زارع پور در صحن علنی مجلس:

نخبگان بدون نیاز به فیلترشکن از سرویس‌های پرکاربرد استفاده می‌کنند

سازوکارهایی برای استفاده از سایت‌ها و سرویس‌های تحریمی طراحی شده است

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت بیش از صدهزار سایت و سرویس پرکاربرد را برای ای‌پی‌های ایران تحریم و ممنوع شده لذا سازوکاری طراحی شده تا برنامه نویسان و نخبگان از این سرویس‌ها بدون فیلترشکن استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۳۸۸۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
نخبگان بدون نیاز به فیلترشکن از سرویس‌های پرکاربرد استفاده می‌کنند

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در جلسه علنی امروز در پاسخ به سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان، اظهار کرد: همان طور که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مستحضر هستند، ماموریت وزارت ارتباطات از خلیج فارس تا آسمان کشور است. دشمنان بیش از صد هزار سایت و سرویس پرکاربرد را برای مردم و نخبگان تحریم کرده‌اند. ما با مهندسان خود این ظرفیت را ایجاد کردیم تا نخبگان بتوانند بدون نیاز به فیلترشکن از این سرویس‌ها استفاده کنند. همچنین برنامه‌هایی را برای کاهش تاخیر بازی‌های رایانه‌ای برای گیمرها انجام دادیم.

وی افزود: بیش از 40 میلیون نفر از شبکه اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند که در این چند ماه روند افزایشی داشته است.

وی گفت: برای نخستین بار جزایر خلیج فارس را با فیبر نوری به سرزمین مادری متصل کردیم برای این کار بیش از ۱۵۰ کیلومتر کابل کشی در زیر دریا انجام شده است. خوشبختانه دسترسی به اینترنت در جزایر سه‌گانه برای مردم افزایش یافته و ارتباطات آنها کاملا پایدار شده است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در این 22 ماه 7 پرتاپ فضایی داشتیم که این خود رکورد است، گفت: ۶۰۰ سایت نسل پنجم اینترنت راه‌اندازی شده است. برای نخستین بار رکورد ۶.۵ ترابیت بر ثانیه برای ترافیک تولید داخل در نظر گرفتیم که حاصل آن استفاده مردم از سکوهای داخلی در یک سال گذشته است.

وی با بیان اینکه روش مختلفی برای دور زدن سرویس‌هایی که آمریکایی در نظر گرفته شده است، گفت: آمریکایی‌ها ۱۰۰ هزار سرویس پرکاربرد را برای ایران ممنوع کردند و ما تلاش کردیم تا این مشکل رفع شود و برنامه نویسان و نخبگان توانستند بدون نیاز به فیلترشکن از این سرویس ها استفاده کنند. سازوکارهایی برای استفاده از سایت‌ها و سرویس‌های تحریمی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی در این مدت از ۶.۴ به ۷.۵ درصد رسیده است، تصریح کرد: در بخش فضایی نیز کار مشترکی با دیگر دستگاه های کشوری و لشکری در حال انجام است و در ۲۲ ماه گذشته ۷ پرتاب فضایی انجام دادیم و حتی برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران به تصاویر ماهواره ای رنگی با وضوح یک متر دست یافت.

زارع پور با یادآوری اینکه یکی از برنامه های اعلام شده در جلسه رای اعتماد اتصال تمام روستاها به شبکه ملی اطلاعات بود، گفت: آمار اتصال 90 درصدی روستاها به اینترنت که وزارت ارتباطات دولت گذشته ارایه کرده بود، درست نبود و طبق آمار حدود ۷۹ درصد روستاها به اینترنت متصل هستند.

وی با بیان اینکه اختلاف ۱۰ درصدی در آمار به معنای این است که چهار هزار روستا فاقد اینترنت هستند، گفت: امروز بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ روستا به اینترنت متصل شده اند و قول می دهیم تا پایان سال هیچ روستای بالای ۲۰ خانوار نخواهد بود که به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت دسترسی نداشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: وزارت ارتباطات در حال انجام پروژه بزرگ فیبر نوری و کسب و کارهاست که حدود ۱۰ سال پیش باید تمام می‌شد؛ امروز حدود ۳.۵ میلیون خانوار در ۱۰۰ شهر تحت پوشش قرار گرفتند.

زارع پور با اشاره به نارضایتی از عملکرد شرکت مخابرات در برخی استانها، یادآور شد: در همه استانها اپراتور دوم در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در استان کرمان اپراتور دوم طراحی شده است، تصریح کرد: شبانه روزی عملیات فیفرکشی و حفاری انجام شده است و ان شا الله تا پایان دولت ۸۰ درصد خانورها را تحت پوشش قرار خواهیم داد که کار بزرگی در زیر ساخت توسعه کشور در ۴ دهه آینده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار