یک جامعه‌شناس در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

پیامدهای پیری جمعیت کشور تا 20 سال آینده

تهران (پانا) - یک جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی با تشریح پیامدهای پیری جمعیت کشور تا 20 سال آینده گفت زیرساخت‌های حمایت از خانواده‌ها باید در کشور تقویت شود.

کد مطلب: ۱۳۸۴۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد
پیامدهای پیری جمعیت کشور تا 20 سال آینده

سعید خراط‌ها، جامعه‌شناس و آسیب‌شناس مسایل اجتماعی در گفت‌وگو با پانا درخصوص پیش‌بینی‌ها برای پیری جمعیت کشور تا بیست سال آینده اظهار کرد: «فرایند پیری جمعیت در یک جامعه به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد بلکه با گذر زمان و به‌مرور، جمعیت جوان به جمعیت پیر تبدیل می‌شود. وقتی جمعیت متولدین جدید به‌ حدی نرسد که بتواند از پیری جمعیت جلوگیری کند، ما شاهد پیری جمعیت کشور تا بیست سال آینده خواهیم بود.»

وی با تاکید بر اینکه تمایل نداشتن برخی خانواده‌ها به داشتن فرزند نیازمند بررسی کارشناسی است، افزود: «ابتدا باید عوامل دخیل در شرایط فرزندآوری را بررسی کرد و سپس شرایط فرزندآوری را برای خانواده‌ها فراهم کرد. اکنون در جامعه تعداد افراد نابارور زیاد است و باید بررسی کرد که چه مشکلاتی موجب بروز ناباروری شده است؟ برخی خانواده‌ها برای داشتن فرزند تمایل ندارند که عمدتا وضعیت اقتصادی و شرایط جامعه را عاملی برای نداشتن فرزند عنوان می‌کنند که این مساله نیاز به بررسی دارد و باید شرایطی را فراهم کرد تا خانواده‌ها با خیال آسوده تمایل به فرزندآوری داشته باشند.»

این آسیب‌شناس مسایل اجتماعی، درخصوص پیامدهای پیری جمعیت در کشور نیز گفت: «زمانی که جامعه دچار پیری جمعیت شود، با کمبود نیروی انسانی و کاهش نیروی مولد مواجه خواهیم شد. علاوه بر این وضعیت اقتصادی کشور می‌تواند عاملی برای کاهش جمعیت جوان در جامعه باشد که این مساله در آینده فعالیت‌های کاربردی در جامعه را با اختلال مواجه می‌کند.»

خراط‌ها با اشاره به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و ارائه تسهیلات به خانواده‌ها برای فرزندآوری تاکید کرد: «باروری تنها با تسهیلات تشویقی امکانپذیر نیست بلکه باید زیرساخت‌های حمایت از خانواده‌ها در کشور تقویت شود که در اینصورت خانواده‌ها به فکر فرزندآوری هستند و اقشار مختلف نیز در چرخه افزایش جمعیت دخیل خواهند بود.»

دانش‌آموز‌ خبرنگار: فاطمه عربقرایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار