معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش‌ و‌ پرورش ناحیه یک بهارستان، به مناسبت عید غدیر خم عنوان کرد:

غدیر، استمرار رسالت در پرتو نور ولایت است

بهارستان یک (پانا) - معاون پرورشی و تربیت‌ بدنی ناحیه یک بهارستان در آستانه فرارسیدن عید غدیر خم، این عید بزرگ را استمرار رسالت در پرتو نور ولایت دانست.

کد مطلب: ۱۳۸۴۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
غدیر، استمرار رسالت در پرتو نور ولایت است

عید غدیر خم، در ۱۸ ذی‌الحجه در تقویم قمری که از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است و در این روز برای جانشینی علی‌‌بن ابی‌طالب در مقام امامت پس از حضرت محمد(ص)، مسلمانان جشن می‌گیرند. شیعیان نیز بر طبق یک سنت دیرینه، عید غدیر خم را در مساجد و هیئت‌های مذهبی همانند عید فطر، عید قربان و دیگر اعیاد مسلمانان جشن می‌گیرند و اجتماعات بزرگی، برگزار می‌کنند.

مجتبی نقی‌زاده، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش‌ و‌ پرورش ناحیه یک بهارستان در آستانه فرارسیدن عید غدیر خم اظهار کرد:«غدیر یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین عیدها، نزد مردم ایران است و به دلیل عشق و علاقه‌ای که مردم به حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) دارند، شور و حال این عید، متفاوت و وصف‌تاپذیر است. غدیر یک تفکر و نشانه و رمزى است که از تداوم خط نبوّت، حکایت کرده و نقطه تلاقى کاروان رسالت با طلایه داران امامت است؛ فلذا لازم است این عید را غنیمت شماریم؛ زیرا روزه گرفتن، قرض و اطعام دادن به مؤمنین در روز عید غدیر خم از ثواب بسیاری برخوردار است.»

غدیر، دریایی از باور و بصیرت، یک کتاب مبین، سندی برای تداوم خط رسالت، چشمه‌ای زلال برای هدایت، عید ولایت و روز اکمال دین و اتمام نعمت است

وی در ادامه سخنان خود، افزود:« "غدیر‌خم" نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به دلیل وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب باران جمع ‎شده‌است، به این نام شهرت یافت. غدیر خم، عید ولایت و رهبرى، عید عدالت و حق گسترى، عید بشریت و روز انسان، روز پیمان و میثاق با ولى خدا، دین خدا و رسول خدا است. خواندن دعای ندبه، زیارت امیرمؤمنان (ع) و روزه گرفتن که از مستحبات است، برخی از مواردی هستند که می‌توان در روز عید غدیر خم، آن‌ها را انجام داد.»

نقی‌زاده در ادامه تأکید کرد:« سنت پذیرایی از مؤمنان، از سنت‌هایی است که در این روز بزرگ، بسیار به آن سفارش شده و به گفته امام صادق(ع)، بر هر مؤمن و شیعه‌ای واجب است که در این روز فرخنده از برادران و مؤمنان پذیرایی کند. توجه به عظمت، شکوه و بزرگی‌ای که عید غدیر در بین آموزه‌های دینی، احادیث و روایات دارد تا آنجایی است که امام صادق(ع) فرمودند "روزی است که خداوند در آن روز دو برابر شب قدر و ماه مبارک رمضان گناه‌کاران را از آتش جهنم آزاد می‌کند، همچنین دو برابر عید فطر پاداش و گناه ۶۰ سال بخشیده می‌شود و این روز با عظمت و بزرگ، روزی جز عید سعید غدیر نیست."»

همچنین وی ضمن اشاره به اهمیت عید غدیر، ادامه داد:« دین مبین اسلام کامل‌ترین و آخرین دین الهی است که از طریق وحی نازل شده‌بود و خداوند مقدر داشت که روزی این دین به دست نسل‌های آینده نیز برسد و هیچ راهی بهتر از تعیین جانشین، مناسب نبود؛ به همین دلیل امام علی(ع) امانت‌دار این وظیفه و رسالت شد. بر ما شیعیان واجب است که تا همیشه از این رویداد حمایت کنیم و از پیروان راستین پیامبر رحمت و علی‌بن‌ابی‌طالب باشیم.»

نقی‌زاده بیان کرد:« تمامی مردم جهان در چنین روز باشکوهی به دیدار یکدیگر می‌روند و به یکدیگر تبریک و تهنیت می‌گویند. واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت‌سازی در تعیین مسیر آینده، اسلام داشت؛ زیرا در این واقعه، پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین مأموریت دوران پیامبری خود را به انجام رساند. این عید یکی از مسلّم‏‌ترین مسائل تاریخ اسلام است و صدها دانشمند‌، مانند ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی، از آن یاد کرده‌اند.»

معاون پرورشی و تربیت‌بدنی اداره آموزش‌ و‌ پرورش ناحیه یک بهارستان همچنین تصریح کرد:«در تاریخ اسلام، غدیر و امامت به اندازه روز مبعث، اهمیت دارد؛ زیرا غدیر، امامت را به وجود آورد و ادامه رسالت بود. با انتخاب امام علی (ع)، نبوت ناتمام نماند و به سیر تکاملی خود ادامه داد؛ زیرا امام تکمیل کننده نبوت بود. بنابراین غدیر روز اکمال دین، اتمام نعمت و موجب خشنودی خدا است. این داستان آن قدر مهم است که تکمیل بیست‌ و سه سال زحمت پیامبر به این حادثه وابسته‌ است و بدون آن، دین ناقص و ناتمام‌ خواهد بود.»

نقی‌زاده با تأکید بر اهمیت عید غدیر برای نوجوانان، خاطرنشان کرد:« نوجوانان در دوره‌ای از زندگی خود قرار دارند که در حال شکل‌گیری عقاید، ارزش‌ها و هویت خود هستند. ارائه اطلاعات و آگاهی دربارهٔ عید غدیر به آن‌ها کمک می‌کند تا با رویداد تاریخی مهمی که در تاریخ اسلام رخ داده، آشنا شوند. آنان با فهم بهتر مفاهیمی مانند امامت، ولایت و تعهدات دینی، بهترین تصمیم‌گیری‌ها را برای زندگی خود خواهند داشت. همچنین قادر خواهند بود تا با شناخت ارزش‌های دینی و اخلاق اسلامی، از این ارزش‌ها به بهترین شکل بهره‌برداری کنند.»

وی در پایان گفت:«جشن‌های مذهبی، به خانواده‌ها کمک می‌کند تا روابط خانوادگی خود را بهبود دهند و حس همدلی و اتحاد را تجدید کنند؛ همچنین لازم است تا خانواده‌ها به‌منظور آشنایی با تاریخ اسلام و همچنین ایجاد الگو برای فرزندان خود، اقدام به برپایی جشن‌های مذهبی کنند و به این شکل اعتقاد به اصول مذهبی و گرامی‌داشت آن‌ها را به جوانان خود منتقل کرده و به رشد شخصیت آنان کمک کنند. بنده به نوبه خود، عید غدیر خم را به تمامی مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.»

خبرنگار دانش‌آموز: صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار