رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی:
فرصتهای برابر آموزشی برای کودکان معلول از اهداف قرارگاه جهادی است
مدیر آموزش و پرورش باخزر: کودکان بازمانده از تحصیل معلول زیادی در باخرز به تحصیل بازگشتند
مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت استفاده از فرصتهای برابر آموزشی برای کودکان واجب التعلیم از اهداف قرارگاه جهادی است.
جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت: هدف از برگزاری جلسه را هم اندیشی و هم افزایی ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی عنوان و به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش، سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح، اداره آموزش و پرورش استثنایی است. سن پذیرش در طرح سنجش به ۴ سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.
وی دومین شاخص را فراگیرسازی عنوان کرد و گفت: ۲۴۰۰ دانش آموز با بهره هوش عادی که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می کنند، اما سایر دانش آموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند، از اینرو فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا، محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد و باید در جهت تغییر نگرش مدیران مدارس عادی و معلمان در پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه افدام کرد.
روحانی در ادامه سومین شاخص مشترک را مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات به هنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان خواهند کرد.
وی شناسایی دانش آموزان دارای نقص گفتار و زبان، اختلالات هیجانی رفتاری، دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان کرد و گفت: همراه با تغییر ساختار، این مراکز به مراکز درجه یک، دو و سه تقسیم بندی شده است که به مراکز درجه یک ۱۲ نیرو، درجه دو ۱۱نیرو و درجه سه ۱۰ نیرو تعلق خواهد گرفت و در شهرستان تایباد حدود ۳۴ هزار دانش آموز تحصیل می کنند که از این تعداد ۲۰۴ نفر، دانش آموز استثنایی هستند و بیش از ۷۰۰ نفر نیز از خدمات مراکز جامع و به صورت تلفیقی فراگیر و دیرآموز از خدمات آموزش و پرورش استثنایی بهره می برند.
وی بر پوشش تحصیلی به عنوان شاخص مهم تاکید کرد و گفت: رویکرد ما مداخله به هنگام و استفاد از فرصت های طلایی است تا اگر دانش آموزی دارای معلولیت است سریعتر تشخیص داده شده و از پیشرفت معلولیت وی جلوگیری شود.
وی افزود: برنامه تحولی سنجش از بهمن ماه آغاز شد و از فروردین تمام مراکز اختلالات موظف به سنجش شدند و در شهرستان تایباد ٨٠ درصد از نوآموزان ( ۳۲۳۶ نفر ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین در شهرستان باخرز ۱۳۴۹ نفر نوآموز ارزیابی شدند و این آمار نشان می دهد که نزدیک به ۱۰۵ درصد از سنجش در شهرستان باخرز انجام شده است.
روحانی با اشاره به اینکه باید ادارات عادی در جهت تامین نیروی انسانی مراکز جامع اقدام کنند، چرا که این مراکز به دانش آموزان عادی خدمات ارائه می دهد و منجر به کاهش نرخ تکرار پایه می شود، بیان کرد: دانش آموزانی هستند که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی جلوگیری می کنند که لازم است این آسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود و با کسب آموزش و مهارت به دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیاری از توانمندی ها و استعدادهای این عزیزان شکوفا می شود، چرا که این دانش آموزان با وجود داشتن معلولیت از توانمندی های بسیاری برخوردارند مانند کسب ۱۲۰ مقام کشوری در مسابقات فرهنگی هنری سال گذشته است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: این کمیته در راستای ارتقای کیفیت و گسترش عدالت آموزشی و با هدف مشارکت تمامی ادارات شهرستانها، مناطق و بخشهای برون سازمانی، جهت پیشبرد اهداف و ارائه خدمات مناسب و کافی به نوآموزان و دانش آموزان با نیازهای ویژه تشکیل شده است و باید بین ادارات آموزش و پرورش عادی با اداره استثنایی در جهت ساماندهی نیروی انسانی، نقل و انتقالات، انتخاب و انتصاب مدیران مدارس استثنایی و ... تعامل بین بخشی و درون سازمانی وجود داشته باشد.
مالک آزاد، مدیر آموزش و پرورش شهرستان باخرز با اشاره به اینکه در باخرز آمار قابل توجهی از دانش آموزان دارای معلولیت را داریم، گفت: پیگیر صد درصدی بازماندگان از تحصیل هستیم و با بررسی های بعمل آمده از علت ترک تحصیل دانش آموزان عده ای به تحصیل بازگشتند و برای سایر دانش آموزان در قالب کارگروه تحول روستا این موضوع با حضور مدیر مدرسه در حال پیگیری است و از تمام ظرفیت ها در جهت حل مشکلات و یا به حداقل رساندن مشکلات تلاش می کنیم و محمود افکن پور، مدیر آموزش و پرورش شهرستان تایباد نیز آمادگی خود را جهت همکاری با اداره آموزش و پرورش استثنایی در تمام زمینه ها اعلام کرد.
وی در پایان گفت: امیدارم بتوانیم این دانش آموزان را وارد چرخه تعلیم و تربیت کنیم. در واقع کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با حضور دیگر نهادها همچون بهزیستی و ... گلوگاهی برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل خواهد بود.
دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش
ارسال دیدگاه