انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه»
تهران (پانا) - دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری، فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه» را منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی پروژه، فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه» که با طراحی و دبیری ایوب آقاخانی برگزار میشود، بدین شرح است:
«در دو دورهی گذشته گفتیم و به گوش نشست که مسابقهی ملیِ سراسری نمایشنامهنویسی اقتباسی «چهارراه» تلاشی است برای ایجاد و جلب دوبارهی توجه به جانِ «اقتباس» و مفهوم عملی آن، بالخاصه با دقت و تکیهبر ادبیات کهن این سرزمینِ سربلند و قدمت دار و صاحب تاریخ. لااقل در این گامهای نخست هدف ما همین است و همین خواهد بود تا سن بلوغ این مسابقه فرارسد و ابعاد و پهنههایی جدید بیابد و امید که تا آن هنگام دستمان پُر باشد از حاصل این دورخیز و تقلا و همدلی و هم سلیقگی.
توسعهی فرهنگ و وسعتبخشی به رابطهی ادبیات برآمده از یک خاک و مردمان سرزمینش راههای مختلفی دارد و توانهای متفاوتی میطلبد اما این کمینه ایدهی ما و توان ماست. امید که به ثمر بنشید و بار دیگر در چهارراهِ تلاقی «تاریخ»، «هنر»، «ادبیات» و «تئاتر» به گوهری برسیم که جهانی در پی آن است: «جاودانگی با قلم در تاریخ».
و اما بعد...
یکی از پیچیدهترین و باارزشترین اشکال درامنویسیِ اقتباسی در طول تاریخ تئاتر و نمایشنامهنویسی رویکرد «تذکرهای» یا «زندگینامهای» یا بهاصطلاح فرنگیاش «بیوگرافی کال» بوده و هنوز هم هست؛ و البته دیرینهدارترین شکل درامهای تاریخ را هم از زاویهای میشود چنین نامگذاری کرد و در این دسته قرارداد که یونان باستان بهعنوان مهد تئاتر نخستین محصولات خود را در تاریخ با همین ویژگی ثبت کرده است؛ گیریم از مسیری متفاوت و کورهراههایی کم پشتوانهتر به خاطر ذات «سینهبهسینه» بودن مرجع اقتباسشان.
دعوت دور سوم مسابقهی سراسری چهارراه را اختصاصیافته به آثاری بدانید که بر اساس زندگی شعرا و ادیبان ایرانی در تاریخ فرهنگ این کشور از سده پنجم تا یازدهم هجری قمری شکلگرفتهاند. دردانههایی که نامش در فهرست زیر قرارگرفته و بدون اولویت میتواند مدنظر علاقهمندان قرار بگیرد:
_ حکیم ابوالقاسم «فردوسی» توسی (قرن هفتم هجری قمری)
_ «ابومحمّد مُشرفالدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف» متخلص به «سعدی» (قرن ششم هجری قمری)
_ «غیاثالدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری» (قرن پنجم هجری قمری)
_ «جمالالدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد» متخلص به «نظامی گنجوی» (قرن ششم هجری قمری)
_ «بهاءالدین محمد بن حسین عاملی» معروف به «شیخ بهایی» و بانام کامل «بهاءالدین محمد بن عزالدین حسین بن عبدالصمد بن شمس الدین محمد بن حسن بن عاملی جبعی (جباعی)» (قرون دهم و یازدهم هجری قمری)
_ «جلالالدین محمد بلخی» معروف به «مولوی»و بانام کامل «محمد بن محمد بن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» (قرن هفتم هجری قمری)
_ «فریدالدین ابو حامد محمد عطار نیشابوری» معروف به «عطار نیشابوری» (قرن هفتم هجری قمری)
_ «ابو معین ناصربن خسرو بن حارث قبادیانی بلخی» معروف به «ناصرخسرو» (قرن پنجم هجری قمری)
پژوهش و کاوش در زندگی این شخصیتهای برجسته در تاریخ فرهنگ و ادبیات این سرزمین بهانهای به دست خواهد داد تا باجان کلام آنها و نگاهشان برای آفرینش آثار ماندگارشان آشنا شویم و اینگونه نه به داستانها و اشعار و حِکَم تراویده از قلم بلکه در گامی پیشتر به جانی نزدیک میشویم که اینهمه از آن «زیست و جان» برآمده است. شاید که اینگونه بهرهی ما از ادبیات کهن، زبان مرجع و فارسیِ گوهرین بیشتر و نهادینهتر شود و نمایشنامههایی ماندگار به مجموعهی نمایشنامههای شایسته و اصیل و قابل دفاع این سرزمین بیفزاییم که نقطهی ثقلشان ایستادن روی گنجینهها و جقههای تابناک تاریخ فرهنگ این سرزمین است.
جوایز:
جایزه نمایشنامه برتر (مقام اول) ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
جایزه نمایشنامه دوم ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
جایزه نمایشنامه سوم ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
و در صورت انطباق با آرای داوران متون شایسته تقدیر از جایزهی ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریالی برخوردار خواهند شد.
شرایط:
_ علاقهمندان به شرکت در این مسابقه لازم است آثار خود را که بر اساس زندگی شعرای ذکرشده در فهرست فراخوان پژوهیده و نوشتهاند تا تاریخ ۲۰ مهرماه روز بزرگداشت «حضرت حافظ» به دبیرخانهی دائمی این مسابقهی ملی یعنی دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری با نشانیِ الکترونیکیِ dramaticresearchs@gmail.com ارسال کنند.
لازم است آثار در فرمت Word و PDF با فونت ۱۶ تنظیمشده باشند.
_ اولویت با آثاری است که پیشتر در مسابقهای شرکت نیافته باشند اما محدودیتی در این مورد وجود ندارد.
_ آثار ارسالی به هیچ شکل مکتوبی نباید پیشازاین منتشرشده باشند.
_ مرکز هنرهای نمایشی حوزهی هنری در چاپ و اجرای این آثار با حفظ و تأکید روی نام خالق اثر صاحباختیار خواهد بود.
ارسال دیدگاه