معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
توانمندسازی مدیران مدارس عادی و دولتی، ارتقاء کیفیت آموزش را در پی خواهد داشت
تهران (پانا)- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت توانمندسازی مدیران مدارس عادی و دولتی، ارتقاء کیفیت آموزش را در پی خواهد داشت.
محمد مهدی کاظمی در گفتوگو با پانا ارتقای کیفیت آموزش مدارس عادی-دولتی را از مباحث اولیه مورد تاکید معاونت آموزش متوسطه دانست و اظهار کرد: «مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در روز ۱۲ اردیبهشت نسبت به ارتقای کیفیت آموزش مدارس عادی-دولتی تاکیدات فراوانی داشتند و مسئلهای که میتواند زمینهساز این بخش باشد، در گام نخست مدیریت مدارس است؛ اگر یک مدیر توانمند، خلاق و ریسکپذیر باشد و پیگیر برگزاری برخی مراسم و برنامهها در مدرسه خود باشد، علیرغم وجود محدودیتهای پیش رو، میتواند زمینه تقویت آن مدرسه را فراهم کرده و نسبت به مجهز کردن آن، اقدام کند.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در رویداد "الفتا" به وضوح قابل مشاهده بود که مدارس مناطق محروم و کمتر برخوردار، موفقیتهای بیشتری را کسب کردند پس در گام نخست، در حال تلاش برای ارتقاء مدیریت و ارتقاء توسعه حرفهای مدیران، خواهیم بود.»
وی گام دوم برای ارتقاء کیفیت آموزش مدارس عادی-دولتی را برنامهمحوری دانست و بر مقیدسازی مدارس برای اجرای کارها بر اساس برنامهریزی، تاکید کرد و عنوان کرد: «امسال ۲۰۰۰ مدرسه با ظرفیت بالای ۳۰۰ دانشآموز را هدفگذاری کردهایم که جزء مدارس عادی-دولتی هستند و در حاشیه شهرها قرار دارند تا بتوانیم با برگزاری دورههای ویژه آموزشی برای دبیران و مدیران این مدارس، در راستای توانمندسازی آنان گام برداریم.»
اولویت نخست ستاد پروژه مهر به کمک "طرح شهید عجمیان" تحقق مییابد
رئیس ستاد پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، با اشاره بر شادابسازی مدارس که از اولویتهای این ستاد برای استقبال از سال تحصیلی جدید است، اظهار کرد: «فضا و تجهیزات از عوامل دیگری هستند که میتوانند در راستای ارتقاء کیفیت آموزش مدارس عادی-دولتی، نقش مهمی را ایفا کنند و در گام نخست، شادابسازی مدرسه از اولویتهای ستاد بازگشایی مدارس است و بر آن تاکید کردهایم که به طور جدی در مدارس پیگیری شود. همچنین بخشی از این مسئله، توسط طرح شهید عجمیان که با هدف بهسازی و شادابسازی مدارس در حال اجراست، تحقق مییابد.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: «یکی از محورهای دیگر در مبحث ارتقاء کیفیت آموزش مدارس عادی-دولتی، بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری است که تحلیلی از وضعیت آموزش داشته باشیم. ملاک این مسئله در مدارس دوره متوسطه اول و هنرستانها، امتحانات داخلی و در مدارس متوسطه دوم، امتحانات نهایی بوده که طبق گزارشات، در حال تحلیل است؛ همچنین به صورت ویژه و خاص برای استانهایی که از لحاظ شاخصهای آموزشی، در جایگاههای پایین قرار دارند، برنامه ویژهای در نظر داریم که از هفته آینده، جلساتی با حضور مدیر کل و معاونین موثر استان خواهیم داشت.»
وی افزود: «به صورت خاص در هنرستانها، لازم است تا اعتباراتی را تخصیص دهیم و امسال مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در بودجه پیشبینی شده بود که این عدد در سال گذشته، ۶۹ میلیارد تومان بوده و رشد بیش از ۴ برابری داشتهاست. در تخصیص سرانههای آموزشی نیز مبالغی با هدف تقویت کارگاههای هنرستانها در نظر گرفته شده است.»
اگر علوم پایه قوی نباشد در علوم مهندسی و کاربردی نیز دچار ضعف خواهیم شد
کاظمی ضمن تاکید بر توجه ویژه به توسعه متوازن رشتهای و کیفیت آموزش، گفت: «در سالهای اخیر متاسفانه توسعه متوازن رشتهای در دوره دوم متوسطه نداشتهایم و از سویی سهم رشته علوم تجربی در یک تقاضای اجتماعی کاذب، بشدت افزایش پیدا کرد. از سال ۱۴۰۰، پیگیریهایی نسبت به کاهش سهم رشته علوم تجربی و علوم انسانی و تقویت کیفی آنان صورت گرفت؛ از سوی دیگر بدنبال افزایش سهم رشته ریاضی فیزیک بودهایم زیرا این رشته یک ضرورت برای کشور محسوب میشود و اگر علوم پایه تقویت شدهباشد، علوم کاربردی نیز در کشور تقویت خواهد شد. اگر ما امروزه در حوزه نانو، بیولوژی، بیوتکنولوژی، صنعت فضایی و موشکی پیشرفت داشتهایم، بدلیل توجه ویژه به علوم پایه در ۲۰ سال گذشته بود.»
رئیس ستاد پروژه مهر در ادامه افت سهم رشته ریاضی فیزیک در ۹ سال گذشته را از ۲۸ درصد به ۱۴ درصد، اعلام کرد و گفت: «در سال گذشته هدفگذاریهایی صورت گرفت و موفق شدیم تا حدود ۱.۸ درصد توسعه در رشته ریاضی فیزیک را ایجاد کنیم.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توسعه متوازن در شاخه فنیوحرفهای و کاردانش را به دو بخش تقسیم کرد و خاطرنشان کرد: «توسعه متوازن شاخهای که سهم شاخه نظری و شاخه فنیحرفهای و کاردانش متوازن باشد و توسعه دیگر، درونشاخهای است که در شاخه نظری متوازن رشتهها و متناسب با نیازهای کشور و آمایش سرزمینی و در شاخه فنیو حرفهای و کاردانش هم به همین صورت این اتفاق بیفتد.»
وی در ادامه گفت: «در حوزه فنیوحرفهای و کاردانش، سهم رشتههای کشاورزی بسیار پایین است و ما باید آن را تقویت کنیم. از سال گذشته توانستیم حدود ۱۶ هنرستان وابسته به کشاورزی را ایجاد کنیم که امکانات و تجهیزات توسط دستگاههای تخصصی مربوط به جهاد کشاورزی تامین شدهاست.»
کاظمی در ادامه این گفتوگو، اظهار کرد: «ایجاد اشتغال مولد در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مهارتآموزی نیز مورد تاکید و حمایت، قرار بگیرد. ما نیز مهارتآموزی را در هر دو دوره متوسطه، پیگیری میکنیم که موضوع متوسطه اول، هوش مصنوعی است و با جدیت از سال گذشته آغاز شده و انشالله بتوانیم امسال در راستای بحث سواد مالی که به دنبال آن هستیم، این مهارت را به دانشآموزان با مشارکت بخشهای مختلف آموزش دهیم؛ همچنین به صورت تخصصی در دوره دوم متوسطه در راستای توسعه متوازن، افزایش سهم آموزشهای فنیوحرفهای را مانند سال گذشته هدفگذاری کردهایم که انشالله شاهد ۲ درصد توسعه جدید باشیم که این اتفاق، مستلزم حمایت است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، بر پیگیری آموزش در محیط واقعی کار، تاکید کرد و گفت: «طی دو ماه گذشته در راستای سیاستی که از سال گذشته آغاز شد، تفاهمنامهای در حضور استاندار بین آموزش و پرورش استان و کارخانجات مختلف با ۱۵ بخش مختلف و ایجاد ۱۵ هنرستان در هرمزگان صورت گرفت؛ همچنین هفته گذشته در مشهد، نسبت به انعقاد ۱۲ تفاهمنامه برای هنرستان جوار در سطح خراسان رضوی اقدام شد که ۶ کارخانه در همان لحظه، برای استخدام ۱۰۰ درصدی افراد علاقهمند به صنعت آنان، اعلام آمادگی کردند.»
وی گفت: اگر چنین اتفاقی برای تقویت هنرستانهای همجوار رخ دهد، به صورت خودکار آموزش فنیوحرفهای آموزش با کیفیتتری خواهد بود، همچنین در بحث تجهیزات امید است بتوانیم از محل عوارض فروش گاز، حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان بجز ۳۰۰ میلیارد ذکر شده در سخنان قبل بابت تجهیزات هنرستانها تخصیص یابد.»
محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به پیشنهادات قانون لایحه برنامه هفتم گفت: «امیدوارم نمایندگان مجلس از این مسئله حمایت کنند و در راستای تقویت مهارتآموزی در نظام آموزشی که میتواند زمینهساز اشتغال و در وهله دوم مسئله ازدواج و سیاستهای جمعیتی که کشور به دنبال آن است را نیز برطرف سازد.»
ارسال دیدگاه