مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت به ۹ میلیون تُن می‌رسد

تهران (پانا) - مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت مطابق برآوردها خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت به ۹ میلیون تُن خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۳۹۲۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت به ۹ میلیون تُن می‌رسد

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی؛ سهراب سهرابی با اشاره به سطح زیر کشت گندم در کشور افزود: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در مجموع 5 میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه نخستین برداشت مزارع گندم از هفته اول فروردین‌ماه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان آغاز شده است، افزود: بر اساس آخرین گزارش دریافتی از سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران، میزان خرید تضمینی گندم از ابتدای فروردین‌ماه تا ساعت 7 صبح امروز دوشنبه (۹ مرداد ۱۴۰۲) به 8 میلیون و ۳۲۳ هزار تُن رسیده است.

سهرابی با تاکید بر رشد خرید تضمینی گندم در سال جاری تصریح‌کرد: میزان خرید تضمینی گندم در زمان مشابه سال گذشته به میزان 6 میلیون و ۲۶۸ هزار تن و در تاریخ مشابه 2 سال گذشته به مقدار 4 میلیون و ۳۲۷ هزار تن بوده است.

به گفته وی، میزان خرید تضمینی گندم سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۳۳ درصد و در مقایسه با 2 سال قبل ۹۲ درصد رشد داشته است و برآورد می‌شود خرید تضمینی گندم تا پایان برداشت به ۹ میلیون تن برسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه عملیات برداشت همچنان تا پایان شهریور ماه در اقلیم سرد کشور ادامه دارد، یادآور شد: از مجموع سطح زیر کشت اراضی گندم آبی تاکنون ۸۱ درصد و از مجموع اراضی گندم دیم ۶۰ درصد برداشت انجام‌ شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: بر اساس آخرین گزارش دریافتی، میزان خرید گندم بذری به ۳۶۰ هزار تن رسیده است و با توجه به اینکه عملیات برداشت در اقلیم‌های سرد ادامه دارد، خرید گندم بذری نیز ادامه خواهد داشت.

سهرابی درباره مهم‌ترین دلایل افزایش تولید گندم در سال زراعی جاری نیز گفت: تهیه و تدارک به‌موقع و کافی کودهای شیمیایی توسط وزارت جهاد کشاورزی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در اراضی گندم آبی و دیم یکی از دلایل افزایش تولید این محصول بوده است.

وی افزود: افزایش سطح اجرایی طرح جهش تولید در دیمزارها و پروژه‌های مهم و تاثیرگذار آن در مناطق مهم دیم کشور، افزایش مصرف بذور اصلاح‌شده در مقایسه با سال‌های گذشته، توسعه کشت‌های مکانیزه به‌ویژه کشت روی پشته، کشت در کف جوی، کشت مستقیم در بقایای گیاهی نیز از دیگر دلایل افزایش تولید گندم در کشور بوده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآوری کرد: افزایش سطح مبارزه با آفات، علف‌های هرز و به‌ویژه مبارزه پیشگیرانه با بیماری‌های گیاهی و توسعه آبیاری تیپ خصوصاً در استان‌های مهم تولید گندم آبی نیز از دیگر عوامل موثر در زمینه رشد تولید گندم در سال زراعی جاری بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار