کارشناسان در گفت‌وگو با پانا:

چگونه عادت پس‌انداز را در نوجوانان نهادینه کنیم

تدریس اقتصاد در مدارس نباید صرفاً تئوری باشد/تفکر اقتصادی بر پیشرفت فردی و اجتماعی دانش‌آموز مؤثر است

تهران (پانا) - یکی از موضوعاتی که همواره دغدغه خانواده‌هاست توانایی پس‌انداز فرزندان و مدیریت مالی فرزندانشان است و نهاد آموزش و پرورش می‌تواند مهم‌ترین بسترساز آماده کردن دانش‌آموزان و فرزندان این مرزوبوم برای بالا بردن سواد مالی آن‌ها باشد.

کد مطلب: ۱۳۹۵۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد
چگونه عادت پس‌انداز را در نوجوانان نهادینه کنیم

فاضل مریدی، کارشناس اقتصادی با برشمردن فواید آموزش پس‌انداز در سنین کودکی عنوان کرد که مدیریت مالی در بزرگ‌سالی درگرو نهادینه‌کردن عادت‌های اقتصادی مانند پس‌انداز کردن در کودکی و نوجوانی است. همچنین کمال اطهاری معتقد است آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان به آن‌ها تفکر اقتصادی می‌دهد که منجر به پیشرفت شخصی و اجتماعی‌شان می‌شود.

عادت پس‌انداز کردن در نوجوانان با تمرین مستمر میسر است

فاضل مریدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت آموزش پس‌انداز از سنین کودکی عنوان کرد: «تعلیم اندیشه اقتصادی به دانش‌آموزان درگرو نهادینه کردن عادت‌هایی مانند پس‌انداز کردن است. این نوع آموزش‌ها به دانش‌آموزان به آن‌ها علم و دانش مالی و اقتصادی را می‌دهد و زمینه را برای اندیشیدن درباره مسائل مربوط به پول و پس‌انداز و مدیریت مالی فراهم می‌کند.»

مریدی با اشاره به اهمیت آموزش و تمرین رفتارهای اقتصادی در کودکان و نوجوانان گفت: «با کمک آموزش‌هایی که انجام می‌شود می‌توان به نوجوان یاد داد که چگونه عادت پس‌انداز کردن را در زندگی خود به شکل مستمر تمرین کنند زیرا این مهارت برای آن‌ها در آینده بسیار مهم خواهد بود.»

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: «ازآنجایی‌که پس‌انداز کردن می‌تواند به کاهش استرس و نگرانی در زندگی کمک کند، با این آموزش به کودکان اجازه می‌دهد تا در اولین سنین زندگی‌شان با تکنیک‌های مقابله با استرس و نگرانی آشنا شوند. همچنین آموزش پس‌انداز به کودکان مسئولیت‌پذیری را در آنان تقویت می‌کند و به آن‌ها ایده می‌دهد که می‌توانند با مدیریت مالی خود زندگی بهتری داشته باشند.»

صرفه‌جویی و درست‌اندیشی با نهادینه کردن ارزش‌های اقتصادی

مریدی با اشاره به ارزش‌های اقتصادی که باید از سنین کم در کودکان نهادینه شود، گفت: «آموزش پس‌انداز به کودکان، ارزش‌هایی مانند صبر، صرفه‌جویی، درست‌اندیشی، مطالعه و خودمختاری را پرورش می‌دهد که برای زندگی روزمره آن‌ها بسیار مهم هستند.»

تفکر اقتصادی بر پیشرفت فردی و اجتماعی دانش‌آموز مؤثر است

در همین زمینه کمال اطهاری، اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «نگاه به موضوع آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان باید با این رویکرد باشد که وارد حوزه عملیاتی آموزش اقتصاد شوند تا در‌ آینده اقتصاد مؤثر باشد.»

اطهاری عنوان کرد:‌ «ازآنجایی‌که در تعریف علم اقتصاد توسعه عنوان شده که رشد اقتصادی در کشور با نهادهای اقتصادی و اجتماعی ارتباط مستقیم دارد پس این نوع آموزش‌ها به دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و نهادهای اقتصادی مانند وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی و غیره می‌تواند به دانش‌آموزان تفکر اقتصادی بدهد. نتیجه این تفکر اقتصادی نه‌تنها بر پیشرفت زندگی شخصی آن دانش‌آموز مؤثر است بلکه منجر به اعتلای اقتصاد جامعه و بهترشدن شرایط اقتصادی کشور می‌شود.»

تدریس اقتصاد در مدارس نباید صرفاً تئوری باشد

اطهاری با اشاره به اینکه اقتصاد توسعه به سرمایه‌گذاری صحیح افراد در جامعه کمک بزرگی می‌کند، گفت: «مشکل ایران ما این است که درآمد نفتی داریم. همین مانع جدی این است که اقتصاد به سمت دانش برود. آن دانشی هم که هم‌اکنون در مدارس تدریس می‌شود صرفاً تئوری است. ضرورت مطالعه اقتصاد توسعه برای همگان، دانش‌آموز باشد یا معلم یا مدیر و کارگر ساده آن‌جایی خودش را نشان می‌دهد که هر فردی در جامعه به یک سؤال اقتصادی برسد. پاسخ آن سؤال می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی شود اگر بستر و زمینه آموزش صحیح اقتصاد از قبل فراهم‌ شده باشد.»

این اقتصاددان با اشاره به محتوای لازم برای آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان گفت: «در آموزش اقتصاد به دانش‌آموزان نباید وارد مفاهیم پیچیده شویم. مجموعه دانش‌هایی که برای توسعه پایدار مهم است مجموعه اقتصاد و محیط‌زیست و علوم این‌چنینی است.»

این اقتصاددان درباره اهمیت بالا بردن مهارت نیروی انسانی گفت: «آموزش دانش اقتصاد در دستور کار جامعه نوین امروزی قرار دارد پس باید بالندگی دانش در جامعه مورد توجه قرار بگیرد. خروجی این دانش باید در مهارت و تخصص نیروی انسانی، بازار کار، سواد کارفرما و شرایط اقتصادی جامعه دیده شود. در آن صورت اقتصاد به‌صورت کاربردی آموزش داده شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار