فائزه حسین‌پور*

خشم غربی‌ها از گسترش اسلام

در روز عید قربان، از اعیاد بزرگ اسلامی، با مجوز پلیس و دولت سوئد کتاب مقدس بیش از ۲ میلیارد مسلمان، توسط یک شخص عراقی‌تبار در نزدیکی یکی از مساجد پایتخت این کشور یعنی در شهر استکهلم سوزانده شد که مطابق اخبار منتشر‌شده کشورهای بسیاری از جمله ایران این اقدام پَست، غیرقابل قبول و هنجارشکن را محکوم کردند.

کد مطلب: ۱۳۸۳۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد
خشم غربی‌ها از گسترش اسلام

اما یکی از صدها سوالات مهمی که در این میان پیش می‌آید این است، چرا سوئد؟ چرا آمریکا نه؟ چرا کشورهای اروپایی دیگر نه؟ در واقع چرا این اهانت‌های پی در پی به حمایت و تشویق از کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد؟

تاریخ شاهد بسیاری از این صحنه‌ها حتی در زمان ائمه اطهار به بهانه و با هدف جلوگیری از رشد جمعیت مسلمانان در مناطقی با رشد بی‌وقفه بوده است. از این رو اهانت به مقدسات سرگذشتی تاریخی دارد. بنابراین پاسخ به این سوالات را با نقلی از خبرگزاری فارس آغاز می‌کنم، «براساس آمارها و پیش‌بینی‌های نزدیک به واقعیت، جمعیت مسلمان در اروپا، رشد شتابانی دارد و در میان کشورهای اروپایی، سوئد و فرانسه در رتبه‌های نخست قرار دارند.»

بر این اساس می‌توان گفت که افزایش اقدامات اسلام‌ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است. بنی‌امیه و بنی‌عباس امروز، دولت‌های اروپایی هستند که این اقدامات شنیع را برنامه‌ریزی کرده و از آن حمایت می‌کنند.

در آیات ۳۰ و ۳۲ سوره حج، ۷۸ سوره یوسف، ۱۰۸ سوره انعام به وضوح بی‌احترامی و تمسخر امور، ارکان و اصول مقدس را جرم و گناه شمرده است. تفسیر آیات نام برده شده را می‌توان به این شکل بیان کرد که مقدسات اقوام مختلف حتی کسانی که مقدسات‌شان عقلانی نبوده، باطل، خرافی و کفر است، یعنی مشرکان و کافران، را هم نباید هتک کرد و مورد اهانت قرار داد چراکه آنان نیز مقدسات دارای حقانیت شما را بیهوده شمرده و هتک می‌کنند. البته لازم به ذکر است؛ این بدین معنا نیست که اگر کسی مجسمه‌پرست است به اون احترام بگذارید، تشویقش کنید و شما هم کار او را انجام دهید، نه. بلکه به این معناست که نیازی نیست احترام بگذارید اما واجب هم نیست که اهانت کنید چون آنان هم این کار را برای شما با نهایت تنفر تکرار خواهند کرد.

برای مصداقی‌تر کردن این گفته‌ها آیه ۱۰۸ سوره انعام را باید خواند که می‌گوید «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ/ ای مسلمانان، به آنانی که به خدا اعتقاد ندارند و مردم را به غیر خدا فرا می‌خوانند هرگز توهین نکنید و این سبب می‌شود آنان هم به اعتقادات شما و تقدسات شما توهین بکنند در صورتی‌که اعتقاد و مقدسات هر فرد و گروهی محترم و مقدس برای پیروانشان قرار دادیم.»

از دلایل علمی آن هم این است که انسان تفکری بصری دارد یعنی بیشتر از آن‌که از عقل خود بهره ببرد از چشم خود بهره‌برداری می‌کند، پس اگر اموری که برای او مقدس شمرده می‌شود زیر سوال برود و مورد استهزا قرار بگیرد سکوت نخواهد کرد و در جواب آن او هم مقدسات فرد یا افراد موصوف را زیرسوال برده و به سخره می‌گیرد. که این مسئله خود به تنهایی توانایی بهم ریختن اقوام، بروز جنگ و فاجعه‌ای عظیم را دارند.

اقدام مذکور شخص مهاجر به سوئد با مجوز از سمت دولت و پلیس کشور فوق انجام شده و دولتمردان‌شان آن را ضمیمه‌ای برای آزادی بیان مطرح می‌کنند. این پاسخ از سوی سوئد، پاسخی بی‌معنی و به دور از عقلانیت است و باید در انتظار پاسخی سخت و مهلک باشند؛ چرا که عاملان به خوبی می‌دانند که هر عملی، عکس‌العملی دارد و هر رخدادی، نتیجه‌ای. این دست از حرکات توهین‌آمیز و اهانت‌ها نتیجه‌ای جز ایجاد هرج و مرج، از بین رفتن ارزش‌ها، فروپاشی جامعه و اصول را به‌دنبال نخواهد داشت. به همین خاطر حفظ حرمت نسبت به مقدسات یک جامعه از سوی همان جامعه و دیگر جوامع امری ضروریست که رعایت نکردن آن مجازاتی را به دنبال دارد. هم دنیوی و هم اخروی.

مجازات دنیوی آن در اصل دوم از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در ماده ۲۶۲، ۲۶۳، ۵۱۳، ۶۰۲ قانون مجازات اسلامی به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیا یا ائمه طاهرین یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت کند اگر مشمول حکم ساب‌النبی باشد از حکم اعدام تا حبس از یک تا پنج سال و همچنین به ضربات شلاق محکوم خواهد شد. این حکم‌ها متناسب با شرایط ذکر شده در هر ماده متغیر است.

آمار مطرح شده به نقل از آیت‌الله سیستانی در نامه خود به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل است.

*دانش‌آموز خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار