کارشناس سلامت و مشاوره اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری:

مدرسه با ارائه مشاوره به دانش‌آموزان دارای عضو زندانی در کاهش خطرات روانی کمک کند

شهرری یک (پانا) - کارشناس سلامت و مشاوره اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری دانش‌آموزانی که در خانواده زندانیان زندگی می‌کند را در معرض خطرات روحی و روانی دوچندان خواند و گفت کادر مدرسه می‌تواند با ارائه خدمات مشاوره به کاهش این نیازها کمک کند.

کد مطلب: ۱۳۸۶۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه با ارائه مشاوره به دانش‌آموزان دارای عضو زندانی در کاهش خطرات روانی کمک کند

اعظم گل‌کار، کارشناس سلامت و مشاوره اداره آموزش و پرورش ناحیه‌یک ری در گفت‌و‌گو با پانا بیان کرد: «بر اساس پژوهش های انجام شده، خانواده های زندانیان از لحاظ روحی و روانی با مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، ناراحتی، شکست خوردگی، احساس ناامیدی، کمبود اعتماد به نفس و از دست دادن هویت شخصی مواجه می‌شوند. مشکلات اقتصادی نیز از جمله مشکلاتی است که این خانواده ها با آن رو به رو می‌شوند. این مشکلات باعث می‌شود، خانواده های زندانیان در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند و نیازمند حمایت و کمک باشند. به همین دلیل، حمایت از خانواده های زندانیان و ایجاد فرهنگ پشتیبانی از آنها بسیار مهم است.»

وی در رابطه با تاثیر زندان رفتن یکی از اعضای خانواده بر تحصیل دانش آموزان بیان کرد: «زندان رفتن پدر می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب خانواده شود که در نتیجه، روحیات دانش آموز نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این مسئله می‌تواند باعث کاهش تمرکز و عملکرد تحصیلی دانش آموز شود. همچنین زندان رفتن پدر باعث می‌شود وظایف پدری بر عهده مادر یا سایر اعضای خانواده قرار گیرد که این موضوع می‌تواند باعث افزایش فشار و سختی های مالی خانواده باشد که در نتیجه، کیفیت پرورش دادن و نگهداری از دانش آموز کاهش و سخت می‌شود.»

گل‌کار، رفتار محترمانه کادر مدرسه را با خانواده زندانیان مهم دانست و اظهار کرد: «دانش آموزان، به یک احساس تنهایی و اضطراب در مدرسه دچار می‌شوند. در این شرایط، کادر مدرسه می‌تواند با ارائه حمایت و ایجاد فضای مثبت، به کاهش این احساسات کمک کند. کادر مدرسه باید به خصوصیات خانواده های زندانیان احترام گذاشته و این موضوع را رعایت کنند. کادر مدرسه باید به این نیازها توجه کرد برای ایجاد فضای مثبت برای این دانش آموزان، تلاش کند. این دانش آموزان به یک حمایت روانی اضافی نیاز دارند، کادر مدرسه می‌تواند با ارائه خدمات مشاوره، به کاهش این نیازها کمک کند.»

کارشناس سلامت و مشاوره اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ری گفت: «نهادهای مختلفی هستند که می‌توانند در جهت اصلاح این خانواده ها فعالیت کنند. این نهادها عبارتند از: نهادی، آموزشی، رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی. فعالیت‌های مختلفی می تواند توسط این نهادها در جامعه انجام‌شود تا دید جامعه نسبت به خانواده‌های زندانیان بهبود یابد. همچنین، نقش آموزش و پرورش در آگاهی دادن دانش‌آموزان نسبت به این مسئله و ایجاد فضای مثبت در مدارس نیز بسیار مهم است.

اعظم گل‌کار، نقش مشاور در این موارد را بسیار مهم دانست و گفت:« مشاوران می‌توانند با ارائه خدمات مشاوره و پشتیبانی، به دانش‌آموزان کمک کنند تا با این شرایط سخت بهتر مقابله کنند و در زمینه‌های مختلفی مانند اضطراب، استرس، مشکلات روانی و اجتماعی، کمک کنند. مشاوران می‌توانند همچنین به مدیران و معلمان مدرسه کمک کنند تا برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان طراحی کنند. در کل، نقش مشاوره در قبال حمایت از دانش‌آموزانی که با شرایطی مانند زندانی‌شدن والدینشان مواجه هستند، بسیار مهم است و می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با این شرایط سخت بهتر مقابله کنند و بهبود یابند.»

دانش‌آموز خبرنگار: سید ایلیا سید محمد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار