در همایش مسئولیت اجتماعی؛مصرف شیر مطرح شد:

بودجه شیر مدارس در سال آینده تحصیلی مصوب شود

تهران (پانا)- مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت می‌گوید سازمان برنامه و بودجه باید بودجه لازم برای توزیع شیر رایگان در تمامی مدارس کشور را مصوب و در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.این شرایط به پیگیری‌های مستمر وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۳۸۵۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
بودجه شیر مدارس در سال آینده تحصیلی مصوب شود

پویش کیفیت محصولات غذایی در بخشی از فعالیت‌های خود با همکاری مردم و متخصصان تلاش می‌کند شایعه‌ها، نگرانی‌ها و سوال‌ها در ارتباط با سلامت و کیفیت مواد غذایی را در جامعه جستجو و گردآوری کند.در این راستا همایشی عنوان مسئولیت اجتماعی و مصرف شیر در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
اسماعیل‌زاده، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این همایش عنوان کرد: پایین‌بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور برخلاف توصیه‌های تغذیه‌ای است.در حالی که سه واحد مصرف لبنیات در روز توصیه شده میزان مصرف در حال حاضر یک واحد در روز است.
وی به هدفگذاری‌های دفتر بهبود تغذیه و سلامت وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: مطابق با این هدفگذاری میزان مصرف لبنیات در سال ۱۴۰۵ نسبت به سال ۱۴۰۲ باید حداقل ۲۵ درصد افزایش یابد که به طور قطع با تعامل با بخش خصوصی شدنی است.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: تا کنون برنامه جامعی برای شیر و لبنیات در دفتر تغذیه وجود نداشته و همه ارگان‌ها باید ترغیب شوند تا در این طرح مشارکت کنند.
وی بیان کرد: استراتژی دوم ما در بحث آموزش و افزایش مصرف شیر و لبنیات دسترسی به شیر و لبنیات ارزان است و دسترسی مردم به شیر و لبنیات ارزان باید به سادگی فراهم باشد.در این زمینه دولت، وزارت جهادکشاورزی و سایر ارگان‌ها با پرداخت یارانه‌هایی به تولید یا بخش مصرف این دسترسی را فراهم کرد.
اسماعیل‌زاده عنوان کرد: در بحث شیر مدارس چندین جلسه با مسئولانی از وزارت بهداشت در شورای عالی سلامت برگزار شده است.
وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه باید بودجه لازم برای توزیع شیر رایگان در تمامی مدارس کشور را مصوب و در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهد.این شرایط به پیگیری‌های مستمر وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: سال گذشته سازمان برنامه و بودجه ۱۰۰۰ میلیاردتومان بودجه برای تامین شیر مدارس اختصاص داد.این امیدواری وجود دارد که بتوان با پیگیری‌ها توزیع شیر رایگان را در ۹ ماه سال، ۵ روز هفته و تمامی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی از سال جدید تحصیلی اجرایی کرد.
در ادامه این همایش‌ سیدرضا حجازیان، مجری برگزاری این همایش و عضو ستاد پویش کیفیت محصولات غذایی گفت: این نشست با عنوان مسئولیت اجتماعی و مصرف شیر برگزار شده است.این پرسش مطرح است که با وجود متخصصان فراوان این میزان چالش درباره کمبود سرانه مصرف شیر و شیر مدارس به چه دلایلی وجود دارد.
وی عنوان کرد: این پویش با سوالات پیرامون مواد غذایی آغاز شده است.
حجازیان افزود: در پویش کیفیت این موضوع اهمیت دارد که در مورد سرانه مصرف شیر چه کسانی دخیل هستند یا مسئولیت دارند.این سوال وجود دارد که آیا می‌توان شیر مدارس را در سال تحصیلی جدید در مناطق محروم کشور برقرار کرد.
در ادامه این نشست اسماعیل خاتمی‌ مقدم، عضو ستاد پویش کیفیت محصولات غذایی و کارشناس صنعت غذایی اظهار کرد: اعداد متفاوتی در مورد سرانه مصرف شیر در کشور مطرح است.در جهان مطابق با آمار سازمان ملل ۸ میلیارد نفر جمعیت تا سال ۲۰۲۰ وجود داشته و مطابق با آمار فایو ۹۳۰ میلیون تن شیر تولید می‌شود که به معنای سرانه مصرف ۱۱۶ کیلوگرمی شیر در جهان است.
وی ادامه داد: در ایران مطابق با آمار مرکز آمار، جمعیت کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۴ میلیون و ۷۱۴ هزار نفر برآورد شده و سرانه مصرف ۷۸ کیلوگرم است.
خاتمی‌‌مقدم عنوان کرد: مطابق آمار گمرک ۲۷ هزار تن لبنیات به کشور وارد می‌شود که رقم قابل توجهی نیست.همچنین ۵۰۰ هزار تن لبنیات از کشور صادر و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن شیر صادر می‌شود.
وی ادامه داد: سرانه تولید لبنیات کشور ۹۸ کیلوگرم و سرانه مصرف ۷۸ کیلوگرم است.البته سرانه تولید به معنای سرانه مصرف نیست و ما از متوسط مصرف جهان ۳۵ درصد کمتر مصرف می‌کنیم.
خاتمی‌‌مقدم با انتقاد از اهداف برنامه‌های توسعه‌ای در بحث مصرف شیر از جمله برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه نیز تعیین شده بود که تولید شیر به عددی معین برسد.
وی ادامه داد: تولید شیر خام از ۵ میلیون تن به ۸ میلیون تومان افزایش یافته است.
خاتمی‌مقدم با اعلام کاهش میل خرید لبنیات از سوی مردم عنوان کرد: عنوان این نشست مسئولیت اجتماعی، سرانه مصرف شیر است و این امیدواری وجود دارد که بتوان در جهت افزایش مصرف لبنیات گام برداشت.
در ادامه این همایش شیرزاد، مدیر عامل سابق سازمان تعاون روستایی اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی در زمینه افزایش سرانه مصرف ترمی است که از اواخر سال ۹۰ در ادبیات مسیولیت شرکتی جای خود را باز کرده است.البته ذیل مسئولیت شرکتی، شاخه‌ای ایجاد شده است که ذی‌نفعان و ذی‌مداخلان چگونه می‌توانند سرانه مصرف را افزایش دهند.
شیرزاد اظهار کرد: در حوزه توزیع عمومی شیر رایگان در مهدکودک‌ها و مدارس، ۲۹ کشور از این شیوه برای افزایش مصرف و فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف استفاده می‌کنند.در اقتصادهای نوظهور، توزیع شیر رایگان جای خود را به خوبی بازکرده تا بتواند سرانه مصرف شیر را افزایش دهد.
مدیر عامل سابق سازمان تعاون روستایی خاطر نشان کرد: باید در یک تعامل سه‌گانه، با افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات بتوان یک جامعه قوی و مثبت ایجاد کرد.مجلس می‌تواند بودجه انجام این کار را به عنوان پایلوت در ۱۸ استان محروم پیش‌بینی کند تا بتوان گان مهمی در جهت ارتقای سلامت مقاطع دبستانی و مهدکودک‌ها اجرایی کرد.

همچنین در ادامه این همایش تیموری، رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی اظهار کرد: انجام مسیولیت‌های اجتماعی تولیدکنندگان و بنگاه‌ها زمانی محقق می‌شود که فشار دستوری دولت از روی صنایع برداشته شود.
وی با تاکید بر بحث فرهنگ‌سازی و نقش آن در افزایش مصرف خاطرنشان کرد: در انجمن برنامه‌هایی در نظر گرفته شده که از جمله آنها ساخت انیمیشن‌های آموزشی است که قابلیت پخش گسترده دارند.
تیموری به بحث مهم کاهش قیمت لبنیات و نقش آن در افزایش مصرف اشاره کرد و افزود؛ انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی با سازمان میادین تره‌بار قراردادهایی منعقد شده تا لبنیات با قیمت‌های مناسب‌تری در این غرفه‌ها توزیع شود.البته برای دسترسی بهتر مردم به لبنیات ارزان نمی‌توان تنها روی فعالیت انجمن حساب باز کرد.
وی بودجه مورد نیاز شیر مدارس را ۸ هزار میلیاردتومان اعلام کرد و افزود: ۱۵ میلیون دانش‌امور در کشور وجود دارند که برای تامین بودجه توزیع رایگان شیر راهکارهایی وجود دارد تا بتوان در تعامل دولت و بخش خصوصی این بودجه را تامین کرد.
وی با بیان اینکه صنایع لبنی هر سه ماه یکبار ۸ هزار میلیاردتومان ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: یکی از راهکارهای تامین شیر رایگان این است که دولت ارزش افزوده یک فصل تولیدکنندگان را به این منظور اختصاص دهد.این بودجه به نهاد مستقلی ارایه شود تا به این منظور هزینه شود.
تیموری خاطرنشان کرد: همچنین ۳۰۰ هزار میلیارد تومان صادرات سالانه لبنیات وجود دارد که می‌توان بخشی از تعرفه و عوارض صادرات لبنیات را به تامین بودجه شیر مدارس اختصاص داد.البته این بودجه نباید وارد خزانه و بودجه بی‌حساب دولت وارد شود و مستقیما برای شیر مدارس هزینه شود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: همچنین به ازای هر کیلوگرم شیرخام ۱۹ هزارتومان پرداخت می‌شود که می‌توان تنها یک تومان از این رقم را به بودجه شیر مدارس اختصاص داد.
وی تاکید کرد: تشکل‌های بخش خصوصی نیز وجود دارند که می‌توان از آنها برای تامین بودجه شیر رایگان مدارس استفاده کرد.






ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار