کارشناس آسیبهای اجتماعی منطقه پاکدشت:
دانشآموزان با شناخت کامل نقاط ضعف و قوت خود میتوانند آگاهانه رشته تحصیلی انتخاب کنند
جوادآباد (پانا) - کارشناس آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش منطقه پاکدشت گفت دانشآموزان پایه نهم در زمان انتخاب رشته، اول باید نقاط ضعف و قوت، استعدادها و توانمندی های خود را بشناسند و بر اساس آنها رشته مناسب خود را انتخاب کنند تا بتوانند مسیر رشتهای را که وارد آن میشوند، به راحتی طی کنند و کاملا آگاهانه رشته خود را انتخاب کنند.
میلاد دلخوانی کارشناس آسیبهای اجتماعی در رابطه با ضرورت آموختن مهارت خودشناسی، به پانا بیان کرد: «هر انسانی زمانی که بخواهد وارد رشته، شغل و...شود باید نسبت به خود، آگاهی داشته باشد در این صورت میتواند تصمیمات درستتر و مفیدتری در هر زمینهای داشته باشد که باعث میشود راهی که وارد آن میشود راه درستی باشد، از مسیر لذت ببرد، انتخاب های بهتری داشته باشد و در نتیجه بهتر به اهداف خود برسد.»
وی ادامه داد: «خودشناسی شامل این است که ما باورها، نقاط ضعف و قوت و استعدادهای خود را بشناسیم که بتوانیم یک انتخاب درستتر داشته باشیم. دانشآموزان پایه نهم زمانی که میخواهند وارد دبیرستان شوند و انتخاب رشته کنند، اول باید نقاط ضعف و قوت، استعدادها و توانمندی های خود را بشناسند و بر اساس آنها رشته مناسب خود را انتخاب کنند تا بتوانند مسیر رشته ای را که وارد آن میشوند، به راحتی طی کنند، از آن لذت ببرند، در آینده دچار پشیمانی نشوند و کاملا آگاهانه رشته خود را انتخاب کنند.»
دلخوانی در رابطه با افراد موثر در خودشناسی، اظهار کرد: «اولین فردی که در خودشناسی موثر است خود انسان است؛ یعنی اول باید خود فرد به این باور برسد که خود را بشناسد و پس از اینکه به این باور رسید به تدریج اطرافیان مانند پدر و مادر، خویشاوندان، دوستان و... نیز میتوانند به این روند کمک کنند، همچنین ما میتوانیم از طریق بازخورد هایی که افراد به رفتارها و عملکردهای ما نشان میدهند به استعدادها و توانمندی های خود پی ببریم.»
وی افزود: «مهمترین کاری که ما میتوانیم برای خودشناسی انجام بدهیم این است که نکات مثبت و منفی خود را بنویسیم و براساس نکات مثبت خود به سراغ برخی از کارها و مهارت ها برویم و ببینیم در آنها نیز مهارت و توانایی داریم یا خیر، برای مثال دانشآموزی دستان قوی دارد پس میتواند در سفالگری و نقاشی کار کند و اگر مهارت آنها را داشته باشد به این معنی است که استعداد آنها را نیز دارد.»
این کارشناس آسیبهای اجتماعی اینچنین اذعان کرد:« کار دیگری که در این زمینه میتوان انجام داد مراجعه به روانشناس یا مشاور است. آنها با گرفتن تعدادی از تست ها و آزمون ها میتوانند به ما بگویند که در زمینه های مختلف چقدر استعداد و مهارت داریم و در چه زمینه هایی نقاط ضعف و قوت داریم که به این ترتیب در شخصیت شناسی نیز به ما کمک میکنند و ما میتوانیم بر اساس شخصیت خود راحتتر مسیر خود را پیدا کنیم.»
دلخوانی ادامه داد:« برای مثال وقتی دانشآموزی شخصیت برونگرایی دارد در مشاغلی مانند خبرنگاری میتواند موفق باشد، زیرا میتواند روابط عمومی خوبی با دیگران داشته باشد و با دیگران به خوبی تعامل کند، اما اگر انسان درونگرایی باشد میتواند در مشاغلی مانند نویسندگی و حسابداری موفق باشد زیرا تعامل چندانی با دیگران ندارد، بنابراین روانشناس و مشاور نیز میتوانند در این زمینه به ما کمک کنند.»
وی در پایان در رابطه با اقداماتی در رابطه با خودشناسی در مدارس بیان کرد:« یکی از کارهایی که میتوان در مدارس در رابطه با این زمینه انجام داد این است که مهارت های زندگی را از پیش دبستانی به کودکان آموزش دهند تا دانشآموز وقتی وارد کلاس اول میشود بتواند استعدادهای خود را شناسایی کند و از همان کودکی آن را پرورش دهد. خودشناسی فقط مربوط به دانشآموزان پایه نهم نیست، اگر این اتفاق از دوره ابتدایی رخ دهد، دانشآموز در پایه نهم مشکلی نخواهد داشت؛ پس باید اولویت مدارس این باشد که در دوره ابتدایی مهارت های زندگی را به دانشآموزان آموزش دهند.»
دانشآموز خبرنگار: معصومه حاجی پور شندی
ارسال دیدگاه