معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام:

در آموزش کیفی باید از نگاه سنتی و حافظه‌محوری فاصله گرفت

ایلام (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام عنوان کرد در آموزش کیفی باید از نگاه سنتی و حافظه‌محوری فاصله گرفت.

کد مطلب: ۱۳۸۳۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
در آموزش کیفی باید از نگاه سنتی و حافظه‌محوری فاصله گرفت

فاطمه پاپی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام اظهار کرد: حوزه آموزش ابتدایی حوزه ای وسیع و گسترده است. آمارها نشان می هد جمعیت کلاس‌ها و همکاران شاغل در این حوزه از سایر مقاطع بیشتر است. پس می‌طلبد که توجه بیشتری به این مقطع وجود داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه«برای اینکه بتوانیم رشد علمی کشور را به معنای واقعی کلمه تامین کنیم باید از دبستان شروع کنیم»، عنوان کرد: اگر بخواهیم چشم انداز موفقی پیش رو داشته باشیم باید از زیرساخت ها شروع کنیم و آموزش و تربیت تمام ساحتی داشته باشیم.

فاطمه پاپی با اشاره به برنامه سالانه و شاخص‌های اصلی در حوزه ابتدایی، تدوین برنامه عملیاتی را یکی از مهم‌ترین کارها عنوان کرد و گفت: از زیر مجموعه همین برنامه عملیاتی بهره وری یا همان کیفیت نیروی انسانی است که در این راستا نیز ما امسال حدود ۲ هزار معلم را در قالب طرح شهید همت توانمند کرده ایم. طرح شهید همت تا ۳ سال ادامه دارد و انتظار می رود که همه‌ معلمان در قالب این طرح آموزش های لازم را ببینند. بنابراین با توجه به اهمیت طرح شهید همت لازم است که این طرح در تدوین و تنظیم برنامه سالانه در دستورکار قرار گیرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام درباره آموزش مدیران مدارس نیز گفت: مدیران مدارس و توانمندسازی آنها می‌بایست جزو برنامه‌های اصلی باشد و این کار می‌بایست از طریق کارگاه‌ها، همایش‌ها، دعوت از مسئولان استانی و... انجام گیرد. از ویژگی های مدیران مدارس باید خلاقیت و توانمندی باشد. به همیت دلیل لازم است در انتخاب مدیران دقت لازم صورت گیرد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام با اشاره به طرح شهید محمودوند گفت: انسداد مبادی بی‌سوادی و نصیب برابر آموزشی جزو دستور کارهای اصلی در قالب اجرای این طرح است. به همین دلیل از تمامی همکارانی که برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل تلاش کردند تقدیر و تشکر می‌کنم. بسیاری از همکاران برای شناسایی و جذب دانش آموزان عشایری و یا مناطق دورافتاده به نقاط صعب العبور رفتند و این بسیار تحسین برانگیز است.

وی ادامه داد: طرح کتاب یار مهربان و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی با هدف تقویت مهارت خواندن و نوشتن و به خصوص اجرای این طرح در زنگ‌های هنر و فارسی نوشتاری می‌بایست مد نظر قرار گرفته و از مدیران مدارس در این زمینه گزارش‌گیری شود.

پاپی با اشاره به اهمیت طرح بسته زبان فارسی برای پایه اول ابتدایی گفت: احتمالاً برای سال آینده اکثریت و یا شاید همه مدارس و پایه‌ها مشمول این طرح شوند. اجرای این طرح با هدف تدریس روش نوین در کلاس درس معلم و پایه اول ابتدایی اتفاق می‌افتد و تغییر نگرش از روش تدریس سنتی و آوایی به صورت کلی نگری است. از ویژگی‌های این طرح پرهیز از دادن تکلیف زیاد به دانش آموزان است.

وی با اشاره به لزوم توجه هرچه بیشتر به ارزشیابی کیفی و توصیفی گفت: در آموزش کیفی باید از نگاه سنتی رها شویم، از حافظه محوری پرهیز کرده و به سمت شایسته محوری حرکت کرد. اگر هدف شایسته محوری باشد قطعا اتفاقات خوبی می افتد.

پاپی با اشاره به طرح ساماندهی نیروی انسانی در مقطع ابتدایی اظهار کرد: معاونین محترم می‌بایست در اسرع وقت ضمن احصاء نیروهای رسته آموزگاری نسبت به ساماندهی و تخصیص معلمان با اولویت کلاس درس اقدام کنند. آموزگاران توانمند می‌بایست سر کلاس درس به دانش آموزان آموزش دهند.

وی افزود: برای سال تحصیلی آینده برای سنجش عملکرد استان و شهرستان‌ها و مناطق، بازدیدهای مختلفی از سوی بازرسان و ناظران انجام خواهد گرفت.

عضو شورای معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام تصریح کرد: معلمان پایه‌های اول و ششم می‌بایست از توانمندترین نیروهای آموزگار انتخاب شوند. در بحث سرگروه‌های آموزشی نیز باید از نیروهای موظف استفاده شود. باید ساماندهی به گونه ای باشد که اضافه کار در حوزه ابتدایی ایجاد نشود. برای ساماندهی سرگروه‌های آموزشی نیز می‌توان به دو روش ۱۲ ساعت ابلاغ تدریس و ۱۲ ساعت ابلاغ سرگروه و یا ۱۸ ساعت ابلاغ تدریس و ۶ ساعت ابلاغ سرگروه برای صدور ابلاغ آنان استفاده کرد.

وی همچنین بیان کرد: ابلاغ همکاران ابتدایی می بایست ۲۴ ساعته باشد، مگر اینکه در مدرسه‌ای یک معلم تربیت بدنی وجود داشته باشد که ابلاغ همکار ابتدایی ۲۲ ساعته می شود و یا اینکه همکار ابتدایی، مشمول تقلیل ساعت شود که از ۲۴ ساعت وی چند ساعتی کم می‌شود. ابلاغ چالش بزرگی برای ماست و باید برای سال تحصیلی آینده این چالش برطرف شود.

پاپی عنوان کرد: نظارت کافی بر امر ثبت نام وجود داشته باشد. کلاس بندی ها نیز در اسرع وقت توسط مدیران انجام شود. در فصل تابستان کارگاه، همایش و کلاس های آموزشی و ... برای موسسان مهدکودک ها برگزار شود هرچقدر که روی آن ها کار کنیم و آنان را توانمند کنیم کارمان در دوره ابتدایی راحت تر می‌شود.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: تجزیه و تحلیل آزمون های کیفی پایه اول تا پنجم انجام شود و دانش آموزانی که از نظر آموزشی ضعیف هستند شناسایی شوند. نرخ گذر در پایه ششم امسال تقویت شود؛ سال گذشته خوب بوده است‌. برای این منظور هم کلاس های تقویتی برگزار شود و برنامه ریزی مناسبی وجود داشته باشد تا اگر تیم های جهادی برای آموزش دانش آموزان به شهرستان‌ها و مناطق آمدند سریع کار انجام شود.

وی ادامه داد: برای دانش آموزان مرزی و تلفیقی که از تحصیل جا می‌مانند، با همکاری حوزه استثنایی کلاس های آموزشی برای آن‌ها برگزار می شود. ما مدرسانی را فرستادیم که آموزش ببینند. این مدرسان دوره های لازم برای آموزگارانی که این دسته از دانش آموزان را دارند برگزار می‌کنند تا ضعف تحصیلی این دانش آموزان جبران شود.

پاپی اظهار کرد: امسال برنامه عصر جدید یاددهی - یادگیری را داشتیم که اجرا شد و ضمن تقدیر و تشکر از زحمات همه‌ همکاران در قالب این طرح، گزارش کاری همکاران برای وزارت در این طرح ارسال شده است. آثار همکاران در طرح های گفتمان و طراحی آموزشی برتر در استان توسط داوران، داوری شده و ۸ اثر برتر از شهرستان‌ها و مناطق به وزارت ارسال شدند که در چند روز آینده افراد برتر توسط وزارت متبوع مشخص خواهند شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ایلام در پایان اضافه کرد: برای برنامه‌های ابلاغی حوزه معانت ابتدایی به ریاست رئیس اداره کارگروه تشکیل و پیگیری های لازم توسط معاونین اداره در اسرع وقت انجام و در کارگروه ها مصوبات لازم در نظر گرفته و همچنین گزارشات کار به صورت به استان ارسال شود. از کارها و اقدامات صورت گرفته نیز می بایست مستندسازی لازم صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار