مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
تجهیز مدارس شبانهروزی به سایت رایانهای
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از میان ۱۰۱۹ مدرسه شبانهروزی فقط حدود ۲۱۵ مدرسه مجهز به سایت رایانهای هستند، اعلام کرد که مهر امسال غالب مدارس شبانهروزی به سایت رایانهای مجهز میشوند.
حمید یزدانی با حضور در برنامه پرسشگر شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: ۲۷ هزار مدرسه متوسطه اول و ۱۰۱۹ مدرسه شبانهروزی داریم. با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص توجه ویژه به مدارس عادی و دولتی، تلاش میکنیم برای مهر امسال غالب مدارس شبانهروزی خود را به سایت رایانهای مجهز کنیم.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اکنون از ۱۰۱۹ مدرسه شبانهروزی فقط حدود ۲۱۵ مدرسه سایت رایانهای دارند. اول مهر امسال کمتر مدرسه شبانهروزی خواهیم داشت که سایت رایانهای با حداقل ۴ رایانه نداشته باشد.
یزدانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توجه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تدوین برنامه جامع کارآفرینی و مهارتآموزی، ادامه داد: ما به بحث مهارتآموزی در متوسطه دوم فنی و حرفهای اهمیت میدهیم اما مهارتآموزی باید از اول ابتدایی شروع شود. برنامه جامع کارآفرینی و مهارتآموزی را باید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تدوین و به شورای عالی ارائه دهد تا آنجا تصویب شود. چرا شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بازخواست کننده، تدوین این برنامه جامع را پیگیری نمیکند؟. از سال ۱۳۹۰ یعنی ۱۲ سال از تصویب اسناد مربوطه میگذرد و ما ۱۱ حوزه تربیت یادگیری داریم اما برنامههای درسی این ۱۱ حوزه یادگیری کجاست؟
وی با یادآوری اینکه سال ۱۳۵۰ به دانشآموزان ابتدایی آموزش دوخت ارائه میشد، تصریح کرد: باید درس کار و فناوری از پایه چهارم ابتدایی شروع میشد. آیا خانم نجفی پازوکی معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از سازمان پژوهش پرسیدهاند چرا در حال حاضر این موضوع را در مقطع ابتدایی نداریم و در پایه ششم نیز تنها یک ساعت داریم؟ در نظام قبلی آموزش کتاب درسی "حرفه و فن" سه ساعت بود اما اکنون که از تحول و مهارتآموزی صحبت میکنیم ساعت آموزش "کار و فناوری" را دو ساعت کردهایم.
مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش معتقد است که طی ۹ سال یعنی در آموزش شش ساله ابتدایی و سه ساله متوسطه اول، باید تمام زمینههای انتخاب آزادانه دانشآموزان برای هدایت تحصیلی فراهم شود.
یزدانی با یادآوری اینکه برنامه ششم توسعه درصدد سوق دادن ۵۰ درصد دانشآموزان به سمت متوسطه فنی و حرفهای بود، خاطرنشان کرد: اگر قرار است دانشآموزان متوسطه فنی و حرفهای به ۵۰ درصد از تعداد کل دانشآموزان برسد باید دانشآموز با عشق در کلاسهای رشتههای فنی بنشیند نه اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از بچههای سال دهم تغییر رشته میدهند. در حال حاضر تعداد زیادی از بچهها پس از خواندن سال دهم از فنی حرفهای میروند نظری و یا از نظری به فنی و حرفهای میروند. با توجه به پولی که برای معلم هزینه کردیم و سایر هزینهها این تغییر رشتهها و جابهجاییها خسران و ضرر است. در عین حال میگوییم چرا بچهها تغییر رشته میدهند؟ چون ما در آن ۹ سال خوب اقدام نکردیم و دانشآموزان را به فهمی نرساندهایم که انتخاب رشته دقیقی داشته باشند.
ارسال دیدگاه