دبیر مطالعات اجتماعی دبیرستان نوشین بختیاری بخش جوادآباد به مناسبت روز بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی:

شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شاعری مذهبی و دوستدار اهل بیت(ع) بود

جوادآباد (پانا) - دبیر مطالعات اجتماعی دبیرستان نوشین بختیاری بخش جوادآباد ،شیخ صفی‌الدین اردبیلی را شاعری مذهبی و دوستدار اهل بیت(ع) دانست که بیش از سی سال از عمر خود را برای هدایت و تربیت شاگردان خود گذاشت.

کد مطلب: ۱۳۹۰۲۶۷
لینک کوتاه کپی شد
شیخ صفی‌الدین اردبیلی، شاعری مذهبی و دوستدار اهل بیت(ع) بود

طاهره کچوئی اردبیلی به پانا بیان کرد: «چهارم مردادماه مصادف است با روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی، عارف و شاعر معروف قرن هشتم هجری قمری همچنین ایشان پدر بزرگ شاه اسماعیل اول مؤسس سلسله صفویان است.»

وی ادامه داد: «شیخ صفی در یکی از روستاهای اردبیل متولد شدند و از همان‌ دوران کودکی و نوجوانی، به امور مذهبی و حفظ قرآن توجه داشتند و به تحصیل علوم مقدماتی و ریاضت پرداختند. همچنین وی، دوستدار اهل بیت(ع) بودند که در گفتار و اشعار به جامانده از ایشان به اثبات رسیده است. شیخ صفی الدین، شاگردان زیادی تربیت کردند و بیش از سی سال از عمر خود را برای هدایت و تربیت شاگردان خود گذاشتند.»

وی افزود: «صفی‌الدین بیست ساله بود که به سفارش یکی از زاهدان، بار سفر بست تا به شیراز برود و به خدمت نجیب الدین بزغش شیرازی، از صوفیان بزرگ آن دوران برسد. با اسباب و وسایل آن زمان، سفر از اردبیل به شیراز، دشوار و طولانی بود. اندکی بیش از دو ماه بعد به شیراز رسید. اما صفی‌الدین زمانی به شیراز رسیده بود که نجیب‌الدین درگذشته بود. چند سالی را در شیراز و شهرهای پیرامونش به دیدار مشایخ صوفی رفت.»

کچوئی اظهار کرد: «در سفر به شیراز شیخ صفی الدین با سعدی نیز دیدار کرد که سعدی، شیخ صفی جوان را، با آغوش باز پذیرفت و حتی نسخه‌ای از دیوانش را نیز به او اهدا کرد؛ دیداری که البته به ارادتی نینجامید. البته،سفر به شیراز هم به کلی بی حاصل نبود .و صفی‌الدین، در شیراز نام و آوازه تاج‌الدین ابراهیم گیلانی مشهور به زاهد گیلانی را شنید.و برای دیدار با او به گیلان سفر کرد. شیخ صفی‌الدین اردبیلی مدت ۲۵ سال مرید خانقاه شیخ زاهد گیلانی بود.»

وی اظهار کرد: «علاقه شیخ به مسائل مذهبی باعث شد تا در شهر اردبیل یک خانقاه تاسیس کند و شاگردان و پیروان زیادی را پرورش دهد. شیخ صفی‌الدین اردبیلی، در سال آخر عمرش به حج مشرف شد و در راه برگشت بر اثر بیماری در سال ۷۳۵ هجری‌قمری و در سن ۸۵ سالگی درگذشت و پس از وی خانقاه اش به دست فرزندانش رسید که فرزندانش افرادی با نفوذ و مبارز بودند و برای ترویج و گسترش فرهنگ شیعه بسیار تلاش کردند.»

وی گفت: «در ابتدای قرن ۱۰قمری یکی از نوادگان شیخ صفی به نام اسماعیل صفوی، به قدرت رسید که وی با کمک نیروی نظامی قزلباش‌ها نخست برخی از حکومت‌های محلی در شمال غربی را شکست داد، و پس از تسلط یافتن بر تبریز خود را شاه ایران خواند و پس از تاجگذاری مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی کشور اعلام کرد. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که برگزار شد روز ۴ مرداد، به نام روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی سالروز استقرار سلسله صفویه در ایران و نقش این سلسله در تشکیل ایران یکپارچه بود، نام‌گذاری شده است.»

دانش‌آموز خبرنگار: محدثه قرائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار