معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه:
یکی از اهداف تشکلهای دانشآموزی، افزایش اعتماد به نفس در دانشآموزان است
فیروزکوه (پانا) - معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، افزایش اعتماد به نفس در دانشآموزان را یکی از اهداف تشکلهای دانشآموزی دانست و گفت شخصیت نوجوانان در قالبِ تشکلهای دانشآموزی شکل میگیرد.
مرتضی پاک، معاون پرورشی و تربیتبدنی اداره آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه، در خصوص نقش تشکلهای دانشآموزی بر زندگی فردی دانشآموزان در گفتوگو با پانا گفت: «امروزه تشکلهای دانشآموزی نقش قابل توجهی در فعالیتهای تربیتی و فوق برنامه دانشآموزان بر عهده گرفتهاند، این نقش نوین باعث میشود میزان تأثیرگذاری آنها در شخصیت و تربیت اجتماعی دانشآموزان افزایش یابد؛ بنابراین یکی از مهمترین تاثیراتی که تشکلهای دانشآموزی در زندگی فردی دانشآموزان دارد، رشد و بکارگیری صحیح مسئولیتپذیری در جوامع اجتماعی مدارس است و میتوان به رشد و بکارگیری بسیار مهم این مسئولیتپذیری در بستر خانواده اشاره کرد.»
وی ادامه داد: «یک دانشآموز موفق تشکیلاتی در به اجرا رساندن این حس مسئولیتپذیری در بستر خانواده به گونهای عمل میکند که بتواند یک بار مسئولیت را از دوش خانواده بردارد و بتواند آن نقشپذیری در خانواده را بسیار موثرتر در زمان بروز مشکلات در خانواده نشان دهد.»
پاک با اشاره به اینکه سازمان دانشآموزی یکی از برترین تشکلهایی است که در سراسر کشور در حال انجام است گفت:« از اهداف اصلی تشکلهای سازمان دانشآموزی میتوان در بحث تربیت اجتماعی دانشآموزان و تقویت اعتماد به نفس آنها و تربیت مدیران آینده اشاره کرد که در واقع میتوان گفت شخصیت نوجوانان در قالب تشکلهای دانشآموزی شکل میگیرد، همچنین تشکلهای دانشآموزی میتواند نقشپذیری بسیار مفید دانشآموزان در فضای اجتماعی جامعه تشکیل شده در مدارس را ایفا کند.»
وی ضمن اشاره به اهداف تشکیل هر یک از تشکلهای دانشآموزی عنوان کرد: «تشکلهای دانشآموزی در مدارس، برنامههای مختلفی را انجام میدهند و بر اساس پژوهشهای انجامشده، نقش تشکلهای دانشآموزی بسیار موثر دیده شده است چراکه نظمپذیری، انتخاب شغل و مسئولیتپذیری را به دانشآموزان آموزش میدهند.»
این معاون پرورشی و تربیتبدنی آموزش و پرورش فیروزکوه تاکید کرد: «سازمان دانشآموزی بازوی اصلی نظام جمهوری اسلامی برای تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی است. همه مجموعههای دولتی و غیردولتی که به نوعی فعالیت فرهنگی و اجتماعی دارند، یقینا بستری بهتر از شبکه سازمان دانشآموزی برای تحقق اهداف فرهنگی تربیتیشان نخواهند یافت. مثلا پلیس برای ایجاد نظم در جامعه، نیاز به فرهنگسازی دارد که بهترین بستر آن سازمان دانشآموزی است. یا دولت برای اصلاح سبک زندگی اقتصادی مردم کجا را بهتر از سازمان دانشآموزی میتواند پیدا کند؟ وزارت ارشاد و نهاد کتابخانهها برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شبکههای بهتر از پیشتازان سراغ دارد؟ پس باید با نگاهی دقیقتر به این ظرفیت شگرف کشور نگریست و ازآن بهره برد. بنابراین، یکی از ظرفیتها و موقعیتهای بینظیر تربیتی در آموزش و پرورش،تشکلهای دانشآموزی هستند که در جهت اجرای برنامههای پرورشی و تربیتی نقش موثری دارند.»
وی در ادامه با اشاره به اهمیتی که رهبر انقلاب اسلامی به تشکلهای دانشآموزی میدهند اذعان کرد:«مقام معظم رهبری، اجازه میدهند که در حضور ایشان دانشآموزان و دانشجویان صحبت کنند و امیدشان نیز به پیشرفت این جوانان است چرا که این مجموعهها به عنوان مجموعههای پیشران هستند که در جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.»
پاک، در ادامه به لزوم حمایت مسئولان از تشکلهای دانشآموزی تاکید کرد و افزود: «یکی از وظایف مسئولان در این خصوص این است که از دانشآموزانی که علاقه خاصی به کار کردن در این راه دارند حمایت کنند، چرا که امروزه مسئولان موفقی که در کشور وجود دارند ابتدای کار خود را از تشکلهای دانشآموزی و دانشجویی شروع کردهاند.»
معاون پرورشی و تربیتبدنی اداره آموزش و پرورش فیروزکوه در پایان خاطرنشان کرد: « امید است با انسجام و همدلی در آینده شاهد پیشرفتها و رشدهای روزافزون در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان شهرستان باشیم.»
دانشآموز خبرنگار: فاطیما ایلکا
ارسال دیدگاه