کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی شهرستان فیروزکوه:

مدرسه نقش مهمی در خودسازی و هویت‌یابی دانش‌آموزان دارد

فیروزکوه (پانا) - کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی شهرستان فیروزکوه بر نقش اساسی و غیرقابل انکار مدرسه در خودسازی و روند هویت‌یابی دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۵۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه نقش مهمی در خودسازی و هویت‌یابی دانش‌آموزان دارد

زینب عرب‌زاده، کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی اداره آموزش و پرورش شهرستان‌ فیروزکوه در خصوص تاثیر مدارس و آموزش و پرورش بر وضعیت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان در گفت‌وگو با پانا گفت: «مدرسه مکانی است که فرد می‌تواند تجارب خود در محیط خانواده و خارج از آن را با دوستان، معلمان و مربیان به اشتراک بگذارد؛ در مدرسه مفاهیمی چون "چه کسی هستم"، "چگونه این موضوعات را احساس می‏‌کنم" و "می‏‌خواهم چگونه رفتار کنم"، تأملاتی که در ذهن فرد در محیط خانه شکل گرفته است، ابراز و معنا می‏‌شود. معناهایی که ممکن است در تعامل با همسالان، معلمان و مربیان بوسیله پذیرش یا انکار دچار تغـییر و در نهایت هویت‌سازی شود؛ بنابراین مدرسه نقش مهمی را در "خودسازی" و روند "هویت‌یابیِ" دانش‌آموز ایفا می‌کند.»

وی تصریح کرد: «برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در محیط مدرسه، نیازمند کنش و عملکرد سطح بالاتر یعنی آموزش و پرورش اعم از سیاست‌گذاری، عملکرد کارگزاران و سیاست‌گزاران این حوزه و ارتباط با سایر نهادها هستیم. می‌توان گفت بیشترین تمرکز آموزش و پرورش در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی، در حیطه پیشـگیری است که نخست با عنوان توانمندسازی دانش‌آموزان، معلمان و والدین با اجرای بسیاری از برنامه‌ها همچون برگزاری آزمون سلامت‌ روانی و رفتاری، ایجاد اتاق‌های فکر، توانمندسازی والدین در قالب دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های خانوادگی و... انجام می شود ؛ بعد از آن اجرای برنامه‌هایی در قالب "نهضت فرهنگی پیشگیری" با برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره نوجوان سالم، هفته بهداشت و روان و... اهداف این حیطه را پیش برده است.»

عرب‌زاده عنوان کرد: «بعد از این دو برنامه در حوزه پیشگیری، طرحی به عنوان "نماد" که اختصار نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است، در کلیه مدارس کشور به صورت منسجم و مستمر در حال اجراست. کانون "یاریگران زندگی" نمونه‌ای از برنامه‌های زیرمجموعه طرح نماد است که با استفاده از نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی و همکاری نیروی انتظامی و ناجا در حوزه اعتیاد اجرا می‌شود.»

وی با اذعان به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند در زمینه پیشگیری، آموزش و مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان کمک کند تا جلوی گسترش آسیب‌های اجتماعی بین آنها گرفته شود، بیان کرد: «آموزش‌ و پرورش می‌تواند با اجرای صحیح برنامه‌های پربها و به دور از الزامات دست و پا گیر، در مدارس سراسر کشور، نقش بسزایی را داشته و برای تک‌تک دانش‌آموزان سرزمین‌مان کم‌ترین آسیب‌ها را پیش بینی کند.»

این کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی در پایان تاکید کرد: «برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بین نوجوانان دانش‌آموز، هم باید خانواده‌ها به رفتار و تهدیدات اطراف فرزندان خود آگاه و هوشیار باشند و هم متولیان مدرسه به ویژه معلمان و مربیان به عنوان مرجع تربیتی دانش‌آموزان نسبت به شناسایی آسیب‌های پیرامون مدارس خود آگاه و به موقع و سریع وارد عمل شوند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار