در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

در هر منطقه رشته کشاورزی مرتبط با همان جغرافیا آموزش داده شود

باید خروجی هنرستان‌های کشاورزی را در توسعه اقتصاد کشاورزی بینیم

تهران (پانا) - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید خروجی هنرستان‌های کشاورزی را در توسعه اقتصاد کشاورزی دید عنوان کرد که اگر در هر منطقه رشته کشاورزی مرتبط با همان جغرافیا آموزش داده شود، اقتصاد کشاورزی رونق پیدا می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۸۴۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد
در هر منطقه رشته کشاورزی مرتبط با همان جغرافیا آموزش داده شود

معین‌الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جایگاه هنرستان‌های کشاورزی در تأمین امنیت غذایی ایران جدی گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: « باید خروجی هنرستان‌های کشاورزی را در توسعه اقتصاد کشاورزی بینیم تا بتوانیم درباره موضوعی به نام امنیت غذایی صحبت کنیم.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «فعالیت هنرستان‌های کشاورزی مربوط به سال‌ها پیش از جدی‌شدن موضوع غذا در دنیاست و این یعنی ما پتانسیل خوبی در حوزه کشاورزی داشته‌ایم که آن را جدی نگرفته‌ایم.»

سعیدی گفت:‌«در دنیا مسئله امنیت غذایی و امنیت ملی باهم گره خورده است و در این میان کشوری بُرد کرده است که بتواند در زمینهٔ کشاورزی در ابعاد مختلف به خودکفایی برسد.»

آموزش و بازار کار با هم ‌پیوستگی دارند

وی افزود: «آموزش و بازار کار به هم پیوسته هستند و توجه به همه حوزه‌های کشاورزی و فنی و حرفه‌ای باید در دستور کار نظام آموزشی باشد. این نوع مراکز راه را برای رسیدن به نیروی انسانی متخصص به بازار کار کوتاه می‌کنند. برای رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی لزوماً تحصیلات آکادمیک لازم نیست بلکه مهارت و تخصص مهم است. هنرستان‌های کشاورزی یکی از مراکز مهم آموزش تخصص کشاورزی است.»

در هر منطقه رشته کشاورزی مرتبط با همان جغرافیا آموزش داده شود

سعیدی مسئله هنرستان‌های کشاورزی را در دو بعد کیفی و کمی موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: «به لحاظ کمیت تعداد هنرستان‌ها در کل کشور متناسب با میزان زمین‌های کشاورزی موجود در کشور نیست. در استان‌های زیادی زمین برای کشاورزی وجود دارد و اگر در همان مناطق هنرستان کشاورزی راه‌اندازی شود و رشته‌های کشاورزی مرتبط با همان منطقه جغرافیایی آموزش داده شود قطعاً شاهد رونق اقتصاد کشاورزی در کشور خواهیم بود.»

وی افزود: «مسئله دیگر کیفیت آموزش است. در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای عموماً آموزش‌ها تئوریک است اما کشاورزی نیاز به آموزش عملیاتی در میدان دارد. باید هنرستان‌های کشاورزی به آن سمت بروند که دانش آموزان در کنار کشاورزان که تجربه غنی‌تری دارند قرار بگیرند و فعالیت داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار