دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

ساز و کار بورس، نسخه رهایی‌بخش از قیمت‌گذاری دستوری

تهران (پانا) - دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت تجربیات و آمارها از روند رشد تولید و توسعه شرکت‌های تولیدی کشور نشان می دهد که به هر اندازه بازار سرمایه در سال‌های گذشته تقویت و بازارهای غیرسمی و زیرزمینی را برای مبادلات کالاها کنار گذاشته شد، به همان میزان در جهت تحقق رشد تولید قدم برداشته‌ شده است.

کد مطلب: ۱۳۹۴۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
ساز و کار بورس، نسخه رهایی‌بخش از قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش ایرنا، عظیم ثابت به تجربه موفق استفاده از بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در سال «افزایش تولید و مهار تورم» نباید تولیدکنندگان را از رسیدن به حق واقعی خود که قیمت‌گذاری منصفانه منطبق بر مکانیزم بازار است، محروم کنیم.

وی اظهار داشت: در این میان اگر تنظیم‌گری بازار برای تامین مناسب کالاها توسط سیاست‌گذاران به نحو احسن انجام شود، یک بازی برد- برد برای تولیدکننده و مصرف‌کنندگان آن هم در زمین شفاف بورس کالا رقم می خورد.

ثابت ادامه داد: آنچه که در رویکرد قیمت‌گذاری دستوری مسلم است، ضربه به تولید، به هم‌ریختگی بازار و باز شدن دست دلالان خواهد بود که در این میان نه فقط مصرف‌کننده نهایی از قیمت‌های دستوری نفعی نمی‌برد، بلکه یک کالا بین چندین واسطه می‌چرخد و در نهایت با قیمت بالا به مصرف‌کننده می‌رسد.

دبیرکل کانون کارگزاران اضافه کرد: موضوع و مزیت دیگری که به واسطه عرضه منظم کالاها در بورس کالا شکل گرفته است، استاندارد و کیفیت مشخص کالاهاست؛ به طوری‌که دیگر امکان خرید و فروش کالاهای نامرغوب وجود ندارد و همه چیز شفاف است.

این فعال با سابقه بازار سرمایه اظهار داشت: نقش بورس کالا در ۲ دهه اخیر برای اقتصاد کشور در روان سازی و کاهش هزینه معاملاتی، شفافیت و مکانیزم دقیق و کشف منصفانه قیمت‌ها برای فعالان صنایع، عیان است و امروز برای سیاست گذاران نیز اثبات شده است که در شرایط غیرشفاف که داده‌های دقیقی از یک بازار در دسترس نیست، امکان تنظیم بهینه بازار و عرضه و تقاضا نیز بسیار دشوار و سخت می‌شود؛ از این رو شفافیت، گام نخست برای رصد بازار و بعد تصمیم‌گیری است.

ثابت عنوان کرد: ساز و کار بورس کالا مسیر رهایی از قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف است؛ همان طور که در بسیاری از صنایع در گذشته این مسیر طی شده و توسعه نیز رقم خورده است؛ از این رو تنها ساز و کار قابل رصد و نظارت برای مبادلات کالاها در کشور، بورس کالا است و برای رشد تولید و مهار تورم نیز تنها راهکار، تقویت بازارهای رسمی به کمک این ساز و کار است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار