که این توجه به پروژه‌های اقامتی و تفریحی را دوچندان می‌کرد و در این راستا با افتتاح هتل‌‌های جدید در ماه‌های اخیر نزدیک به ۴۰۰ تخت به ظرفیت‌های اقامتی ارس اضافه شد.

کیانی تبدیل ارس را به قطب کشاورزی کشور یکی دیگر از سیاست‌های سازمان برشمرد و ادامه داد: بزرگ ترین گلخانه‌های هیدروپونیک کشور در ارس واقع شده و بیش از ۲۲۰ هکتار گلخانه فعال در منطقه آزاد ارس وجود دارد و قریب به ۳۰۰ هکتار گلخانه دیگر در منطقه آزاد ارس در حال احداث است که امیدواریم بخشی از این ۳۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه بزرگترین پروژه پرورش ماهی کشور با ظرفیت تولید ۱۵۰۰ تن در سال در زون خداآفرین منطقه آزاد ارس در حال احداث است، خاطرنشان کرد: امید است این مجموعه نیز در سال ۱۴۰۲ مورد بهره‌برداری قرار گیرد و میزان صادرات شیلات از ارس به کشورهای اروپایی افزایش یابد.

کیانی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، کل ترانزیت از دو پایانه مرزی جلفا و نوردوز ۱.۳ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد دلار بوده است و با توجه به ثبت ترانزیت ۱۳ میلیون تن در کل کشور، سهم ارس قابل توجه است. بنابراین تاثیر مثبت نمایشگاه‌ها در معرفی تولیدات و افزایش صادرات از عوامل بسیار موثر در این عرصه است.

رئیس سازمان منطقه آزاد یادآور شد: نمایشگاه مناطق آزاد با متولی‌گری ارس از ۳ تا ۵ شهریورماه سال جاری در شهر ایروان برگزار خواهد شد و هدف از این نمایشگاه عرضه بسته‌های سرمایه‌گذاری، معرفی تولیدات جهت صادرات و جذب گردشگر است.

وی در پایان با بیان اینکه ۶ کیلومتر از جاده مرند_جلفا قبل از شروع سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ با هزینه‌کرد این سازمان زیر بار ترافیک رفت، افزود: بخش دیگری از پروژه احداث باند دوم جاده جلفا - مرند به دلیل اختلاف با یکی از نهادها ۱۰ سال متوقف شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل رفع شد و امید است ۳.۵ کیلومتر از ۷ کیلومتر باقیمانده قبل از شروع فصل سرمای امسال افتتاح شود.

امروزه اهمیت به بخش خصوصی می تواند گره گشای اقتصاد کشور باشد و از طرفی منجر به رشد و شکوفایی صنایع مختلف در کشور شود.

امید است تا با اتکا به ظرفیت های داخلی و افزایش سرمایه های انسانی و مالی شاهد پیشرفت هر چه بیشتر فعالیت های اقتصادی و افزایش بهره وری در تولید باشیم.

دانش آموز خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار