استاد حوزه علمیه قم:

«قرآن» خاستگاه شکل‌دهی شخصیت و رسیدن به کمال است

تهران (پانا) - استاد حوزه علمیه قم گفت خداوند وقتی می خواهد مردم منحرف را در مسیر صحیح قرار داده و استوار کند راهی جز خواندن قرآن را مورد تاکید قرار نمی‌دهد و ارزش کار امور تربیتی همین است.

کد مطلب: ۱۳۸۳۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
«قرآن» خاستگاه شکل‌دهی شخصیت و رسیدن به کمال است

آیت‌الله عبدالکریم بهجت‌پور، استاد حوزه علمیه قم در نشست با اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و مدیران‌کل و کارشناسان این معاونت ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: یکی از انتظارات بزرگی که از جمع حاضر و شبکه‌ متصل به این جمع وجود دارد، این است که بتوانند نسل دانش‌آموز را در چارچوب دین و ارزش‌های دینی قرار دهند و در این مسیر تثبیت کنند تا قدرت مقاومت در برابر با عوامل لغزشی را در طول مسیر پیدا کنند.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد آموزش و پرورش رسالت خود را انجام داده است، در غیر این صورت رسالت و ماموریت به سرانجام نرسیده است.

آیت الله بهجت‌پور افزود: همیشه برای ما این سوال مطرح است که چگونه از بچه‌ها شخصیتی استوار و پایدار بسازیم تا قدرت ماندگاری را در میدان بدون حضور ما داشته باشند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم اظهار کرد: خداوند وقتی می‌خواهد مردم منحرف را استوار کند راهی جز خواندن قرآن را مورد تاکید قرار نمی‌دهد. ارزش کار امور تربیتی همین جاست؛ خاستگاه شکل‌دهی شخصیت و رسیدن به نقطه کمال بخش، قرآن است.

آیت الله بهجت پور تاکید کرد: باید در جمع‌های فرهیخته و دانشمند صحبت کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می‌توانیم این نسل را در تربیت جامع به نتیجه برسانیم.

وی با تاکید براینکه چهره تربیتی قرآن در پرتو توجه به سیر نزول قرآن مشخص می‌شود افزود: باید قرآن را به صورت عمیق مطالعه کرد. قرآن کریم، متنی ناظر به واقع خارجی است، مشهورترین اشتباه این است که قرآن را یک متن کلی بدانیم.

وی ادامه داد: در موقعیت‌هایی که قرآن ورود کرده است قدرت تاثیرگذاری بالاتر می‌رود لذا امور تربیتی باید با زبان قرآن ارتباط بگیرد.

آیت الله بهجت پور گفت: قرآن افراد را در چارچوب بندگی در جامعه قرار می‌دهد، انسان وقتی چیزی را به اختیار می‌پذیرد بنده می‌شود؛ ذکر نعمت‌های الهی نیز مشخص می‌کند چه کسی صاحب انسان است.

وی اضافه کرد: در نظام تربیتی باید مطالعاتی انجام دهیم تا به خوبی بتوانیم معلمان را با وضعیت‌های مختلف آشنا کنیم و چتر اصلی (که باید براساس آن امر تربیت شکل بگیرد)، تنظیم رابطه انسان با خدا تحت عنوان ربوبیت و عبودیت باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: هدف از نزول قرآن این است که مردم را به تدریج در چارچوب بندگی و ایجاد مسئولیت عاشقانه نسبت به خدا قرار دهد و در پرتو آن به تناسب توصیه‌ها، دستورات و تکالیفی را متوجه آنان کند.

بهجت‌پور تاکید کرد که افراد فعال در حوزه‌های تربیتی باید مهارت و تکنیک انتقال مفاهیم دینی را به شکلی که ماندگار باشد و در دل‌ها تثبیت شود، داشته باشند.

گفتنی است در ابتدای این نشست، اصغر باقرزاده نکاتی را ارائه و از حضور آیت‌الله بهجت پور در معاونت پرورشی و فرهنگی، ابراز خرسندی کرد.

همچنین مقرر شد اینگونه جلسات به صورت مستمر ادامه داشته باشد و برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار